Churchill - bränslesläpet s13

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Churchill - bränslesläpet s13

Inlägg av SvenYoung »

Va? Har AFV Club släppt en Churchill Crocodile??

Nä, nu luras jag. Jag hade önskat det, men det tycks inte hända att en Mk.VII eller Crocodile släpps av dem (än så länge - man kan ju alltid hoppas).

Därmed bestämde jag mig för att kit-basha Tamiya's och AFV Clubs modeller, mest för att kunna ta del at AFV Clubs mycket finare delar. Detta kommer att innebära en del scratchbygge i vanlig ordning, men det är ju så det skall vara, eller hur? ;-)

Nu är jag medveten om att i verkliga livet så var Churchill Mk.VII (som även användes till Crocodile, dvs eldkastarvarianten) en aningen bredare vagn än föregångarna som AFV Club's modeller bygger på, men i det här skalan (1/35) är det mer eller mindre försumbart. Dessutom så har Tamiya's Churchill använts för konvertering till tidigare varianter under alla år innan AFV Clubs modeller kom ut, så att göra tvärtom kanske inte är värsta dödssynden heller :-)

Jag har även en gammal interiörsssats till Tamiya's Churre från Castoff, så denna kommer till användning också. Castoff's sats innehåller även hela tornet samt lite delar till skrovet, så det är inte mycket av Tamiya's modell som kommer att användas förutom släpet.

Inside The Armour's (ITA) motor/växellåda kommer också att användas i det här bygget.

Blir jag någonsin klar med denna då? Ja, det visar sig - tar väl några år i vanlig ordning antar jag.! :-)

Jag har fått mycket inspiration av ett helt suveränt Churchill Mk.III bygge av Mike Roof där han har scratchbyggt hela växellådsutrymmet, men jag kommer att vara lat och använda ITA's grejor så mycket som möjligt (med vissa undantag som framgår av det här inlägget och även kommer att visas i framtida inlägg när jag kommer dit).

Till att börja med, så här ser skrovet ut just nu, interiören endast torrpassad.

AFV Clubs skrov, scratchat sidopansar. Utan torn:

Bild

Med Castoff's torn och frontpansar (torrpassat) - gapet mellan taket och frontpansrat kommer att fyllas med en scratchad takdel så småningom:

Bild

Litet förhandsprov på interiören (torrpassat):

Bild

Jag var dock inte riktigt nöjd med vissa av resindelarna. Jag börjar med ITA's motor/växellåde-sats. Tyvärr så är Scirocco-fläkten väldigt förenklad och dessutom hade den väldigt mycket gjutskavanker kring fläktbladen som inte var speciellt enkla att rensa bort.

Bild

Jag bestämde mig att följa Mike Roof's exempel och scratcha fläkten. Ett problem uppstod direkt, nämligen att hela konstruktionen är rund (så klart ) men dessutom skålformad! Mike använde sig av vacuum-formning för sina delar vilket naturligtvis hade varit underbart, men jag har ingen sådan utrustning (eller kunskap för den delen). Jag var tvungen att hitta en annan väg.

Efter i princip en hel dags funderande (och frustrerande) gick jag och lade mig på kvällen och fick plötsligt syn på en tub hudkräm. Detta visade sig vara den perfekta lösning! Hur så, undrar ni?

Jo, längst ut på tuben där korken sitter är en perfekt skålad yta. Det var bara att klippa bort hela tuben och använda insidan av denna för att sedan värme-forma en bit plast med hårtork och pressa in plasten i "formen" med tummen. Ganska primitivt jämfört med vacuum-formning, men det funkade! :-)

Bild

Bild

Sedan byggdes hela fläkthuset med blad steg för steg:

Bild

Bild

Bild

Bild

Jämförelse med resindelen (den scratchade fläkten är inte helt klar, ett antal nitar skall sättas i "skålen" för att simulera nitarna som håller bladen på plats). Notera att den nya delen är mycket smalare än resin-grunkan, som det skall vara.

Bild

Bild

Resindelarna ihopmonterade på försök):

Bild

Motor med den nya fläkten (torrpassat):

Bild


Även några av Castoff's delar har bytts ut mot nya, tex hyllorna till BESA amunitionslådorna. De ljusgula BESA lådor är från kanedensiska Ultracast.

Bild

Så, det var det för den här gången!
Återkommer med mer när jag hunnit bygga lite mer grejor :-)

Tack för titten!
Senast redigerad av SvenYoung den 05 aug 2018, 19:48, redigerad totalt 16 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av Gabriel »

Fint scratchbygge! Det här med fläktar är inte helt lätt, jag har själv scratchat fläktar till en Tiger II i 1/72, det tog sin lilla tid (och syns gör det inte heller)... ;)

Väntar spänt på nästa uppdatering, även om det kanske dröjer lite.

/Gabriel
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Gabriel. Jo, fläktar är inte helt enkla, men det var en rolig utmaning. Något jag kommer att göra igen tror jag.

Har tänkt ha locken till växellådsutrymmet öppna, samt att hela den takpanelen skall vara borttagbar, så det kommer att synas.

Jag hoppas att jag kan hålla takten så fler uppdateringar kan komma inom kort. Tack för intresset!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av Lerxzt »

Tjusigt värre Sven.. Är alltid lika imponerad hur du löser Scratch problemen :) att se modellanvändning i vardagliga ting lider vi nog alla av i olika grad. Men att se en tub och få till en fläkt... :o Applåder!! Ser fram emot fortsättningen!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av Lennart 12 »

Bomber & granater, det är så vackert så jag få sponk" Ur tjusig anrättning Sven //Lennart
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av SvenYoung »

Tackar Micke!

Jo, man är ständigt på jakt efter vardagliga ting för att lösa modellbyggar-problem. Det här tog lite tid att klura ut (och många timmars letande i köksskåp, garage, hobbyrummet osv utan att hitta en lösning. Jag kände mig rätt lost tills jag såg tuben :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack skall du ha Lennart!

Ingenting jämfört med ditt underbara lokbygge, men kul att till slut kunna få ihop fläkten som jag ville ha den :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av 302C »

Fantastiskt kul att se att du är igång Sven och med ditt favoritämne PC i kombination med lite british pansar!
Och som vanligt otroligt fint hantverk!
Med vänlig hälsning,

Per
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av SvenYoung »

Hej Per!

Stort tack för de vänliga orden!

Tyvärr så har jag hamnat i en långvarig svacka i byggandet som gör att jag påbörjar väldigt mycket, men avslutar inget. Vi får se hur det går med det här bygget, förhoppningsvis håller det i sig ett tag :-)

Annars finns det gott om projekt på WIP hyllan att ta ner och fortsätta på, haha.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: AFV Club Churchill Mk.VII Crocodile

Inlägg av 302C »

SvenYoung skrev:Hej Per!

Stort tack för de vänliga orden!

Tyvärr så har jag hamnat i en långvarig svacka i byggandet som gör att jag påbörjar väldigt mycket, men avslutar inget. Vi får se hur det går med det här bygget, förhoppningsvis håller det i sig ett tag :-)

Annars finns det gott om projekt på WIP hyllan att ta ner och fortsätta på, haha.
Haha! Ja, du har ju den fördelen att ha en del att välja slutföra. Själv har jag hamnat i det där berömde vägskälet där jag har svårt att välja vad jag ska påbörja.
Hoppas att du kör på med denna nu för den ser ut att kunna bli en riktig läckerbit!
Tack för titten!
Med vänlig hälsning,

Per
Skriv svar