ME-262 B 1/32 Klar sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

ME-262 B 1/32 Klar sid 2

Inlägg av Henrik R »

Hallå Hallå!
Då är det dags att dra igång ett nytt bygge i 1/32 igen. Denna gång blir det en lite äldre jetkärra än vad jag normalt gör. Den första jetkärran som tog i bruk i kriget. Jag skaffade en del bra prylar till det här bygget så vi får se hur det slutar.


Bild

Baljan där flygförarna sitter håller på fixas till med lite krispiga detaljer.
Bild

Jag tror sig att man faktiskt kommer kunna se baksidan av instrumentpanelen, därför borrar jag ur instrumenten och donar till lite ledningar.
Bild

Bild

Jag är nästan helt säker att den här modeller kommer bli en "tailsitter" om vi inte får bly i den. Utrymmen är begränsade då jag tänkte ha luckorna till automatkanonerna öppna. då kom jag ju på att man kan fylla bränsletanken med bly. Begav mig till närmaste lokala skytteklubb och bad om att få ta hand om blyskrot :-)

Bild

Bild

Eftersom jag skulle ha kanonerna synliga så måste vi förfina dem lite genom att borra ur dem.
Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 09 okt 2016, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av M-eson »

Wow, det här ser spännande ut. Själv har jag länge suktat efter att bygga en ME-262 i en mindre skala men duckar för att målningsalternativen förmodligen kräver en air-brush, som jag inte har ännu. Kommer följa detta bygge med stort intresse, starten ser ju onekligen redan bra ut. Vad har modellen för vingspann?
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av magnusf »

Missade denna helt! Om jag hade haft råd till en warbird så hade det varit en sådan här...

Hälsningar

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av Janne.S »

Läckert! Bra början :D
Gjorde Hasegawas en gång i tiden...meh.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tack så mycket. Hasses har några år på nacken nu :-)

Här kommer lite bilder på bygget. Jag som köpte nytt minneskort och gladeligen började fota som vanligt. Tills jag satte in SD kortet i datorn. INGA bilder hade registerats på kortet alls!!. Det var alltså min Canon som gett upp!!..Jag får helt enkelt köra med en annan kamera nu. Mög!!

Jag hade fixat några Aires stolar, men jag tyckte jag skulle få ge originalstolarna en chans, så jag använde istället Eduard bälten. Bra eller inte, de får nu duga.
Bild

Bild

Bild

Bild

Som jag trodde..Instrumentens baksida syns väl igenom vindrutan.
Bild

Bild

Kanonutrymmet börjar bli färdigt!
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stolarna ser fasligt bra ut.
Uffe
Jesper Nilsson
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jun 2014, 19:43
Namn: Jesper Nilsson

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av Jesper Nilsson »

Blir riktigt fint! Ska bli väldigt kul att följa det här bygget.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av Janne.S »

Tjusigt kontor minsann med fräcka bälten :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av Henrik R »

Hej och hå! Här kommer en uppdatering på 262:an.
Vi börjar direkt med att försöka få dit kåpan över bössrören. Den passade föga bra, det saknades en halv millimeter på båda sidor. Här får plasticard göra sitt.
Bild

Det är synd att hydraultanken inte kommer att synas efter att man slått ihop kroppen. too bad too bad..
Bild

Bild

Bild

Vingarna på ovansidan hade inte värdens bästa anliggningsyta mot kroppen..Sie glappen mast raderein!
Bild

Bild

Ahh..efter en del drastiska åtgärder och våld fick jag vingen att passa mycket bättre!
Bild

Denna models WTF! Dom inre flapsen hade ingen vägg mot undersidan alls. Man såg rätt in i flapsdelen. Detta blir lite mystiskt när dom ska vara fällda.
Det är bara att bygga nytt.

Bild

Motorgondolerna får också en hemsk skarv som kommer synas rejält, Den får vi spackla igen. Precis som den bakre kåpan över "löken" här krävs spacklung!
Bild

Bild

Det blir att rista nya linjer och nita om raderna..
Bild

För att få gondolerna linjas in ordentligt behövs ett tvärstag. Man tager vad man haver...
Bild

Bild

Nu börjar det likna en ME-262 !!
Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: ME-262 B 1/32

Inlägg av Janne.S »

Du vet att man limmar modeller. ...eller ska den vara isärtagbar? :P
Skämt åsido, strålande knåpat :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar