Senast klara byggen.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Senast klara byggen.

Inlägg av Fredrik L »

Jag tycker det är intressant att följa byggtrådar, men själv är jag otroligt dålig på att ta "in progress"-bilder. Jag har i alla fall lyckats få klart en hel del den senaste tiden och tänkte visa vad. Har inga märkvärdiga grejor att fota med, men jag hoppas att bilderna funkar.

Den första är en Bf 109 F-2 från Zvezda, som jag byggt som ökenkärra. Tänkte göra den som Marseilles gula 14, men jag fastnade för denna när jag letade profiler i en bok. Billig, "klicka ihop"-modell men med otroligt bra passform och fina ytdetaljer. Panellinjerna är så fina att man nästan måste ta upp dom lite. Man får trixa lite med ihopsättningen och scratcha lite mindre detaljer. Men jag tycker den är ett klart alternativ till FineMolds svindyra, men säkert överlägsna modell.
Bild
Bild
Bild

Första gången jag gjort en plåtren kärra, En J29 F från Söderhamn. Jag hittade inga bra referenser så detta är ett rent fantasifoster, men märkt efter vad jag förstått, rådande standard inom flygvapnet. Det är Hellers gamla byggsats. Det är många första gånger på denna; första gången jag målat en BMF, första gången jag använde Vallejos metal colour. dock andra gången jag ritsade om panellinjer helt ut. Glömde vikter i nosen så jag bestämde mig för att göra en "flygande" modell. Vilket är första gången. Å andra sidan gör den sig bättre så, kan jag tycka. Jag försökte göra ett snötäckt fält, sett högt ovanifrån, som basplatta... ;) Mycket jag skulle gjort annorlunda, många detaljfel, men så länge man lär sig. Jag har en Tunnan från Tarangus som skall byggas senare.
Bild

Bild

Bild

Nästa är även den en gammal Heller, deras Sk50. Eller SAAB 91 Safir. Ganska dålig, som de flesta antagligen vet. Mitt allra första försök att ritsa om alla panellinjer. Hade ett helsike att passa in huven slutade med att jag delade den på längden. Jag lyckades spräcka framrutan en aning, men jag tycker den ser ut som en Safir i alla fall... :D Finns det eftermarknads huvar till denna? Jag har en till som skall göras till en grön med dayglow.

Bild
Bild
Denna laddade jag full med vikter i nosen, men när ställen gick på visade det sig att det var för lite. Därav häftmassa under noshjulet.
Bild

Den sista för tillfället är en Sk11, och det är Airfix nya Tiger moth. Jag tycker att denna är kalasbra. Lättbyggd, med bra passform och smarta lösningar. Jag ska införskaffa ett gäng till för att måla i de andra färgsättningarna den har figurerat i hos FV. Jag hatar att rigga biplan, men ju mer man gör det, desto lättare går det. Alltid svårt med tjockleken på riggtråden. De Mothar jag fotade i Linköping såg ut att ha ganska grov riggning i vingarna, men det är svårt att få det att se rätt ut. Det fattas en del, men jag anser att vingarna räcker. Försökte göra kontrollinor till sidorodret, men det blev för plottrigt och fästena sitter inte riktigt.
Bild
Bild
Bild

Hoppas ni gillar't. Jag har verkligen hittat bygg-glädjen igen. Nu ligger en P-51 D som ska bli en J26 på bordet, som kanske blir en byggtråd...

/Fredrik
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Stellan »

Fin liten samling. Visst känns det bra när man gjort något för första gången, oavsett vad man tycker att resultatet blev. Är man inte nöjd så gör man nytt nästa gång, annars så gillar man vad man gjort och tar i tu med annat.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag har varit nyfiken på hur de nya flygplanen från Zvezda blir. Bra, i ditt fall!

Gillar Tunnan också. Härlig metall-känsla.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Fredrik L »

Stellan skrev:Fin liten samling. Visst känns det bra när man gjort något för första gången, oavsett vad man tycker att resultatet blev. Är man inte nöjd så gör man nytt nästa gång, annars så gillar man vad man gjort och tar i tu med annat.
Tack! Jo, visst är det så. Och det är en stor del av charmen med denna hobby.
Joakim Hultman skrev:Jag har varit nyfiken på hur de nya flygplanen från Zvezda blir. Bra, i ditt fall!

Gillar Tunnan också. Härlig metall-känsla.
Tack! Nackdelen med deras klick-kit, är att det kan vara lite lurigt att torrpassa delarna. Det gäller att hitta själva låsningen, och sätta den ur spel... :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Henrik R »

Snygga flygetyg! Finns inget att klaga på där!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar!
Uffe
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av jfall »

Riktigt fina byggen de där, Mina favoritbyggen är tunnan och Tiger mothen, de är superfina :) Vill du ha en ny cockpitfönster till safiren har maestro models en --> http://www.rebell.com/saab-safir-vacfor ... y-x-2.html Gör en bygglogg också, sådana är alltid kul att titta på :)

Jakob
Jakob Fall
AP
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Jan Gaude »

Vackra plan du fått till!
Hatten av... :-)
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Janne.S »

Mycket snygga byggen :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Senast klara byggen.

Inlägg av Lennart 12 »

Väldigt vackra och fina modeller . Härlig känsla i din presentation av Tunnan" . Mycket fint //Lennart
Skriv svar