Ett svenskt triplan i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Jag har gått och klurat länge på en lite ovanlig modell, som inte går att få ur huvudet riktigt. Det fanns ett enda triplan i Sverige för bortåt 100 år sedan, och jag skulle vilja fixa en vettig modell över den. Ursprungligen tog man kroppen och motorn från en Thulin L och satte på nya vingar. Nu finns inga färdiga modeller på ens en sådan, det närmaste är Omega Models Thulin E och LA. Efter lite mätningar och förfrågningar så landade jag i inköp av en E-variant. Samtidigt hittade jag ett par billiga triplan som fick agera kompletteringar.

Bild

Bild

Här är själva innanmätet. Jag har aldrig jobbat med resinmodeller tidigare. Bara något enstaka tillbehör, en bombkapsel eller en störsändare. Redan färdiga grejor, superenkelt. Det här blir nog lite annorlunda.
Bild


Lite jämförelser mellan det inköpta tarvades. Thulinen är lite större (2-sitsig) och framför allt vingarna kommer att behöva en väldig insats. Som biplan är vingarna väldigt stora, men jag läste mig till att triplan inte kan ha den här stora vingytan, utan fördelar ut ytan på framför allt smalare vingar. Vilket var syftet då man sökte mer lyftkraft och mindre svängradie med den här designen. Jag inser att arbete med vingarna kommer att bli den största utmaningen.
Kropparna relativt lika i storlek:
Bild
Vingarna lite skillnad däremot:
Bild
Stjärtfenorna detsamma, här finns alla möjligheter att trixa ihop något som funkar utifrån så olika design:
Bild
Hjulen så gott som identiska:
Bild
Motorerna då. Ja, Thulins 9-cylindriga är korrekt i lådan. Det visar sig att de andra också körde med 9-cylindriga motorer, i stort sett samma diameter också. Ett problem är att rören vid sidan av varje cylinder på Thulinmotorn inte är gjuten i formen, så de behöver fixas separat. I Fokker-lådan ligger något som ser användbart ut däremot.
Bild

Lite snabbt sammansatta då. Thulinens vingar ger en helt annorlunda karaktär jämfört med de andra, och målet förefaller vara att få den att bli mer lik dessa. Hm... Nu krävs referensbilder.
Bild
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Pelle F »

referenser då?

Det susar omkring lite uråldriga bilder på nätet. Efter enkla googlebaserade efterforskningar visar det sig vara 9 st totalt. Alla finns samlade på Digitalt museum: http://digitaltmuseum.se/search?query=triplanet

Som källa saknas en hel del i dem tyvärr. Vingarnas form och längd måste tolkas en del. Det förefaller som om de övre två vingparen har halvrundade ytterkanter på vingklaffarna. Det är omöjligt att se hur stjärtfenorna ser ut, och ingenting vettigt går att få ut om proportioner och översidor/undersidor. Det mest referensartade bilden är den rakt framifrån. Den tidigare modell som gjorts, och finns på Flygvapenmuseet är långt ifrån korrekt tyvärr.

I böckerna står dimensionerna angivna till 6,50 meters längd och 9 m vingbredd. När jag mäter och räknar om så blir det 9.02 cm längd och 12,5 cm vingbredd på modellen i 1/72. Detta går absolut att fixa med de tre varianterna. Kroppen på thulinmodellen är lite kort bara, men jag tror det blir rätt när motor och stjärtfenor kommer dit.

I hopp om att hitta bättre referenser kollade jag först med Flygvapenmuseet. Tyvärr fanns inget mer där än de redan lagt upp på Digitalt museum. En bild ytterlgiare, inramad, men med ännu sämre vinklar som referens hade de. De tipsade vidare till Krigsarkivet. Så en förfrågan gick dit, men tyvärr:
"Jag kan inte se att Krigsarkivet förvarar några ritningar över FVM Triplanet. Det finns inga sådana upptagna i förteckningen för vare sig Centrala Flygverkstaden Malmslätts arkiv eller Flygförvaltningens arkiv. I Flygstabens arkiv finns fotografier på flygplan, men FVM Triplanet är inte omnämnt i den förteckningen heller. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig vidare i fråga om material om FVM Triplanet. "

Så detta var allt som existerade. Visserligen en väldigt trevlig illustration mitt i alltsammans, som jag inte kunde hitta någon ytterligare information om.
http://digitaltmuseum.se/011024113821?q ... anet&pos=2
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Så det vara bara att sparka igång och hoppas på det bästa. Lyckligtvis kom det roligaste först: Att skapa en kropp i träfanér. Den är gjuten som en färdig roddbåt ungefär, så det blir lite knöligt att få in en massa detaljer i sittbrunnen.

Bild

Jag grundmålade lite blekt, och köpte Uschis dekalark för att simulera just träfanér .Ett experiment jag ville lära mig. Egentligen är det tänkta för 1/48, men på hemsidan hänvisas till att träfanér inte är särskilt tydligt skalfasta, så det kunde mycket väl funka även till min mindre varaint

Bild

En liten lärprocess senare, så började det hela se ut som något. det visade sig vara skapligt enkelt. En grundmålning i trälika färger, med lite olika nyanser för att få liv i det hela, och så på med fanérdekal. Jag ska däremot varna hugade intressenter för att fanérmönstret i sig, inte kommer fram särskilt tydligt. Det blir mest en sorts skuggning, en svag flammighet som visserligen ger rätt karaktär, men inga tydliga trämönster. När jag kollar större exemplar uppåt 1/32 så kommer sådana mönster fram betydligt snyggare.

Bild

Jag börjar också så smått med innehållet i sittbrunnen. Det var inte särskilt detaljerat, och jag behöver komplettera med en del från de andra modellerna för att få det tjusigt. Å andra sidan kommer allt att döljas av en platta med två små sittbrunnshål. Så jag får se hur ambitinsgraden blir i slutänden.
Bild
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Så vingarna härnäst. Detta blir som sagt ett större arbete. Här gällde det att mäta, rita upp, mäta igen, tolka bilder och försöka skapa något nytt. Bristen på referenser är ett problem här.

Bild

En positiv överraskning däremot. När jag försökte mig på att detaljmäta vingdjupen på de olika modellerna och jämföra med FVM Triplanet, så visar det sig att en närmast universell dimension användes. Fokkern och Spowithplanet hade identiskt vingdjup, och triplanet ligger i samma härad, så jag kunde enkelt använda dessa andra som bas.

Bild

Bild

Bild

Sedan följer ett rejält spacklingsarbete för att få ihop alltsammans. Jag behöver ordna det undre vingparet först, för att kunna bygga på de övre och hela tiden kunna kontrollera storlekarna. Alla tre vingarna ska ha samma bredd i slutänden. Sopwithplanet hade samma design, medan Fokkern var byggd annorlunda, med mindre vingbredd längre ned.
Bild
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Så plötsligt, helt ur det blå, hittar jag en referensbild. Björn Karlström gjorde tydligen ett antal illustrationer över tidiga svenska flygplan. Sidvyn finns upplagd på Digitalt Museum, det var den bild som tidigare nämnts. En säljare på Tradera har lagt upp dessa kort till försäljning, och här finns plötsligt en vettig treplansskiss (ofrivillig ordlek). Jag får ta den med en liten nypa salt bara. Stjärtfenan vet vi inget om, den finns inte på ritningar eller fotografier, och vingprofilen är också oklar. Att vingduken skulle vara så gott som lika träorange som resten av planet är något jag förbigår, det blir lite skillnad i min modell, med bleka vingdukar men tydligare träfärg på kroppen. Planet existerade bara i ett halvår mellan 1918-1919, så det är självklart omöjligt att få samtida referenser, när inget mer material eller ritningar existerar. Men här har jag ändå ett bra material att följa för ökad trovärdighet i modellerandet.

Kul också att han anger ett öknamn på planet - "Galoschhyllan".

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Stellan »

Riktigt cool projekt. Hedervärt arbete med referenssökning och plockjobb med befintliga byggsatser.
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Mats Averkvist »

Det fanns en Karlström-ritning i en AoH på 70-80-talet. Kan tyvärr inte kolla nu då de är nedpackade inför flyttning.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av MartinN »

Vilket härligt in-the-works! Som i gamla tider när urvalet av förebilder var magert och det var sällsynt med annat än 1/72. Jag har kikat i mina uppgifter men ännu inte hittat något som du inte hittat själv. Skulle jag komma på något lovar jag att visa det.

Edit
Har du den här ur Arméflygets historia? Vad den nu kan vara värd...

Jag kan maila över om du vill ha bättre upplösning.

Bild

/M
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Ojojoj, Martin. Det var riktigt trevligt. Jag skulle vara tacksam att få den bilden översänd i lite högre upplösning.

Utifrån en snabb okulärbesiktning så verkar Karlströms ritning och denna den svartvita ritning ligga mycket nära varandra. Men stjärtfenorna är däremot helt olika. Jag undrar vad de använt som respektive källor. Baken på den här svartvita skissen är förvisso mycket nära min Thulin E-modells bak. Det kan ju antyda att den var mer med verkligheten överensstämmande.

Den räfflade ryggen är jag lite fundersam över. Den är tecknat väldigt tydligt i båda ritningarna, men på de få fotografierna som finns, ser jag inte riktigt den tydliga karaktären. Hittar inte heller den sortens räfflade rygg på något annat Thulinplan. Den E-variant jag själv köpte har den definitivt inte: http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp ... hulinE.htm
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Mats Averkvist »

Karlström-ritningen finns i AoH nr. 1/1979.
Skriv svar