F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Janne.S »

Ingen rast ingen ro!


Efter årets AIM så kände jag mig grymt inspirerad och tänkte ta tag i något långht utanför mina vanliga betesmarker. Jag ska utmana mig själv med att bygga i 1/32!
Eftersom jag är som jag är så blir den givetvis fyllds med resin och spackel :P


En presentation kanske?

Bild
Jättellik lådda full med stooooooora delar....här blev jag lite skraj och höll på att slänga tillbaks lådan på högen...men man eller mus? jag ska försöka vara en man!


Ja, jag lade till lite grejer...

Bild

Aires kontor och hjulhus...



Bild

MAssa eduard ets och IsraCast Python och Barak konverterings set....



Bild

Sedan toppade jag det med IsraDekal klibbisar :P




Och i lådan fann man det här:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Snällt av Tamyia med metall ställ, ballast och svarvad pitotrör!


BAra att sätta igång då!

Innan jag började trä saker på tandpetare så ville jag ha något ur världen först...


Bild

Passa in den här...


Bild

i den här...




Bild

Med hjälp av de här



Bild

Först en grov markering av det som ska bort...



Bild

Och efter ett tag landade jag i det här...



Bild

Ingen pefekt passning men det duger...lite mer jobb på den bara :P



Bild

Så när stressen hade lagt sig så plitade jag upp delarna på tandpetare och lär väl få göra det i omgångar då det är så förbannat med delar!!



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av magnusf »

Säkert att du inte ska bygga om den till en Sufa när du ändå är igång :-) ?

Lycka till med bygget och alla delarna!

Hälsningar

Magnus
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av dandersson98 »

Jag kan tala om att du inte valt fel modell i skala 1/32, denna är riktigt fin och Isracast samt Isradecal är riktigt bra också. Jag använde inte Aires på min men får man dem att passa så blir allt bara bra.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Henrik R »

Kalasers! Rätt skala Janne ;-)
Hoppas inte det var min modell som gav dig vatten på kvarnen att börja bygga F-16 i 1/32 :mrgreen:

Den där faller ihop av sig själv. Du kan i stort kasta i delarna i lådan och skaka om och ut kommer en färdig modell sen. Som synes får man brottas lite med resinet, men grymt blir det med resin å andra sidan.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Björn Fransson »

Härligt! På dem direkt, ingen vila här inte. :-) Ska bli riktigt spännande att följa!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev:Härligt! På dem direkt, ingen vila här inte. :-) Ska bli riktigt spännande att följa!
Tack Björn :D

Hoppas jag kan bjuda på lite underhållning :)
Henrik R skrev:Kalasers! Rätt skala Janne ;-)
Hoppas inte det var min modell som gav dig vatten på kvarnen att börja bygga F-16 i 1/32 :mrgreen:

Den där faller ihop av sig själv. Du kan i stort kasta i delarna i lådan och skaka om och ut kommer en färdig modell sen. Som synes får man brottas lite med resinet, men grymt blir det med resin å andra sidan.
Man får alltid brottas med resin...kallas att bygga :P
Tänkte du såg så ensam ut i storskalan så jag tänkte jag gör dig sällskap :D
dandersson98 skrev:Jag kan tala om att du inte valt fel modell i skala 1/32, denna är riktigt fin och Isracast samt Isradecal är riktigt bra också. Jag använde inte Aires på min men får man dem att passa så blir allt bara bra.
Tamiya is da shit :P nästan lite läskigt bra...kanske därför den fått puttrat på hyllan i över 8 år :P
magnusf skrev:Säkert att du inte ska bygga om den till en Sufa när du ändå är igång :-) ?

Lycka till med bygget och alla delarna!

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus :D
Ne, ingen Sufa....redan gjort en i 1/48...slogs med IsraCast resin för att konvertera en Hasegawa precis innan Kinetic och Hasegawa släppte Sufor ;)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Janne.S »

Primer...





Bild

Jag börjar med Alclad svart prajmer på i princip allt.




Bild

Det svarta är där för att skapa kontrast och få detaljer att poppa




Bild

Speciellt i hjulbrunnar och cockpits behövs det då de kryllar av små detaljer som man vill kunna se.



Bild

Knallpallen också


Bild

Eftersom grunden är mörk, den e svart duh, så använder jag en ljusare grå som cockpits färg, FS36375 istället för det officiella FS36231
DEt här blir basen för all detaljmålning och vädring och redan så poppar det.



Bild

Kontoret...



Bild

Bild

I hjulbrunnarna ser man verkligen kontrasterna och detaljerna syns allra bäst. jag ska dar på ett tunnt lager blsank vit och sedan lägga på klarlack


Så nu rör det på sig :D

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Henrik R »

Det blir ballt Janne!
Vad jag minns så måste den främre hjulbrunnen tunnas rejält för att passa, nästan på gränsen för vad man vågar slipa. Annars pressar den för mycket på den yttre väggen för insugskanalen. Även så pass upp på huvudställens hjulbrunnar också, Insugskanalen är liksom på undersidan av resinet, Som alla vet krymper resin, att få kanalen snyggt kräver sin man. Jag råder till att fixa till det först innan du detaljmålar dem. Använder du FOD så behöver du inte vara allt för noga med den inre väggen på kanalen.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:Det blir ballt Janne!
Vad jag minns så måste den främre hjulbrunnen tunnas rejält för att passa, nästan på gränsen för vad man vågar slipa. Annars pressar den för mycket på den yttre väggen för insugskanalen. Även så pass upp på huvudställens hjulbrunnar också, Insugskanalen är liksom på undersidan av resinet, Som alla vet krymper resin, att få kanalen snyggt kräver sin man. Jag råder till att fixa till det först innan du detaljmålar dem. Använder du FOD så behöver du inte vara allt för noga med den inre väggen på kanalen.
Tack Henrik :D

Jo det brukar bli lite täljande när man ska passa in resin. Jag har inte torrpassat ännu men jag vet av erfarenhet att Dremeln får jobba! Slipa -passa, slipa -passa...man brukar få köra några varv :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F-16C Barak Tamiya 1/32 med godis

Inlägg av Janne.S »

Luftkanaler..


Bild

Jag grundade insuget i vitt och limmade ihop. Tejpade av ena sidan som förberedelse inför "Pour and Dump" senare.





Bild

Jag täker inte använda hela motorn utan bara relevanta delar, fläktfronten är en av dom och den behöver passas in i resinet.
Resin hjulhuset från Aires är också golvet till luftkanalen.
JAg grundade i vitt, tejpade av en remsa där jag behöver tunna ut resinet för att fläktfronten ska få plats.




Bild

Således anbringades Dremeln...klart på några sekunder :D






Bild

JIPPI!



Bild

Bild

Sedan limmade jag ihop halvorna....och some Henrik sa så är resinet lite mindre än plasten....inte en perfekt passform nej...jaja, får väl modella lite då :)




Bild

Lite spackel i framkant...




Bild

Bild

JAg målade fläktfronten med Alclad White Aluminium rakt på plasten och washade med min vanliga olje wash. Den kommer sitta djupt inne i flygkroppen så om man ska ha en chans att se den så krävs det lite kontraster :D




Bild

Torrpassar fläktfronten ....fiiiint!



Så långt allt väl!

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar