Heinkel He 111C i 1/72 Färdig på sidan 5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Jonas varnade mig för dekalerna så jag maskar av och målar de flesta av markeringarna.

Bild
Nu när Olle också blivit klar så får jag se till att färdigställa min också.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Förhoppningen är stor att den kommer bli klar men den ser för jä... hemsk ut, men den blir byggd.
Att måla mrkeringarna med masker gick över förväntan. Trodde att Leipzig-texten skulle vara för liten men det gick.
Den lilla Lufthansaloggan på fentoppen och texten i nosen plockade jag från Italeri Ju-86. Jag hade sönder masken till svastikan men dekaler från Matchbox He115 passade.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Stellan »

Appropå fendekor... På Tekniska museet i Berlin så finns det en Ju 52 som genomgått många liv. Detta illustreras med att belysa en neutralt målad fena med ett bildspel och visa på de olika märkningar som den hade under sin aktiva livstid. Finurligt. Scrolla ned i denna artikel för att se bilder https://www.ipmsstockholm.se/home/deuts ... -i-berlin/
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Den fightas emot ända till slutet. Bara landningsstrålkastarens glashölje kvar att montera men den fanns inte kvar i kartongen. Efter att funderat över alternativen kom jag ihåg att jag fick enkomplett sprue från Roden när huven försvunnit.


Bild
Jag letade reda på den och konstaterade utan förvåning att biten var nästan två mm för lång. Så bygget avslutas med sågens hjälp.
Jag kastade in en lins från Clearcast för att dölja hålet in i vingen.

Bild
Bild
Eftersom att Jonas blivit klar med sin

Bild
Bild
och även Olle

Bild
Bild
som byggt två

Bild
var jag ju tvungen att få klar min..

Bild
Blev kanske inte så bra som jag hoppats men kanske OK ändå med tanke på allt.

Bild
Men efter sju sorger och åtta bedrövelser så förklarar jag den färdig efter 14 år.

Bild
Vi har levt upp till devisen på klubbens hemsida (och tiger ihjäl att det fanns en avhoppare) :D

Bild
Senast redigerad av Björn B den 13 okt 2023, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72 Färdig på sidan 5

Inlägg av Björn B »

Jag hade något helt annat i tankarna från 2009 . Bygget började 2016 så det tog bara 7 år.
Skriv svar