Churchill - bränslesläpet s13
Re: Churchill - lite omarbete (nörd-varning!) s7
Haha, Lars, ja det har inte riktigt blivit som jag hade tänkt. ITA's grejor har inte riktigt hållit måttet rent kvalitetsmässigt (och i vissa fall har delarna varit helt felaktiga för den vagnen jag bygger - trots att de marknadsförs som Churchill-delar), så det blev mer jobb än väntat.
Blir samma sak med resininteriören från Castoff, mycket mindre av den kommer att användas än jag hade planerat initialt, pga svårigheter med passform osv (eftersom interiören egentligen är till Tamiya's modell som är bredare och dessutom annorlunda konstruerad jämfört med AFV Clubs).
Så det gick inte att vara lat den här gången heller
Blir samma sak med resininteriören från Castoff, mycket mindre av den kommer att användas än jag hade planerat initialt, pga svårigheter med passform osv (eftersom interiören egentligen är till Tamiya's modell som är bredare och dessutom annorlunda konstruerad jämfört med AFV Clubs).
Så det gick inte att vara lat den här gången heller
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Churchill - lite omarbete (nörd-varning!) s7
Hejsan Sven.. Väntar nu på lite rundprofiler som behövs och några till kulörer som Stellan tipsade om.. Kommer testa lite till men sen är det väl bara att besluta sig om vad jag gillar bäst, kanske inte vad som är mest "riktigt".. Det jag märkt hittills är att i direkt ljus ser mina tester lite sandbruna ut, men de ytor som är i skugga är tydligt rosa..SvenYoung skrev: Hej Micke, kul att ditt bygge går framåt, jag ser verkligen fram emot att se mer.
Den rosa kulören har jag också funderat en del på, men har inte hunnit forska i det ännu. Tycker mig minnas (men det kan vara mitt minne som sviker mig) att någon byggare målade sin Pink Panther med en blandning av Tamiya Flesh + någon sandfärg, men jag kan som sagt minnas fel!.
Ledsen jag inte kan vara till mer hjälp.
Skall bli spännande att se vad du hittar på med den
Har en del ets till att fixa sen skall det primas (jag tar grå primer) och sen rosakulören som jag valt.. Kommer med lite bilder när primern är på..
Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Re: Churchill - lite omarbete (nörd-varning!) s7
Hej Micke!
Låter spännande, ser fram emot fortsättningen och att se fler bilder. Tycker du gör helt rätt, välj en kulör som tilltalar och ser bra ut på modellen. Att det rosa ser sandfärgad ut i vissa ljusförhållanden är nog väldigt verklighetstroget - det var ju precis därför den rosa färgen valdes, den anpassade sig fint i sandhavet.
Kör hårt!
Låter spännande, ser fram emot fortsättningen och att se fler bilder. Tycker du gör helt rätt, välj en kulör som tilltalar och ser bra ut på modellen. Att det rosa ser sandfärgad ut i vissa ljusförhållanden är nog väldigt verklighetstroget - det var ju precis därför den rosa färgen valdes, den anpassade sig fint i sandhavet.
Kör hårt!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 1914
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Churchill - lite omarbete (nörd-varning!) s7
Sanslöst fint, kul med nördar "" Lennart
Re: Churchill - lite omarbete (nörd-varning!) s7
Stort tack för vänliga ord Lennart, uppskattas verkligen!
Haha, ja det är kul att vara nörd
Haha, ja det är kul att vara nörd
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Churchill - nitar och annat. s10
Jaha, då har man jobbat och gnott lite med med denna, det kanske inte ser ut som så mycket har hänt, men när smådetaljer fixas till, och massor av nitar skall limmas på plats en och en, så ser det inte mycket ut för världen.
Först upp, detaljering på själva växellådan. Nu är själva växel- och kopplingsmekanisterna på plats. Lite stänger, hakar, fjädrar, hävarmar, axlar och annat (i och med detta är det ytterst lite kvar att göra på växellådan):
Sedan var det dags att ge växellådsutrymmet lite fler detaljer, bland annat nitar. Här använde jag RP Toolz underbara Rivet Maker, det här verktyget har blivit lika oumbärligt som mina andra punch and die verktyg.
Jag hade också glömt att skära ut de avlånga hålen till bränslerören, så dessa fick borras ut (inte så lätt - trångt var det!). Här har även lilla hjulet till hastighetsmätaren konstruerats med hjälp av en RB Models skeppshjul som är 6mm i diameter - denna kommer så småninom att sammankopplas via en rem till vänstra drivaxeln på växellådan (endast torrpassad i bilden):
Å så ytterligare en torrpassning med alla hittills tillverkade komponenter på plats - börjar bli trångt där inne nu, och det kommer fler detaljer i form av rör, kablar och servopumpen innan det är klart.
Sådär, det var allt för den här gången, kan förstå att ni börjar tröttna på att se miljoner bilder på växellådan, så jag sparar nästa uppdatering tills dess att hela växellådsutrymmet är klar för målning.
Sedan vandrar vi vidare till resten av interiören.
Tack för titten!
Först upp, detaljering på själva växellådan. Nu är själva växel- och kopplingsmekanisterna på plats. Lite stänger, hakar, fjädrar, hävarmar, axlar och annat (i och med detta är det ytterst lite kvar att göra på växellådan):
Sedan var det dags att ge växellådsutrymmet lite fler detaljer, bland annat nitar. Här använde jag RP Toolz underbara Rivet Maker, det här verktyget har blivit lika oumbärligt som mina andra punch and die verktyg.
Jag hade också glömt att skära ut de avlånga hålen till bränslerören, så dessa fick borras ut (inte så lätt - trångt var det!). Här har även lilla hjulet till hastighetsmätaren konstruerats med hjälp av en RB Models skeppshjul som är 6mm i diameter - denna kommer så småninom att sammankopplas via en rem till vänstra drivaxeln på växellådan (endast torrpassad i bilden):
Å så ytterligare en torrpassning med alla hittills tillverkade komponenter på plats - börjar bli trångt där inne nu, och det kommer fler detaljer i form av rör, kablar och servopumpen innan det är klart.
Sådär, det var allt för den här gången, kan förstå att ni börjar tröttna på att se miljoner bilder på växellådan, så jag sparar nästa uppdatering tills dess att hela växellådsutrymmet är klar för målning.
Sedan vandrar vi vidare till resten av interiören.
Tack för titten!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Churchill - nitar och annat. s10
Tröttnar aldrig på detta, makalöst,fantastiskt.
Per Vildarve. Gotland
Re: Churchill - nitar och annat. s10
Inget inspirerar såsom byggbilder. Mer bilder.
Re: Churchill - nitar och annat. s10
Per.V skrev:Tröttnar aldrig på detta, makalöst,fantastiskt.
Tack skall ni ha Per och Håkan, det uppskattas verkligen. Nästa omgång bilder kommer om någon dryg vecka - då räknar jag med att all detaljering på och omkring växellådan skall vara klart.Håkan F skrev:Inget inspirerar såsom byggbilder. Mer bilder.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: Churchill - nitar och annat. s10
Hej Sven,
Underbart arbete när du håller låda med växlar i,och som sades mera bilder.
Boris
Underbart arbete när du håller låda med växlar i,och som sades mera bilder.
Boris