Churchill - bränslesläpet s13
Re: Churchill Crocodile - scratchad växellåda s2
Sjukt, Sven. Vackert och imponerande, men sjukt.
Säg nu att du ska ha alla luckor stängda, så bekräftar du mina misstankar.
Säg nu att du ska ha alla luckor stängda, så bekräftar du mina misstankar.
Re: Churchill Crocodile - scratchad växellåda s2
Tack skall du ha Magnus, hoppas att det är "sjukt" på ett bra sätt
Absolut, jag tänker stänga alla luckor, trist om något av det här skulle synas utifrån, haha
Absolut, jag tänker stänga alla luckor, trist om något av det här skulle synas utifrån, haha
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Churchill Crocodile - scratchad växellåda s2
Självklart är det positivt!
Re: Churchill Crocodile - scratchad växellåda s2
Bara att sitta och njuta av en konstnär i arbete
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Re: Churchill Crocodile - scratchad växellåda s2
Tack igen Magnus! Fast rätt sjukt är det ändå att lägga för mycket energi på det här, med tanke på den begränsade insynen luckorna ger. Skall försöka hitta en lösning där man kan ta bort hela däcket över växellådan så man kan se mer om man vill.denstore skrev:Självklart är det positivt!
Tack Micke, väldigt snällt sagt. Skall försöka att inte göra det för utdragetLerxzt skrev:Bara att sitta och njuta av en konstnär i arbete
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Churchill Crocodile - mer växellåda s3
Jaha, då har arbetet fortsatt på växellådan, bultinfästningar har börjat komma på plats, och en del detaljer har tillkommit på överdelen. Lådan har också fått ett lager MR Surfacer för att försöka immitera den gjutna ytan. Dock kvarstår en del här innan jag är nöjd.
Fokuset i det här inlägget är inte så mycket lådan som tillverkningen av styrbromsarna. Även dessa har en ribbad yta för kylning.
Metodiken blev följande:
Steg 1:
Cirklulära skivor i diametrarna 16mm och 14mm skars ut med en cirkelskärare (0,25mm tjocka). 6 st av de stora, 5 st av de lite mindre.
Steg 2:
Hålet som cirkelskärarens nål orsakade i varje skiva användes för att trä på dessa cirklar på en stadig nål, stora och små vartannat lager.
Skivorna trycktes sedan ihop ordentligt och limmades ihop (utan att avlägsna nålen).
Steg 3:
Eventuella ojämnheter slipades bort med hjälp av Dremel och en fil. Viktiga att köra på låg fart så inte filen smälter det hela.
Steg 4:
Klart! Här torrpassas strybromsen mot växellådan. I bilden syns tydligt att det fortfarande är lite plastdamm mellan skivorna, detta får naturligtvis avlägsnas innan målning, annars förstörs ju hela effekten.
Nu är det bara att bygga en till!
Tack för titten!
Fokuset i det här inlägget är inte så mycket lådan som tillverkningen av styrbromsarna. Även dessa har en ribbad yta för kylning.
Metodiken blev följande:
Steg 1:
Cirklulära skivor i diametrarna 16mm och 14mm skars ut med en cirkelskärare (0,25mm tjocka). 6 st av de stora, 5 st av de lite mindre.
Steg 2:
Hålet som cirkelskärarens nål orsakade i varje skiva användes för att trä på dessa cirklar på en stadig nål, stora och små vartannat lager.
Skivorna trycktes sedan ihop ordentligt och limmades ihop (utan att avlägsna nålen).
Steg 3:
Eventuella ojämnheter slipades bort med hjälp av Dremel och en fil. Viktiga att köra på låg fart så inte filen smälter det hela.
Steg 4:
Klart! Här torrpassas strybromsen mot växellådan. I bilden syns tydligt att det fortfarande är lite plastdamm mellan skivorna, detta får naturligtvis avlägsnas innan målning, annars förstörs ju hela effekten.
Nu är det bara att bygga en till!
Tack för titten!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Churchill Crocodile - mer växellåda s3
Kul att se att du är i farten igen efter en tid. Det är bara att låta sig imponeras av det makalösa jobbet du lägger ned på inredningen. Jag förstår att det finns sådan man bara måste göra oavsett om det syns eller inte, låta utmaningen ta en så långt det går.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 712
- Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
- Ort: Sollentuna, Stockholm
Re: Churchill Crocodile - mer växellåda s3
Fantastic build Sven. That says it all really.
Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
-
- Inlägg: 1915
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Churchill Crocodile - mer växellåda s3
Mycket fint och imponerande hantverk Sven //Lennart
Re: Churchill Crocodile - mer växellåda s3
Hej Stellan, Frank och Lennart!
Varma tack för vänliga kommentarer, det uppskattas verkligen.
Stellan, det är lite så jag tänkte. Mycket möjligt att en del av detta inte kommer att synas när luckor och sån't är på plats (även om jag har en idé för att ge större möjligheter att se mer av detaljerna), men det är utmaningen som räknas. Kul att testa nya saker, och se vart äventyret leder.
Varma tack för vänliga kommentarer, det uppskattas verkligen.
Stellan, det är lite så jag tänkte. Mycket möjligt att en del av detta inte kommer att synas när luckor och sån't är på plats (även om jag har en idé för att ge större möjligheter att se mer av detaljerna), men det är utmaningen som räknas. Kul att testa nya saker, och se vart äventyret leder.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo