Heinkel He 111C i 1/72 Färdig på sidan 5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Heinkel He 111C i 1/72 Färdig på sidan 5

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag lurade ju Jonas att köpa en Roden 111 och sa att jag skulle bygga min om han gjorde det. Olle hängde också på och vad jag har hört så har dom påbörjat sina medan jag slöat.
När nu ett "Golden Age gruppbygge" startade på Hyperscale så föll bitarna på plats och jag plockade fram min modell också.

Bild
Men av vad jag läst om modellen så kommer inte bitarna falla på plats på den. Totalt obyggbar, modellen från helvetet o.s.v. är en del kommentarer jag läst. Cockpiten ser ju trevlig ut dock.

Bild
Jag hade läst att cokpitglaset var för brett så jag startade i nosen. En 0,25 mm plastremsa limmades mellan cockpithalvorna.

Bild
Samma sak gjordes på främre delen av taket på kroppshalvorna. Det här var ju inte så illa.

Bild
Sen gav jag mig på inredningen. Det visade sig att alla mellanväggar hade problem med passformen. Var dom inte för breda så var dom för höga. Dessutom med fel form.
Kapa, fila och slipa så blir det nog bra. Tur att det "bara" är fem.

Bild
Istället för att limma varje del separat i kabinen limmade jag ihop hela paketet med golv och väggar. Kanske inte rätt men jag bygger som jag vill för att travestera KSMB.
Det var lika så gott då det visade sig att golvet var för långt och även för brett i bakkant för att bottendelen av kroppen skulle passa.

Bild
Jag fortsätter att improvisera. Istället för att limma golv och väggar till överdelen så valde jag att först limma ihop dom med cockpit väggarna för att sedan limma dit undersidan av kroppen.
Då får jag ett stabilt paket som sedan kan sammanfogas med resten av kroppen. Dessutom underlättas målningen av inredningen.
Senast redigerad av Björn B den 13 okt 2023, 12:17, redigerad totalt 2 gång.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av olindau »

Bra tips, tack för det.
Ska kolla min huv på He-111E, om jag har samma problem.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Mats Averkvist »

Jättebra tips!
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Det är en väldigt underlig modell. Den togs väl fram av TOKO innan dom köptes av Roden och det känns som om den fortfarande var under utveckling men som istället gavs ut som den var.

Bild
Det är i mycket fint detaljerad. Här är delarna till landningsställsschaktet.

Bild
Jag gillar nitmönstret på modellen. Synd bara att det här planet inte hade metallklädda vingar. Dessutom ska den ha rundade vingspetsar.
Så detaljerna är fina men ingenting passar.

Bild
Vingen går inte att montera ihop när landställslådan kommit på plats. Boxen är för hög i bakkant.

Bild
Den är minst 2 mm för hög.

Bild
Så sidorna fick kapas ner innan jag byggde ihop boxen. Den har även slipats ner på utsidan.

Bild
Kommen så långt är gapet mindre men inte bra.

Bild
Ett annat problem är försänkningen i ovansidan av vingen. Den är för kort så boxen går inte ner i den.

Bild
Fram med stämjärnet och förläng gropen. Samtidigt gjorde jag den djupare,

Bild
Resultatet blev att nu kan jag limma ihop vingen.

Skarven baktill har tunnats ut för att inte få ett trappsteg därbak. Det här är nog den sämsta modell jag byggt, fast än har jag ju byggt den.
Senast redigerad av Björn B den 14 aug 2021, 01:32, redigerad totalt 2 gång.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av MartinN »

Roligt att läsa om det är det i alla fall.
/M
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av magnusf »

Nu fick jag ett anfall av akut dåligt samvete. Det ligger en sådan här hemma hos Olle och skräpar som han vänligen donerat till mig för att nyttja i gruppbygget. Jag får skärpa mig och åka över och hämta den! Under tiden så kollar jag gärna in hantverket här Björn!

Hälsningar

Magnus
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Mats Averkvist »

Konstigt. På min passar lådorna bra utan kapning.
Senast redigerad av Mats Averkvist den 11 dec 2016, 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Jag läste precis på ett forum att det stod i byggbeskrivningen att man skulle kapa på lådorna fast inte hur mycket men jag har inte sett något sådant i min.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det känns som du är rätt person att ge dig i kast med den här modellen.
Kämpa på!
Uffe
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Andre B. »

Det verkar skilja väldigt mycket mellan olika modeller när det gäller Roden även när det gäller "samma modell". Har en Dornier som jag satte ihop och som numera bara väntar på lite färg. Jag har inget som helst minne av att den var svår att få ihop utan var mer imponerad av hur lätt delarna föll på plats. Sen har jag läst hur andra kämpat nära förgäves med att få ihop samma modell. Undrar lite varför Mats inte hade några problem där Björn fick "jätteproblem"?

Men jag får säga som Martin att det är roligt att följa bygget!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar