CV9035 IKK

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

Tack för alla fina kommentarer! Mycket värt!

För att liva upp och sätta modellen i sin miljö byggde jag en väldigt enkel bas. Jag letade efter en figur som skulle passa in att springa ut till vänster om vagn. Det blev en tysk sjukvårdare som jag fick såga mp-5:an ur händerna på. Stoppade dit en passande bössa och till den fick jag bygga det optiska siktet för att få den att se dansk ut.
Figurmålning är fortsatt inte nån stark sida...

Bild

Bild


Eftersom jag valt att ha öppna stridsluckor ville jag också hänga en bössa på minst en av dem. Det blev en i resin men den var inte tillräckligt fin så jag letade reda på Adlers nests fina pipa. Även här byggdes det på optiska riktmedel.
Det innebar ju att modellens tornkulspruta såg för jävlig ut så det blev till att köpa en pipa till från samma tillverkare.

Bild

Tillsammans med skyttesoldaten fick vagnen också en vagnchef med luckan i paraplyläge.

Bild


Jaha.. En liten bild på stridsutrymmet

Bild


Slutligen fick vagnen några packväskor och tornet också ett paraply

Bild


Ja, det var väl de viktigaste momenten i detta otroligt roliga bygge som underhöll i drygt 9 månader..
Med vänlig hälsning,

Per
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: CV9035 IKK

Inlägg av John Lindbom »

Hej!

Superfint bygge. Är det Eduards kammonät du använt? Finns referensbilderna på nätet?

Med vänlig hälsning: John
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

John Lindbom skrev:Hej!

Superfint bygge. Är det Eduards kammonät du använt? Finns referensbilderna på nätet?

Med vänlig hälsning: John


Tack John!
Japp det är Eduards PE-barracuda som jag klistrat på dubbelhäftande mattejp. Efter att ha fäst det på tejpen böjde jag upp "flärparna" på nätet för att få till strukturen och därefter målning. Det gick åt nästan 3 ark för att täcka vagn + paraplyet.

Bild

De flesta referensbilderna har jag hämtat från http://www.forsvarsgalleriet.dk + de bilder som finns i SPHFs CV90-bok
Med vänlig hälsning,

Per
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: CV9035 IKK

Inlägg av rogerjo1 »

Tack för tipsen Per. Limmar du fast fotoetsade nätet på klistret från tejpen då bara?
Intressant bygg beskrivning av din CV9035
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

rogerjo1 skrev:Tack för tipsen Per. Limmar du fast fotoetsade nätet på klistret från tejpen då bara?
Intressant bygg beskrivning av din CV9035
Japp! Använde både "gammal" Scotch på ställen med många vinklar och hörn samt "modern" Tesa för plana ytor
Med vänlig hälsning,

Per
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: CV9035 IKK

Inlägg av rogerjo1 »

Tack för svaret Per, måste pröva detta på min Panzerhaubitz 2000..
Varit ett nöje att följa din tråd här
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: CV9035 IKK

Inlägg av SvenYoung »

Jaha, då har du uppfyllt en av mina gamla drömmar att bygga en 90:a med Barracuda och interiör, Per!

Underbart bygge, så roligt att se någon hoppa på dessa utmaningar och dessutom göra dem så otroligt bra. Grattis till segrarna på AIM också!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

rogerjo1 skrev:Tack för svaret Per, måste pröva detta på min Panzerhaubitz 2000..
Varit ett nöje att följa din tråd här
Det ser vi fram emot!!
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

SvenYoung skrev:Jaha, då har du uppfyllt en av mina gamla drömmar att bygga en 90:a med Barracuda och interiör, Per!

Underbart bygge, så roligt att se någon hoppa på dessa utmaningar och dessutom göra dem så otroligt bra. Grattis till segrarna på AIM också!
Tack Sven! Kanske lite för modernt med mycket antenner osv men som sagt, roligt att få göra den och att det höll hela vägen.
Med vänlig hälsning,

Per
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: CV9035 IKK

Inlägg av SvenYoung »

För modernt? Finns inget som heter så.! :-)

Glömde nämna att jag är superimponerad och inspirerad över gallret också. Ett helt fantastiskt arbete.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar