SAV m/43 - Innebelysning s.4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av SvenYoung »

Ja, vad skall man säga.?

Ibland går det liksom inte riktigt som man har tänkt sig, men en katastrof går faktiskt att vända till något positivt..

Nyfikna nu?

Jo, så här är det.. En gång i tiden (2009) så byggde jag denna modell, en Stormartillerivagn m/43 (SAV):

Bild

Modellen hade full (scratchad) interiör, och var mitt första försök till lite mera seriöst scratchbygge. Det var också första modellen jag byggt efter ett lååångt (10 år) uppehåll från hobbyn. Jag använde resinmodellen från Armycast M&M som grund, och fick fräsa bort en hel massa resin från insidan av överdelen för att göra den klår för interiören. Jag lyckades vid ett flertal tillfällen att fräsa för mycket och då blev det hål lite här och där som behövde spacklas och lagas. Mycket jobb, men det gick till slut.

Jag var väldigt nöjd med modellen när den var klar, och jag hade stora förmånen att vinna SPHF's pris med den på C4 Open 2009.

En sak började dock reta mig efter ett tag: jag hade blandat Tamiya-färgerna för tjockt och modellen var som sandpapper på ytan på flera ställen. Så blir det när man lägger ner modellbygge i 10 år och glömmer bort hur man blandar färg :oops:

Fick höra av andra att detta var inget de lade märke till, men jag visste om det och det räckte för att jag skulle reta mig på det.

Nåja, jag byggde glatt vidare på andra modeller (några Kongo fordon) men SAV:ens målning kunde liksom inte släppa sitt grepp om mig.

Då tänkte jag så här:

Jag fixar ytan så gott jag kan, å så målar jag om den - den här gången i olivgrönt. Detta var 2011, och modellen såg då ut så här:

Bild

Sedan hamnade den på hyllan igen, och missnöjet fortsatte tyvärr att växa mot den..

Då slog snilleblixten till!!! Jag vintermålar den!!

Ingen bra idé.. Modellen såg bedrövlig ut, och i det här laget så var färgen så tjock att detaljerna började försvinna.

Inga bilder, jag har faktiskt LITE stolthet kvar (men inte mycket, haha) :-)

Nästa snilleblixt!!

Tänk om man kunde få bort all färg genom att doppa den i ett bad av T-Röd? Givetvis gällde då även att interiören skulle få samma behandling och att modellen kunde målas om HELT från grunden.

Jovisst, det gick ju bra... INTE! Efter en del badande och gnuggande så ramlade fler och fler delar bort, och till slut såg modellen ut så här:

Bild

Bild

Nu hör jag hur ni skriker "är du dum i huvudet eller??" och det får jag acceptera. Lessons learned (borde jag ju ha fattat visserligen): börja ALDRIG att pilla på en gammal modell. Är du inte nöjd så bygg istället en helt ny av samma förebild och behåll den gamla. Nåja, för sent att gråta över detta.

Därmed blir det alltså ett nybygge av en av mina absoluta favioritvagnar. Jag skall försöka undvika de missar jag gjorde på den andra (givetvis målningen, men även lite andra småsaker). Jag använder ingen resinmodell till grund den här gången, utan det blir att scratchbygga SAV delarna. En hel del kommer att återanvändas från den gamla modellen, så allt är inte förlorat.

Så här der det ut så här långt:

Bild

Bild

Den gamla SAV:en, trots att den numera har upphört att existera, lever kvar i mina bilder och minnen.. May it rest in peace..

Är jag ledsen för detta, då? Jovars, visst är det trist att förstöra en modell, men samtidigt jättekul att få en spark i baken att bygga den igen! :-)

Fortsättning följer..!
Senast redigerad av SvenYoung den 24 apr 2016, 13:57, redigerad totalt 6 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Öken-Erik
Inlägg: 1344
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av Öken-Erik »

Amen va fa,an Sven!!!
Var det verkligen nödvändigt?
Jag föreslår att när du nästa gång får några dylika korkade ideer gensat konatktar dina byggkamrater så vi kan förhindra det.
En variant är iofs att "omplacera" dina modeller till andra "hem" och det gör du ju nu när en del skall flytta til Arsennalen, ett steg i rätt riktning alltså!

Öken-Erik :-)

CU@C4
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av SvenYoung »

Haha, ja du Erik.

Så här med facit i hand kan jag lugnt säga att detta inte var nödvändigt, utan snarare helt korkat.

En värdefull och smärtsam läxa. Därmed hade de andra modellerna stått säkert. Även om de alla hade varit kvar här hemma så hade jag knappast gett mig på något så idiotiskt igen . :-)
Och, som sagt, en ny SAV skall det bli, men m/37:an har prio.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av Ulf Lundberg »

Om man aldrig vågar prova lär man sig inget.
Uffe
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av Johan_Röd »

Vad är det jag ser och läser? Min m/38 sörjer sin kompis från C4-Open 2009!
Vår beredskap var god...

Mvh Tor
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av SvenYoung »

Ulf Lundberg skrev:Om man aldrig vågar prova lär man sig inget.
Uffe
Haha, ja du har alldelles rätt, Uffe. Tackar för de kloka orden :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av SvenYoung »

Johan_Röd skrev:Vad är det jag ser och läser? Min m/38 sörjer sin kompis från C4-Open 2009!
Vår beredskap var god...

Mvh Tor
Din m/38 skall få en ny kompis, Tor, även om det kanske tar lite tid. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av Andreas Grewin »

Hehe du är så skön Sven, inga hämningar! :)

Jag lider med dig samtidigt som jag känner igen mig själv. Har ju inte lyckats få klart ett dyft det här året för att jag har klantat sönder allt jag gjort. Senast i helgen när jag skulle prima min OT-34 för 5gången nu! tappade jag delar ifrån balkongen som jag inte hittade sen... haha

Men jag ser fram emot ditt nästa bygga av denna vagn och hoppas väll ändå att några delar ska gå att använda?
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av Emil_Juhl »

Sven, Sven, Sven......suck!

Jag undrar om det ens är lagligt att förstöra en modell sådär...
Under om det inte på något vis kan räknas som sabbotage av kronans materiel.

Men nästa version kommer garanterat bli ett nytt mästerverk!
Mvh
Emil Juhl
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: En totalkatastrof som ledde till ett nybygge..

Inlägg av SvenYoung »

Andreas Grewin skrev:Hehe du är så skön Sven, inga hämningar! :)

Jag lider med dig samtidigt som jag känner igen mig själv. Har ju inte lyckats få klart ett dyft det här året för att jag har klantat sönder allt jag gjort. Senast i helgen när jag skulle prima min OT-34 för 5gången nu! tappade jag delar ifrån balkongen som jag inte hittade sen... haha

Men jag ser fram emot ditt nästa bygga av denna vagn och hoppas väll ändå att några delar ska gå att använda?

Haha, Andreas, ja det är ju det där med "inga hämningar" som är lite boven i dramat. Man borde lära sig at låta saker vara i fred, och istället starta om en ny modell utan att förstöra den gamla. Nåja, gjort är gjort. :-)

Ja, jag inbillar mig att jag kan återanvända en del från gamla vagnen, men å andra sidan känner jag mig själv alltför väl. Jag kommer nog att vilja börja mycket av byggandet på nytt - men det gör inget, bygga är KUL!

Jasså, du tappade bort delar till OT:n, det var inte bra. Du får börja scratcha ersättningsdelar och sluta spruta på balkongen i framtiden - vardagsrummet nästa gång kanske? hehe :-)
Senast redigerad av SvenYoung den 02 maj 2012, 12:37, redigerad totalt 2 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar