Churchill - bränslesläpet s13

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Churchill - nitar och annat. s10

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:Jaha, då har man jobbat och gnott lite med med denna, det kanske inte ser ut som så mycket har hänt, men när smådetaljer fixas till, och massor av nitar skall limmas på plats en och en, så ser det inte mycket ut för världen.
Känner igen det där. Man jobbar i veckor med att tillverka småprylar. Två veckors jobb får plats i en liten tändsticksask.
Kämpa på. Det ser väldigt bra ut.
Uffe
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Churchill - nitar och annat. s10

Inlägg av Lerxzt »

Tycker det hänt massor Sven.. Smått och noggrant som blir imponerande snyggt.. Inga genvägar utan allt skall vara på plats.. Vad har du för referenser för all detaljering gällande detta projekt?

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - nitar och annat. s10

Inlägg av SvenYoung »

BGB skrev:Hej Sven,
Underbart arbete när du håller låda med växlar i,och som sades mera bilder.
Boris
Hej Boris!
Tack för vänligheten, kul att du gillar det. Mer bilder kommer när jag har kommit förbi nästa omgång detaljer. Då skall jag också ta bättre bilder och se till att damm och ludd är bortrensat först innan jag fotograferar. Macro-inställningen fångar allt :-)

Ulf Lundberg skrev:Känner igen det där. Man jobbar i veckor med att tillverka småprylar. Två veckors jobb får plats i en liten tändsticksask.
Kämpa på. Det ser väldigt bra ut.
Uffe
Tack skall du ha Ulf! Ja, du har helt klart erfarenhet av detta med ditt scatchbygge, och vilken skillnad det ändå blir för helheten att man har fyllt den där lilla tändsticksasken med smågrejor :-)
Lerxzt skrev:Tycker det hänt massor Sven.. Smått och noggrant som blir imponerande snyggt.. Inga genvägar utan allt skall vara på plats.. Vad har du för referenser för all detaljering gällande detta projekt?
Mvh Micke
Stort tack Micke! Försöker att detaljera så nära förebilden som möjligt så allt har sin plats, fantastiskt kul och otroligt lärorikt (lär mig mycket om själva stridsvagnen, och även en del nya scratch-tekniker).

Jag använder mig av tre huvudsakliga referenverk:

1. Mike Roof's Churchill bygge på Armorama.
Tyvärr slutade han visa sina byggen på Armorama efter en del otrevligheter riktade mot honom (jag har gjort detsamma av liknande anledningar), och jag har inte sett om hans bygge blev klart eller inte. Det han lade upp på Armorama är så klart kvar, så det är jättebra. Synd att en handfull individer skall få lov att förstöra på dessa forum.

2. En Facebook grupp som heter "Churchill Research and Reference Group", massor av bra bilder från renoveringar och dyligt.

3. Haynes Owners' Workshop Manual - Churchill Tank
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Churchill - nitar och annat. s10

Inlägg av BGB »

Hej Sven,

Ska bli kul att se bilderna sen av detta fantastiska bygge.

Håller med dig fullständigt att människor ska sluta lägga upp bilder och byggbloggar pga att vissa måste ständigt påpeka hur dom skulle göra eller att det är bättre si eller så även om det ibland rör sig om så banala saker som att flytta en figut 1,5mm att folk aldrig kan sluta lägga sig i andras byggen på dom mest otrevliga sätt, om man inte klarar av att se vad andra gör sluta följ.

Boris
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - nitar och annat. s10

Inlägg av SvenYoung »

Hej Boris,

Tack för uppmuntran! Skall försöka att bygga det sista så bilderna kommer så snart som möjligt :-)

Det är inte det att folk får kritik för det de bilder och byggen de lägger upp på Armorama, de flesta ger väldigt bra och konstruktiv feedback. Det är mest i andra sammanhang, tex när en ny modell utannonseras, som de otrevliga, besserwisser typerna kommer fram som inte kan se nå't positivt med något.

Det finns 3-4 st på Armorama som anser sig vara Gud's gåva till hobbyn. De kan allt, är bäst på allt, och har också ett följe av "groupies" som tillbeder dem. Säger man emot dessa individer, blir man inte bara verbalt attackerad av dem själva, men även av deras groupies. Därför har jag slutat bidra i något sammanhang till bland annat den sajten. Jag använder fortfarande Armorama för referenser, och för att läsa om nyheter (dock inte allt gnäll om varje ny release), andra's byggen osv, men jag loggar inte längre in och tar del i några diskussioner (eller lägger upp mina egna byggen). Flera andra har gjort detsamma.
Synd att så få skall få lov att förstöra, det finns också många väldigt trevliga människor på Armorama.

Nåja, lite off topic. Kul att "hänga" här på IPMS Stockholm, och så har jag också en egen Facebook sida dedikerad till modellbygge som heter "Miniature Art" där jag lägger upp mina byggen - det räcker gott :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Churchill - nitar och annat. s10

Inlägg av BGB »

Hej Sven,

Aha Jag förstår! Avdelningen Hattar och Mössor i parlamentet, jag sådana experter är fina,oftast ska man sabla ner en fin modell pga att nån liten grej som tar 5 minuter att fixa sitter fel eller nåt annat banalt. Dom kanske har som hobby att vänta på tåget som aldrig kommer.

Tur att jag inte använder mig av Facebook :) Dygnet har ju bara 24 timmar.

Boris
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - nitar och annat. s10

Inlägg av SvenYoung »

Hej Boris,

Ja, precis så är det, tyvärr. Dessa personer bidrar inte det minsta till hobbyn anser jag.

Haha, ja du gör nog rätt att skippa Fejjan. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Churchill - nu fortsätter vi (interiören)

Inlägg av SvenYoung »

Hej på er igen!

Nu var det länge sedan jag lade upp något. Ni som har följt mina byggen har märkt att jag följer ett distinkt mönster, nämligen:

1. Bygg intensivt i flera veckor
2. Bygg ingenting alls i 3-4 månader
3. Efter pausen börja bygga på en helt annan modell än innan avbrottet

Nåja, ingen idé att bryta ett "fungerande koncept" :-)

Jag sprang på Peter Holst här om dagen och vi började så klart prata modeller, och - mer specifikt - Churchills. Blev så inspirerad efter det samtalet att jag började titta på mitt gamla bygge igen, och nu är modellen tillbaka på byggbordet (hur länge frågar ni? Ingen aning! Se punkt 1-3 ovan :-) ).

Men nu kör vi!

Initialt hade jag tänkt att bygga en fullt detaljerad interiör, men inser att bygget aldrig blir färdigt om jag håller på så här. Fokuspunkten skall vara växellådan, där lägger jag energin.

Därmed har jag bestämt mig att använda Castoff's interiör som jag köpte för ca 15 år sedan och inte göra en massa extradetaljer. Jag fick iofs scratchbygga några delar eftersom Castoff's inte passade i AFV Club's skrov (Castoff's interiör är gjord för Tamiya's Churchill, dimensionerna skiljer sig från AFV Club's).

Nu har jag limmat ihop de resindelar som jag tycker kommer att synas genom luckorna. Resingjutningarna är helt ok, men jag kommer att byta ut radion mor en från Bronco eftersom den resindelen har sett bättre dagar.

Nåja, då blir det lite bilder. Delarna i skrovet är endast torrpassade så klart. Nästa steg - målning av interiören!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 24 jul 2018, 16:53, redigerad totalt 2 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Churchill - nu fortsätter vi s11 (interiören)

Inlägg av Lerxzt »

Mycket fint Sven.. Kul att denna kommit igång igen :) Tror det kommer bli "proppen ut" tillslut med ett gäng klara Svenbyggen.. Churchill, pink panther, gama goat mm. Den som väntar på nåt gott :D :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Churchill - nu fortsätter vi s11 (interiören)

Inlägg av SvenYoung »

Tackar Micke. Haha, ja vi får väl se när proppen går ur, känns som om den är ordentligt fast just nu :lol: :lol:
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar