Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av tiking »

Hej på er. Det har verkligen varit ett tag sedan jag lagt upp min sista lastbil bygget, speciellt längre om vi nämna 1/24 skala diorama för den delen. Här är mitt senaste projekt, vilket motsvarar en lastbil lastkaj.  Låt mig nu ber om ursäkt för att inte lägga upp bilder från början av uppbyggnad. Tyvärr förlorade jag bilder från denna tidsperiod. Jag gjorde en överföring från telefonen till datorn och radera originalen samtidigt.  Så dessa är de som jag har för er alla att se. Men jag har fortfarande en bit kvar innan det är klart. Så förhoppningsvis kommer jag att kunna ta några bilder av processen från och med nu. Hoppas du njuta av bilder. Jag ville ha något annat att arbeta med och jag trodde att detta tema skulle ge ett visst intresse.

Det kommer att innehålla en släpvagn, dockad, och ett öppet lastrum bredvid den du ser i diorama redan. Jag kommer också att lägga en gaffeltruck och några arbetare i ett av utrymmer. Jag försöker att hålla det enkelt, men ändå intressant för ögat att skåda. så vi får se om jag kan få det utseende jag är efter. Som alltid, kan saker förändras under bygget eller inte, men oavsett hur det visar sig, kommer jag att försöka och göra det till en intressant diorama. Basen för diorama är gjord av poster board eller affisch reklam form och placeras på en bildram . Ursäkta mig att vissa text är på Engelska. Lite svart att förklara specifik del på Svenska.

Du kan se vad jag användes som fasader och bild ram för basen samt hur jag tänkt att lägga ut allt:

Bild

Bild

Bild

Gaffeltrucken är en plast leksak modell jag köpte på en lokal mataffär. Jag hade tur, eftersom skalan var 1/24. Så jag redan börjat ta isär och ta bort den inre mekanism för att göra några mindre detaljer och en ommålning:

Bild

Bild

Bild

Bild
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av tiking »

Bild

Bild

Bild

The Bay parts were made scratch built from plastic styrene and rubber materials, cut to fit. The signs were made from photos of the real thing scale down in Photoshop.The big opening which is painted a dark brown will remain as is. I decided it will not be seen, so there would be no point in detailing something that on one will see. As the reefer trailer is going to be docked right up to it, it will block out whatever view there is.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



I added parallel guides for the truck on both sides of the bay door. They are made from thick and harden electrical wiring material. I picked this out of a container which had been discarded. I thought, it would come in handy one day.


Bild

Bild


This pic shows the almost finished facade of the adjacent building. that will be place on the long side of the diorama.

Bild
Senast redigerad av tiking den 23 nov 2016, 16:03, redigerad totalt 2 gång.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av tiking »

The formboard before and after. I am removing the first layer from the form which is sandwiched between two cardboard paper. Removing the layer is very easy. I just take a sharp hobby knife and carefully peel off the paper.

Bild
Bild
Bild
This is what it looks like after I remove the paper backing:
Bild

The steel beams. I painted them blue.

Bild

The back of the second wall backing was done using the same method as the front.  I used only half of the wall. I did not want to use the entire length. So I did it this way.
 
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

This is how the wall looks now, when it is setup. I think it is starting to look like something.

Bild
Bild

These will be the corner protective pillars that will be used at the entrance of the second entrance of the industry building:

Bild

I decided to make air vents out of these. Yes. I tend to use whatever I have on hand, as to not spent too much money.

Bild

I am going to use these to kit-bash/scratch built some Air conditioners. We shall see how that goes.

Bild

These, I will use to scratch built some flood lights:

Bild
Senast redigerad av tiking den 23 nov 2016, 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av magnusf »

Jag säger som Sean Banan: här glider Kingen in!

Det är grymt snyggt Charles. Dessutom ser det så himla enkelt ut när du gör det!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av Lars Befring »

O.O
han ba gör...magi!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av BGB »

Hej,

Fantastiskt snyggt!!
Gillar fylleledstängerna.
Boris
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av tiking »

Kul att höra ni.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av Plasticbattle »

Excellent. You have an amzing eye for details .. love the caution sign with the mirrored text. The worn yellow stripe on the rubber squares is another highlight. Very realistic, very natural.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av SvenYoung »

Så otroligt läckert, och som vanligt så realistiskt att man tror man tittar på en riktig byggnad. Bravo Charles!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Truck 'Loading Bay' Diorama WIP

Inlägg av tiking »

Plasticbattle skrev:Excellent. You have an amzing eye for details .. love the caution sign with the mirrored text. The worn yellow stripe on the rubber squares is another highlight. Very realistic, very natural.
Coming from you it's a definite compliment Frank. Thanks buddy.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Skriv svar