Pocher Fiat (K70) - Slutet Gott!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
vifra
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jul 2015, 06:13

Pocher Fiat (K70) - Slutet Gott!

Inlägg av vifra »

Efter ett års uppehåll med bygget, så har lusten återkommit att få klar åtminstone en av Pocher bilarna.
Jag har fyra till som ligger på hyllan. :shock:

Vill man ha en sats som är gammal, med hård, skör plast och inte särskilt detaljerad så köp en Fiat modell av Pocher:s fabrikat
från tidigt 70-tal(?).

Är man som jag, dessutom en usel byggare så har man å göra. Motorn i satsen är så dåligt detaljerad att man inte kan
låta bli att försöka få in, - tillräckligt antal kugghjul framför motorn, - oljeledningar, -vattenpump, - flytta tändstiften till rätt plats,
och lite annat man ser på referensbilderna som finns. Det var mycket enklare före internets tid (suck).

Fast jag måste erkänna att jag har kul! Och som nybliven pensionär, hoppas jag på mer kvalitetstid med plasten.

Som tur är finns det en DVD serie från Koo (eller nåt) som är till stor hjälp för att undvika dom värsta fällorna.

Ska försöka uppdatera projektet vartefter om någon är intresserad.

Här är motorns status som den ser ut nu. Det finns lite fler bilder på http://pocher.eksund.se för dom som är nyfikna.

Vidar

Bild
Senast redigerad av vifra den 18 jul 2017, 15:39, redigerad totalt 2 gång.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av F Porsche »

ByggsatsByggarKollektivets ambivalens betr Pocher är omvittnat. Jag har en dragning till Porschen men det betyder inte att jag Gå(r) till kassan för det, att starta ett storskaligt bygge är ett åtagande.
Håll ut och fyll på tråden.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av Stellan »

Man får lust att vrida på tändningen och dra igång den. Eller dra i veven... Snyggt byggt.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av Joakim Hultman »

"Usel byggare" tycker jag knappast med denna i åtanke. Ser ju riktigt fräsig ut.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av Lennart 12 »

Vacker motor , och fint byggt //Lennart
vifra
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jul 2015, 06:13

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av vifra »

Försöker måla. Inte det bästa jag vet. Man får gamnacke med pensel i handen och vara glad om färg hamnar där man tänkt sig med spruta.
Har för många olika färgsorter. Använder alla sorter på det här projektet. Akryl, enamel, AK True metal och alclad. Ingen ordning alls.
Men lite färg har jag fått på. Mycket arbete återstår dock. Varje gång jag är redo att börja montera chassit, hittar jag nåt som saknas
och måste målas, gängas eller limmas. Det sista som överger oss är ju hoppet och det ar jag kvar!

Bild

Bild
Bappelsinmannen
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 sep 2015, 17:28
Namn: Nisse Danielsson

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av Bappelsinmannen »

[quote="vifra"] Det finns lite fler bilder på pochera.eksund.se för dom som är nyfikna.

Vidar

Bild[/ Quote]
Hej, verkligen snyggt jobb, jag får dock inte din länk att fungera, har du lust att kolla och lägga in den som klickbar länk?
Mvh Nisse
vifra
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jul 2015, 06:13

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av vifra »

Ska ju vara http://pocher.eksund.se Slarvigt!
Bappelsinmannen
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 sep 2015, 17:28
Namn: Nisse Danielsson

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av Bappelsinmannen »

Tjusiga bilder, imponerande pilljobb!
//Nisse
vifra
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jul 2015, 06:13

Re: Pocher Fiat (K70)

Inlägg av vifra »

Fiaten tar sig så sakteliga. Börjar ju se ut som en bil, fast det är mycket jobb kvar.

Åsså kan jag ju inte låta bli....... Fjädrarna fick sig en lindning och målning. Var visst vanligt förr
att linda fjädrar med rep eller vad det kan ha varit. Fjädrarna fram är aningen mycket för långa och
dom bak är aningen lite för långa. Men efter ett par timmar med på- och avmontering många gånger
så satt dom där. Fast det är väl bara en tidsfråga innan dom måste av för något annat ska på före.

Huven var jag ju också tvungen att såga isär, så den kan vika sig på rätt sätt. Gjorde ett enkelt gångjärn
som jag limmade dit med CA.

Bakaxeln är ju känd för att ha skruvhålen för fjädrarna för tätt. Men man vill ju se själv och mycket riktig
satt dom fel. Limmade i en styrenbit i dom gamla hålen och satte upp bakaxeln i fräsen. 127mm mellan
skruvhålen blev dom riktiga 130mm vilket underlättade vidare montering.

Lite bilder! Fler finns som vaniligt på http://pocher.eksund.se

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar