1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2 Färdig!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2 Färdig!

Inlägg av Jon MW »

Har hållit på med det här bygget ett litet tag nu, börjar faktiskt se slutet på tunneln. Men vi tar det här från början. Special Hobbys tyska He 115 med dekaler och Maestros dekaler och ets för att få den svensk. Är helt klart inte en Tamiya sats, utan det är lite lagom med utmaningar för att få ihop den. Men det gör att det lite extra kul när man väl har fått ihop den.

Bild

Bild

Anledningen att jag ville bygga en T2a är den här bilden. Så tanken är att det ska bli ett litet diorama som är lätt inspirerad av den.

Bild

Första problemet va att utrymmet som går bak till signalist platsen är lite för kort. De två sidorna och golvet har alla olika längd.

Bild

Så jag gjorde resin kopior av golvet och ena sidan som jag sen kapade remsor av för att förlänga delarna.

Bild

Resten av cokpiten va det inga större problem med, bortsett från lite luddiga instruktioner.

Bild

Bild

Bild

Och med lite färg på, sista ets delarna är på och jag la till ett par små kablar på signalistplatsen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jon MW den 02 okt 2016, 09:20, redigerad totalt 1 gånger.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Jon MW »

Med cockpiten klar va det dags att börja titta på vingarna och kroppen. Panelerna över motorerna har lite annan form än resten av vingen. Men med lite värme gick det att få den att passa hyfsat, sen är det bara spackel, slipa, spackel... Tills det ser nästan bra ut. Flottörerna och kroppen hade inte så mycket bättre passform. Så det blev en hel del panel linjer att försöka få tillbaka.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är ett antal luckor på flottörernas ovansida som är lite upphöjda, de försvann ju så klart med allt slipande. Så för att ersätta de gjorde jag ett par skärmallar som jag 3d printade. Sen gick det ganska bra att skära ut luckorna av 0,3 mm ark och borra ett hål i mitten på varje. La även till en liten etsad mutter i mitten av varje lucka.

Bild

Bild

Efter en del bråkande med flottörerna och alla stag satt de på plats och ser ganska raka ut.
Bild
Senast redigerad av Jon MW den 27 sep 2016, 10:00, redigerad totalt 1 gånger.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av MartinN »

Spännande! Och bra ser det också ut.

/M
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt finlir , blir väl hyfsat stor den där i 1/48 ?
//Lennart
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Lurifax »

Det kommer att bli mycket snyggt! Bilden ser ut som hämtat från en Åsa-Nisse-film. Bara det ger pluspoäng. :D

Att sedan bygget är bra också gör inte det hela sämre.
holst

CU@C4
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Ulf Lundberg »

Spännande bygge. Mycket egenarbete. Det blir intressantare så.

Kämpa på.
Uffe
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Mats Averkvist »

Sverige använde 8 mm ksp m/22 i sina T 2. Därför har ju inte de tyska MG-magasinen något i planet att göra om du bygger den svensk... ;)

De borde se ut mer så här:
Bild
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Jon MW »

Tackar! Ja helt liten är den inte, speciellt inte när det blir ett diorama till den också. Jobbiga är att den tar upp nästan hela arbetsbänken (köksbordet) och jag har ingen plats för den när den är klar, men det är ett problem som får lösas då. Vilket är ganska snart. :roll:

Det sista att göra innan målning va att maska alla rutor, det är några stycken så de färdigskurna maskerna hjälpt mycket. Tog även och målade motorerna samt gjorde stötstänger av 0,5 mm plast stavar. Maskin gevären målades svarta och blev sen gnuggade med stål pigment för att ge de en metallisk yta.

Bild

Bild

Bild

Redo för färg. Jag använde MR Paints svenska färger, 058 under, 328 på ovansidan och 325 på fälten på vingarna. För att ge lite variation blandade jag ut varje färg med lite vitt och gick efter i mitten på varje panel.

Bild

Bild

Bild

Det saknas en dekal på Maestors dekal ark, en "varning för propeller" skylt som ska sitta på varje flottör. Så Mikael Forslunds Torpedflyg bok skannades, togs in i Illustrator för att bli vector grafik och skrevs sen ut på dekal papper. Resten av dekalerna va det inga problem med, ganska skönt med bara 14 st.

Bild

Bild

Bild
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Jon MW »

Till dioramat har jag använt en A3 ram som bas och byggde upp en strand av frigolit. Hela ytan täcktes sen med modellera, och målades i olika bruna.

Bild

Bild

Bild

Botten täcktes med järnvägs ballast i två olika färger och marken i några olika jord färgade pigment. När de hade torkat gjorde jag en brygga av balsa och strödde på static grass som limmades fast med utspätt vitlim.

Bild

Bild

Gjorde ett staket av balsa och la till lite små buskar och ormbunkar.

Bild

Bild

Bild

Bild

För att vädra träet lite använde jag lite brun ler-wash. Sen va det bara att börja hälla på vattnet, använder en klar gjut epoxi. Jag gör vattnet i tre lager, första är för att planet inte ska stå på botten, jag blandade även i lite Tamiya transparent blå och en droppe transparent grön för att ge ett intryck av att det är djupare.

Bild

Bild

Bild

Bild
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Horrocks »

Snyggt!

Jag byggde ett diorama för något år sedan också med samma foto från Gålö som förebild, dock med gamla Matchbox/Revell-byggsatsen i 1/72.

Bild
Skriv svar