EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar! - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar! - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Japp, som redan avhandlats i annan tråd är det alltså dags för en Lightning till. Denna gång en grå åttiotalare med de legendariska övervingstankarna! En av de sällsammaste konstruktioner världen skådat.

Bild

Innanför den stängda huven skymtar en pimpad Airfixstol. Det får duga den här gången.

Har som sagt byggt den här en gång tidigare, men fascineras av hur usel passform det faktiskt är - i synnerhet i nospartiet. Nya Airfix brukar ju vara riktigt bra. Denna är det inte. Nosringsproblematiken löses denna gång genom att jag grundmålat interiören för att sedan slipa allt i efterhand. Nosringen och den yttersta delen av luftintaget kommer sedan att målas på nytt när resten är målat.
Senast redigerad av Björn Fransson den 06 apr 2017, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Mikael dBW »

Ingen rast och ingen ro. Helgerna har inte inverkat negativt på din byggtakt, märker jag. Ska bli kul att se den med övervingstankar. Det måste väl varit en efterkonstruktion - man kan väl inte ha tänkt så från början?

/Mikael
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Björn Fransson »

Hehe! Nej, lite semester gör gott för byggandet. :) Hann med att måla delar av undersidan nu i eftermiddags:

Bild

Grått så långt ögat når. Återstår den omålade delen på undersidan innan det är dags att ge sig i kast med ovansidan.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag som trodde att alla nya Airfix var mer eller mindre bra men så är det alltså inte.
Ser fram emot det färdiga resultatet då en Lightning med övervingstankar är riktigt häftigt.
Tankarna användes tydligen bara vid långdistans transportflygningar eftersom dom bara kunde flyga i underljudsfart med dom.
Skickar med en bild från RAF Museet där jag var i höstas.

Bild

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Stellan »

De har lyckats bulta på det mesta på den där varianten: missiler, tankar och bom. Det finns inte ett hörn på den som är vacker. Men den är 300% ball! Kommer inte riktigt ihåg vad de trodde sig vinna på att ha motorerna ovanpå varandra. I och med detta så hamnade ställen mitt på vingarna och i stort sett alla möjligheter att ha beväpning under vingarna rök.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:De har lyckats bulta på det mesta på den där varianten: missiler, tankar och bom. Det finns inte ett hörn på den som är vacker. Men den är 300% ball! Kommer inte riktigt ihåg vad de trodde sig vinna på att ha motorerna ovanpå varandra. I och med detta så hamnade ställen mitt på vingarna och i stort sett alla möjligheter att ha beväpning under vingarna rök.
Jäpp! Och på det här exemplaret ska allt med! :) Motorernas placering var för att minimera luftmotståndet, på så sätt kunde man göra en tvåmotorig konstruktion minimalt bred. Syftet var ju att få fram en maskin med maximal stigförmåga (den är tydligen fortfarande svårslagen vad gäller snabb stigning). Jädrans fräck maskin är det i alla fall!

Anders: Tack för bilden! Funderade precis på vilken färg bommen hade - och här är beviset klart och tydligt: Den var svart. Har faktiskt sett maskinen på RAF Museum för några år sedan, det är en märkligt hög sak! :)

Hursomhelst, nu är den tredje nyansen grå där den ska vara. Lite märkligt är att vingarnas undersida och kroppens undersida har olika ljusgrå nyanser.

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Stellan »

Sakta in the backs nu. Svart...eller ljusgrå. Tittar i mina bibbor och det förekommer båda på både grå och grön/grå-camou...om det nu inte är exakt den avbildade som du bygger.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Björn Fransson »

Nja, jag har referensbilder på den jag ska bygga och bommen är mörk. Så antingen är den svart eller mörkgrå. Så det känns rätt safe att måla den svart.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Stellan »

Puh, trodde vi var rökta där!
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: EE Lightning F.6, Airfix 1/72 - med övervingstankar!

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Björn. Det känns som om det blir lite Lightningfeber på Open i år :-)
Skriv svar