CV9035 IKK

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

Nu var det ett tag sen men dags för en AWIP igen. Denna gång min danska CV9035.


Bild

Överlycklig när Hobbyboss släppte en mkIII av CV90. Ännu gladare över att bärhjulsstationerna var rätt placerade samt att det följde med pendelarmar i rätt längd.

Bygget började med att jag bara ville göra en dansk vagn rätt uppochner men som vanligt kom jag på att det nog skulle vara kul med inredning.
Och lite senare under byggets gång kom jag på att jag faktiskt ville göra en vagn med "rättvist" multispektralt kamouflagesystem från Barracuda. Men de danska vagnar som hade det var även utrustade med "bar armour" inför insatsen i Afghanistan. Och hade även kylsystem för personalen.. Och störsändare.. Japp! Det vara bara att fixa!
Så härefter följer en Work in progress för detta bygge. Hoppas det ger nån sorts inspiration!
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

MkIII-vagnarna har en förhöjning över stridrummet och här är en av modellens "missar"
Om man vill vara noggrann så måste man få till ett lutande svep vid förhöjningen. Detta döljs normalt av tornets ryggsäck men vill man att det ska vara rätt så är det bara att fixa. Man kan då lika gärna fixa till plåten som ska förhindra tomhylsor från att klämmas mellan torn och chassi.

Bild

Här en bild under uppbyggandet av det runda och lutande svepet samt en plastic card-bit för att fylla ut.
Med vänlig hälsning,

Per
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: CV9035 IKK

Inlägg av rogerjo1 »

Detta ska bli intressant att se hur du gjorde denna, det var klart min favorit på utställningen i göteborg i helgen.. Kanonfin.. Det var möjligtvis inte din PBV 302 och 301 som var med på utställningen med?
Roger
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

En annan sak som stör på modellen är skyttens siktesglas. Det är en homogenplastbit och tyvärr inte lika fin som prismorna i övrigt.
Fick borra och såga ut för att sedan montera en klarplast-bit som siktesglas. Innanför glaset monterade jag även en siktesspegel för att få det att se någorlunda riktigt ut.

Bild

De danka kamouflagefärgerna är Nato-svart och sedan en "annorlunda" grön kulör. Det finns säkert en bra beskrivning på hur man bör blanda för att få den rätt.
Senast redigerad av 302C den 06 sep 2016, 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

rogerjo1 skrev:Detta ska bli intressant att se hur du gjorde denna, det var klart min favorit på utställningen i göteborg i helgen.. Kanonfin.. Det var möjligtvis inte din PBV 302 och 301 som var med på utställningen med?
Roger
Tack!! Jo det var mina modeller det med. Kul att du gillade dem!
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

Som tidigare nämt så ville jag ha störsändarutrustningen monterad på vagn och elektroniklådan för detta sitter där normalt en av tillbehörsfacken på tornet sitter. Bara att såga bort och bygga upp tornväggen samt göra lådan.

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

Bild på elektroniklådan

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

De danska vagnarna har sju stolar i stridsutrymmet och de gjorde jag av alurör och blyfolie.

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

En bild över hur stridsutrymmet är uppbyggt.
Vattenkokare, amm-låda osv under torngrindarna.

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: CV9035 IKK

Inlägg av 302C »

För att efterlikna barracudasystemet funderade jag ett tag men kom på en enkel men effektiv variant. Köpte PE-kammonät och fäste på mattejp. Det skapade rätt tjocklek och gjorde det någorlunda enkelt att montera.

Här en bild under provmontering.

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
Skriv svar