SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48 - Klar (faktiskt helt klar först nu!)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Lars Befring »

Eller så var det någon som gjorde en ny dekal och inte hade tillgång till rätt font (saker händer) men det verkar som om några behöll sina original-dekaler i alla fall.
Bild
På den engelska maskinen som jag har bilder på hade dom 3 olika designer för klistermärket för förankring (det ska inte va enkelt)

Sorry för trådkapningen Björn!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av bergwall »

Alltid kittlande att ta del av så grundligt arbete. Tackar!

Snyggt bygge som vanligt Björn, även det grundligt, för att "ta tillbaka" ämnet!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

bergwall skrev:Hej,
Hehe, det är inte jag som är farsa till dessa dekaler. Det är nog Lars själv om jag får gissa. Snyggt jobbat.

//R
Fast jag syftade på ditt eminenta ark med siffror i 1/48. Där finns 400 mm-nuffrorna med. Och jag har t o m mina femmor och sexor kvar! :)
Leif Fredin
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012, 07:55

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Leif Fredin »

Hur såg ARMÈN ut egentligen? Foto från 1973.
Bokstavshöjden är 100 mm.

Bild

Leif Fredin
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Mats Averkvist »

Några plan fördes också över från Armén till Flygvapnet och behöll 4-färgskamouflaget. Det var t o m några plan som målades så utan att ha varit i Armén.

Bild

Bild

Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Lars Befring »

Oh...! (sparar info) tack för bilderna!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av MartinN »

Ljungbyhed 1976-05-23 610014
Bild

/M
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av magnusf »

Jag hängde en massa på F5 som flygpojke under 80-talet och gillade alltid de splinterkamouflerade, kanske för att de var relativt ovanliga men också för att de såg fräcka ut! En muckarflygning är dock en godkänd ursäkt för att bygga något annat :-) !

Kul att se alla gamla foton om dyker upp i tråden, det känns "hemma" för mig!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Henrik R »

Jag tittade på den där när jag var på Rebell sist och det är en liten rackare. Tycker du modellen funkar "rätt ur lådan" eller är det läge att vänta på eftermarknadsgrejjer ?
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48 - Klar (faktiskt helt klar först nu!)

Inlägg av Björn Fransson »

Ytterligare en maskin som inte nått fotobåset förrän nu - fast här finns en förklaring.

Bild

Bild

Att den här inte blivit fotad förrän nu beror på att det är först nu den blivit klar. Någon kanske invänder att den väl var med på AIM i höstas och det stämmer utmärkt. Men i stressen att få allt klart missade jag de små fotstegen vid vingroten. Dessutom lyckades jag slarva bort positionsljuset på undersidan.

Bild

Bild

Lyckligtvis handlar domarbedömning inte om korrekthet, så trots dessa detaljmissar kammade den hem ett överraskande brons i den tuffa temaklassen Flygvapnet 90 år. Men när den kom hem hamnade den i vitrinen och jag tänkte att de där fotstegen fixar jag en vacker dag. Och så glömdes de bort helt. Först nu när det var dags för bokslut insåg jag att jag varken fotat eller byggt klart den. Så i morse fixades det sista. Dessutom korrigerade jag nosstället som i mina ögon var en aning för långt.

Bild

Förebilden har jag byggt i 1/72 tidigare. Det var den här duktigt väderbitna maskinen som jag muckarflög i i augusti 1990 med F 7-kaptenen Jöckert vid spakarna. Jag minns speciellt att dayglowmarkeringen nästan var rosaaktig medan kronmärkena var närapå ljusblå (har även några bilder som jag kunde utgå från).

Bild

Bild

Självklart hade det kommit skräp på insidan av huven när maskeringen togs bort. Men på något mirakulöst sätt gick den att få bort och sedan sätta dit igen.

Bild

Slutintrycket är att det definitivt inte är en lättbyggd modell. Men samtidigt är det inte så många delar, så trots vissa svårigheter är det ett inte alltför krävande bygge av en riktig svensk klassiker. Rekommenderas varmt!

Bild
Skriv svar