Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bultenibo
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 apr 2012, 11:53
Ort: Fagersta

Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av bultenibo »

Tänkte lägga upp ett gäng bilder av en svit som jag jobbat på under vintern. Temat är ganska enkelt: Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder på östfronten: Finland, Rumänien, Ungern och Italien. (Från början hade jag tänkt att inkludera Slovakien också i form av en Panzer II, men det har ännu inte blivit av.)

Bakgrunden till denna svit var en viss ledsnad över att de mindre nationernas krigsinsatser under 2VK ganska sällan uppmärksammades på framförallt de engelska/amerikanska modellbyggarsidorna. Tänkte att jag skulle visa att de nationer som slöt upp på tyskarnas sida 1941 – och som faktiskt utgjorde ca en femtedel av manskapet i öster - inte bara traskade omkring till fots.

Den finska insatsen valde jag att representera med hjälp av en erövrad rysk T-38. Enligt de historiska källorna hade finnarna tillgång till ett tjugotal av dessa vagnar vid fortsättningskrigets början.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den rumänska insatsen fick representeras av en fransk Reanualt UE och tysk Pak 38. Renaultvagnen licenstillverkades av rumänerna före krigsutbrottet (under beteckningen Malaxa Tip UE), men en del erövrade franska vagnar såldes också till rumänerna av tyskarna. Pak 38 exporterades till rumänerna samtidigt som tyskarna växlade över till Pak 40. Tanken var att stärka den rumänska AT-kapaciteten (och det gick ju sisådär, som framgick av händelserna vid Donkröken i november -42). ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ungrarna får representeras av en Sd.kfz 265. Dessa överfördes av tyskarna till ungrarna hösten 1942 när dessa successivt växlade över till tyngre befälsvagnar. Just detta fordon ingick i ungerska 1. bepansrade fältdivisionen, ungerska 2 armén, förlagd till norr om Stalingrad.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Italienarna till slut får hålla ”till godo” med en erövrad T-34, vilket - med tanke på att den 8:e armén i övrigt rullade omkrig på östfronten i sardinburkar av typen L6/40 – får ses som ett uppköp. Även om tyskarna tämligen tidigt krävde att de allierade skulle lämna över erövrade stridsvagnar så verkar italienarna ha trotsat påbudet och behållit en del. I 8:e armén återfanns på hösten 1942 exempelvis 10-12 ryska vagnar utspridda i olika italienska förband.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Tony
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av Urban Gardini »

Härlig idé och bra genomfört!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av Bengt Johansson »

Mycket inspirerande och trevliga byggen!!!

Precis i min smak:)

/Bengt J.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av Joakim Hultman »

Intressanta och välbyggda vagnar. :)
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av MiniStuff »

Det var en imponerande svit vagnar! Definitivt inget skämmas över. Gillar din subtila och läckra vädring av vagnarna. :)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av Stellan »

Intressant idé med sviten och trevligt bygget och målat. Extra kul med T-38:an med tanke på dess amfibiska egenskaper.
Stellan Schroeder Englund
Andreas Lärka
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2012, 08:58
Kontakt:

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av Andreas Lärka »

bultenibo skrev:Den finska insatsen valde jag att representera med hjälp av en erövrad rysk T-38. Enligt de historiska källorna hade finnarna tillgång till ett tjugotal av dessa vagnar vid fortsättningskrigets början.
Ett par kommentarer: I början av Fortsättningskriget så fanns det inga Ps-registernummer. På den tiden användes R-nummer (utan själva "R" bokstaven) typ. "210", "211" etc. Det nummer du nu har satt på pekar på en Komsomolets eller dylik efter år 1943. Numret skall vara i mitten av fronten.

Endast avdelning Paalu använde blå hakkors (med långa armar) på de under hösten 1941 erövrade vagnarna. När vagnarna senare överflyttats till Pansarbrigaden målades även dessa enligt reglementet, dvs. svart-vita. Under Paalus tid torde inga R-nummer överhuvudtaget ha används på "hans" vagnar.

Annars trevligt att se en Suomi KP med stavmagasin!
Andreas Lärka
Vanda, Finland

http://www.andreaslarka.net
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av 103driver »

Jag gillar din vädring. Den känns mitt i prick och helt perfekt i min smak. Precis så lagom nött och skitig. Jag gillar sådana saker som att ex. skyddet till avgasröret ramlat av på T-34:an. Snyggt jobbat!

Lasse
bultenibo
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 apr 2012, 11:53
Ort: Fagersta

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av bultenibo »

Hallå igen!

Tack för all kommentarer. Kul att höra att vädringen funkar. :D

Andreas: Riktigt bra, initierade synpunkter. Precis sånt man behöver veta, men trist att jag inte kände till det tidigare. Nästa gång jag sätter tänderna i en finsk vagn misstänker jag att det kommer dyka upp ett mail hos dig innan dekalerna åker på. ;) Tack för en riktigt bra stridsvagnssida förresten. Jag lurkade omkring där lite i samband med att jag byggde T-38:an.

Stellan: Håller med! Tycker alla de där amfibiska sovjetiska vagnarna - T-37, 38 och 40 - är riktigt sköna. När man ser på foton där de "har gått till sjöss" blir man dock lite rädd av hur pass lågt de ligger i vattnet. Inget jag skulle vilja prova vid styv kuling...

Tony
Erik.H
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 feb 2012, 19:55
Kontakt:

Re: Tema: "Tredje rikets ofta bortglömda vapenbröder"

Inlägg av Erik.H »

Hej!
Verkligen jättesnyggt! Kul med lite mer ovanliga motiv! Gillar dina figurer också! Italienaren ser smörig ut!
Skriv svar