Churchill - bränslesläpet s13

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Churchill - nu fortsätter vi s11 (interiören)

Inlägg av Johan_Röd »

Åh, Sven, Sven... Du har gjort det igen! :-)
Kan inte skriva mer.
Måste ta upp hakan från golvet först!

Mvh Tor
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - nu fortsätter vi s11 (interiören)

Inlägg av SvenYoung »

Tack så mycket Tor! Jätteglad att det gillas. Jämfört med växellådan är detta mer eller mindre out of box :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Churchill - nu fortsätter vi s11 (interiören)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul att du är igång igen Sven.
Det är förvånande hur snyggt det blir, om man helt enkelt skär till sina PC-bitar noga och sen är lika noga att limma ihop dem.
En grej, som gör att det ofta blir snyggare än gjutna delar, är att man får till riktigt skarpa hörn. Det höjer detaljintrycket rejält redan innan man lägger till eventuell fotoets och annat.

Kämpa på!
Uffe
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Churchill - nu fortsätter vi s11 (interiören)

Inlägg av Anders.Edblad »

Heja Sven!
Fantastiskt fint som vanligt.
Vad anväder du för lim när du limmar ihop de där plasticardbitarna?

Anders E
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - nu fortsätter vi s11 (interiören)

Inlägg av SvenYoung »

Hej Ulf och Anders! Tack för vänligheten, det uppskattas verkligen.

Ulf, du har helt rätt. Ofta blir delarna mycket "krispigare" när de scratchbyggs jämfört med gjutna delar, speciellt om de gjutna delarna kommer från äldre formar. Ytterligare ett plus med att scratcha :-)

Anders, jag använder Tamiya's "extra thin cement", men det lär gå lika bra med etylacetat.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Churchill - interiören grundmålad s12

Inlägg av SvenYoung »

Då var det dags för en väldigt kort uppdatering, har suttit och målat några timmar igår och idag, och nu är interiören grundmålad. Vissa färger (tex det blåa och gröna) ser väldigt skarpa ut just nu, kommer att tonas ner med oljefärg, vädring osv. Stolsdynorna kommer att få en mer läderaktig färg också (med oljor).

I de bilder jag har sett på Crocodile är interiörfärgen silver, inte vit, så jag körde med det (Alclad i olika metallic-nyanser). Övriga färger är inspirerade av olika Churchillbilder på nätet och i böcker.

Intressant nog hittar jag inga bilder där utrymmet för växellådan målats i silver, bara sett vitt, så när jag kommer dit blir det så klart vitt också.

Nästa steg är som sagt oljor, vädring osv, men nu håller jag på att gå åt i värmen så tar en liten paus resten av dagen :-)

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Churchill - interiören grundmålad s12

Inlägg av Erik Liljegren »

Snyggt!
Imponerande med scratchbygget också. Jag brukar aldrig scratcha motorrum men torninredningar och ibland använder jag resinsatser till stridsutrymmen (tex AA's FV510 Warrior). Skulle vilja ha en billig sats med det som syns genom luckorna i ett Sherman-torn (kanon, det som sitter på tornvägarna, radio mm).

Jag känner igen detta med att bygga intensivt ett tag och sedan lägga undan modellen och börja på nåt nytt... Jag brukar fastna på detaljerade saker jag måste scratcha.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - interiören grundmålad s12

Inlägg av SvenYoung »

Tack så mycket Erik!

Jo, ibland är det behövligt med en paus från ett bygge som har kört fast.

AA's sats till Warrior är väldigt trevlig, har den också (i ytterligare ett påbörjat bygge :-) ). Enklare torniredning till Sherman har jag inte sett tyvärr, endast kompletta från tex CMK.

Däremot så har Resicast en inredning till enbart Sherman förarutrymmet, samt komplett eldrör till 75mm kanonen. TMD gör interiören till Sherman 76mm kanon. Det som sitter inne på väggarna går nog att scratcha hyfsat lätt och radion finns det gott om :-)

Resicast gör ju även kompletta interiörer till en den olika Sherman-varianter.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Churchill - interiörsvädring del1 s.12

Inlägg av SvenYoung »

Nu när man har semester försöker jag att passa på att bygga lite mer, men pga värmeböljan är det närmast olidligt att sitta inomhus, speciellt på dagtid. Jag tror att man borde fundera på att bygga in A/C i svenska hus som standard snart.

Hur som helst så har jag lyckats måla lite mer på interiören, eller rättare sagt vädra den.

Har inte riktigt bestämt mig om jag skall nöja mig med detta. Lite svårt beslut eftersom luckorna är så små att det blir så lite ljusinsläpp i vagnen. Med för mycket smuts, oljefläckar osv kan interiören bli ännu mörkare i färgen vilket inte gör saken bättre för insynen. Sedan är det ju väldigt lite av detta som syns (fast det har aldrig hindrat mig innan i och för sig :-) )

Skall fundera lite på saken, kanske lite flera toner och några korn pigment. Interiören på min strv m/37 är betydligt mera vädrad, men där finns det ju en stor förarlucka som hjälper till med ljusinsläppet.

Lägger bara upp bilder på stridsutrymmet just nu, bilder på tornet kommer senare.

Nu skall jag lägga ner detta tills kvällen kommer och det blir lite svalare.

Tack för titten!
Sven

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Churchill - interiörsvädring del1 s12

Inlägg av Lurifax »

Yippieee!

Supercoolt Sven, supercoolt! :D
holst

CU@C4
Skriv svar