SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48 - Klar (faktiskt helt klar först nu!)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48 - Klar (faktiskt helt klar först nu!)

Inlägg av Björn Fransson »

Så damp den här godingen ner i lådan:

Bild

Inte så värst många delar, den som byggt Tarangus Safir känner igen sig:

Bild

Den som vill fördjupa sig mer i denna trevliga lilla modell rekommenderas denna utmärkta recension på Britmodeller:

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 48006-148/

Dekalerna är - som alltid hos Tarangus - finfina:

Bild

Splinteralternativet är lockande, men jag kommer att bygga den individ som jag muckarflög i. Lämpligt nog F 5-56, vilket ju är lätt att fixa till från dekalarket! Nåväl, nog tittat i lådan, dags att bygga! Cockpit dominerar ju den här lilla maskinen, så det blir naturligt att mycket fokus hamnar där. Detaljerna är hyggliga, enda stora minuset är att dekal för instrumentbrädan saknas. Två små sjunkmärken finns på mittpanelen, men det ena (främre) döljs bra genom att man lägger till en del av PC - vilket också bättre motsvarar originalet där det sitter en liten panel där. Och det bakre sjunkmärket döljs även det lämpligen av lite PC som filas till för att motsvara det lilla armstödet (?) som finns där. Stolarna fick en extra dyna i PC, resten är ur lådan.

Bild

Tarangus menar att en stor del av inredningen är ljusgrå. Men de bilder jag sett - och som jag minns det själv - var golvet khakibrunt (någon slags matta) och en stor del av inredningen i mörkgrönt. Sidopanelerna var dock olivgröna, precis som instruktionen säger.

Bild

Vad jag vet fanns ett tredje säte i SK 61 - i alla fall i den jag flög i (åtminstone satt det en person bakom mig... :) ) Så en extra liten stol fixades till. De små fönstren passar inte perfekt, men lite slipning gör susen. Stolarna fick bälten av Tamiyatejp.

Bild

Det här är en typisk kortseriemodell, så passformen är inte perfekt. Men det är förhållandevis få delar, så det är knappast ett stort problem. Enda stora problemet hittills har varit att få ihop kroppshalvorna. Men lite våld löser det mesta. :)

Bild

Lite irriterande är att stabilisatorns förlängning framåt är avrundad i ytterkant (dvs den del som ska ansluta mot stabilisatorns framkant). Jag valde att lösa det hela med att slipa ner dem något, vilket visserligen gör dem någon millimeter för smala, men som är en oändligt mycket enklare metod än att försöka bygga upp den del som saknas. Vingarna krävde lite trimning för att få på plats, men inga större problem. Nosen fylldes med blyhagel, förhoppningsvis ska de räcka. Och här är vi nu:

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 29 dec 2016, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Lars Befring »

Ohh! kul att se här också!
MEN!!! innan du blir för glad! 25 och 61 är INTE lika stora! (Jag kontrollerade flera gånger innan jag gjorde siffrorna)

Siffror till 56 finns i lite olika format här:

https://www.dropbox.com/sh/wixbxhzacum9 ... CYo1a?dl=0

om du inte kan hitta någon annan källa så borde det gå att använda dom för att skära masker

LYCKA TILL!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nåja. Förhoppningsvis finns något i reservdekalslådan. En femtiosexa borde väl inte vara omöjlig att få ihop.

Och tack för tillyckandet! :)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Lars Befring »

för FV ska dom vara 400mm höga i original, dvs 8.33mm på modellen
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Lars Befring skrev:för FV ska dom vara 400mm höga i original, dvs 8.33mm på modellen
Låter inte det väldigt smått? Utan att ha mätt, nog är de väl större än så?
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Lars Befring »

Nope, så nära 8.33 man kan komma

Bild

Märk oxå den något annorlunda placeringen av nav-ljus och antenner på tidig märkningsritning
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Minsann, där ser man. Tur att Robban fått med även denna storlek på sitt sifferark!
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av bergwall »

Hej,
Hehe, det är inte jag som är farsa till dessa dekaler. Det är nog Lars själv om jag får gissa. Snyggt jobbat.

Jag kan inte låta bli att fundera på varför det är en grön ruta kring texten "ARMÉN"? Är det den texten som är placerad undre bakre rutan, är det F1281? Jag är ganska dåligt påläst vad gäller SK 61 får jag nog medge.
//R
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av Lars Befring »

Tack Robert =)
det är F1230 (antar att det är en Armé grej)
Och dom satte den texten på en hyffsad bit grönt, antagligen lättare att hantera:
Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: SK 61 Bulldog, Tarangus 1/48

Inlägg av bergwall »

Aha! Mycket intressant! Jag såg att M:ets mittsektion gick hela vägen ner på en flygmaskin men det kan varit utsvävning och hittepå efter fullgjord militär tjänst, hela den texten känndes udda.
Skriv svar