Heinkel He 111C i 1/72 Färdig på sidan 5

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Mitt modellbygge har två motton. Våga såga och gör om, gör rätt. Dags för båda.
Jag tog en titt på eländet och blev irriterad på Roden när jag såg att övergången till vingarna på motorgondolerna var tjockare på delarna som var kvar på gjutstammen än på gondolen jag byggt.
Sedan kom jag på att det var jag själv som klantat till det och använt innerdelar på bägge sidor och ytterdelarna satt kvar på gjutstammen,

Bild
Så Våga såga och Gör om, gör rätt. Vilken tur att man har fina små sågar.
Senast redigerad av Björn B den 30 jun 2017, 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Stellan »

Så då är det inte byggsatsen som är så dålig då...?
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Mats Averkvist »

Var nu tvungen att kolla i min byggsats och se hur jag har gjort.
Skit, jag har också gjort fel... men jag har inte limmat på överdelen än så det borde gå att bryta isär... för jag använder "vanligt" modellim, inte det där blasket som ni håller på med... :D
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Har inte gett upp ännu. Har mest byggt på våra byggmöten då det har varit en massa tråkjobb som passat att göra medan man sitter och snacka goja. Hade nog aldrig orkat färdigställa vingarna hemma. Något mer inspirerande hade nog plockats fram istället. Nio delar ihopsatta för en motor och ändå ska det dit fler delar. Misstänker att någon tänkte fel och tyckte att man kan få fler versioner genom att byta ut några delar. Passformen är fortsatt intressant. Den ena pekar uppåt och den andra neråt. Att slipa eller fylla upp, det är frågan.
Senast redigerad av Björn B den 14 aug 2021, 01:35, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Här har det inte hänt så mycket förutom att motorerna nu kommit på plats.

Bild
Just nu börjar jag känna mig lite splittrad. Jag kastar mig mellan ett gäng påbörjade modeller så det är inget flyt i byggandet, men man måste ju ha något att göra medan spacklet torkar.
På tal om spackel. Det är intressant att en modell med så usel passform som denna har krävt så lite spackel. Det beror nog på att alla kontaktytor måste slipas till och sedan att delarna som limmats ihop har olika höjd så man får alltid slipa ner där också. Så man får bygga en sida och slipa ner. Sedan kolla den andra sidan för att se vilka detaljer som försvunnit. Det ska nog bli ett flygplan av det här till slut.
I värsta fall har jag en bra balkong att provflyga ifrån.

Bild
Man undrar ju ibland varför dom gjort som dom har valt att göra. Separata höjdroder. Varför det när det innersta gångjärnet är fastgjutet i rodret.
Senast redigerad av Björn B den 30 jun 2017, 10:35, redigerad totalt 1 gånger.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av MartinN »

Respekt!

/M
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
På senaste byggmötet kunde jag konstatera att Jonas kommit ifatt mig med sitt bygge,

Bild
Så det ser ut som att det faktiskt går att bygga den. Olle säger att han har koll och blir klar till C4 men hur var det nu? Hoppade inte Magnus kaxigt på tåget?
Jag har goda skäl att tro att en modell landade i hans famn.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Ulf Lundberg »

Den här typen av utmaningar är vad som kännetecknar IPMS-Stockholm. Underbart!
Bra jobbat Björn, Jonas och Olle!
Magnus: Öka!
Uffe
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

För mer än ett år sedan bestämde jag mig för att starta om på eländet. Jag upptäckte att huven hade försvunnit och jag letade länge utan lycka. Till slut tog jag kontakt med Roden och bad om att få köpa en ny. De skickade mig en helt gjutstam. Efter lite bråk med posttullen hade jag en ny huv och kunde börja om. Då inträffade nästa incident, ett av passagerarfönstret lossnade. En av öppningarna i flygkroppen var för stor så det fanns inte tillräckligt med yta för en stabil fog. Den fick då ligga i ett par månader innan jag bestämde mig för vad jag skulle göra.

Bild

Jag skar upp dörren i hopp om att kunna nå fönstret genom öppningen.
Jag lyckades montera ett nytt fönster men det var mycket skador på dörren och öppningen som jag behövde laga efteråt.

Bild

Jag la till plastlister i den stora fönstergluggen för att få något bättre att limma rutan mot. Förhoppningsvis kommer det hålla nu.
Den här övningen innebär att jag kommer göra något jag inte brukar. Nästan alla mina modeller har stängda luckor och huvar men nu kommer jag låta dörren vara öppen. Jag lämnar passagerardörren öppen.
Jag fundera på att bygga en passagerartrappa och placera flygvärdinnan från en Airfix DH Heron på den för att täcka öppningen.

Jag är ingen tävlingsmänniska men den här modellen ska inte få vinna!
Senast redigerad av Björn B den 02 aug 2023, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heinkel He 111C i 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Ska jag vara ärlig börjar jag tappa tålamodet med den här. Jag hade visserligen blivit varnad för att "the undercarriage can also be quite entertaining " och det hela börjar likna ett dåligt skämt. Jag tror inte att landningsställen ska luta utåt så mycket, det ser värre ut i verkligheten än vad bilden visar. Tur att man har en plan B och funkar inte den så har jag en slägga.
Skriv svar