En liten pojkes dröm, Airfix E-boat 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

En liten pojkes dröm, Airfix E-boat 1/72

Inlägg av Göran NS »

När jag var en liten pojke på 70-talet så drömde jag intensivt om att få bygga denna modell. Då den var ganska dyr på den tiden så förblev mitt tjat på mina föräldrar fruktlöst.
Bild

I September ifjol tyckte jag att det var dags att göra slag i saken och bygget har dragit ut på tiden tills nu.
Bild

I princip alla 290 delar hade gjutskarvar som måste skrapas, slipas och i de värsta fallen spacklas bort. Naturligtvis fanns det även en hel del utstötsmärken, inget annat är ju att förvänta från en byggsats som fyller 40.
Bild

Den gavs ut första gången 1976 och blev en av de första nya modeller som fick den nya typ 5 designen på kartongen. Men den var fortfarande Roy Cross som stod för illustrationen.
Bild

Det är ganska svårt att hitta någon utförlig information om dessa båtar på nätet men jag tror att båten som byggsatsen återger var av en mycket tidig variant som knappast ens hann att delta i striderna under WWII, i så fall bara under det s.k. sitzkrieg. De borde varit mycket sårbara för flygangrepp med sin relativt opansrade kommandobrygga. Dessa ersattes senare med en "panzerkalotte" för bättre skydd. Det är denna båttyp som Revell gav ut i samma skala för 10-15 år sedan. Man kan väl även konstatera att beväpningen inte var så imponerande jämfört med senare i kriget, en 20 mm i aktern och en MG i fören och så 4 torpeder såklart.
Bild

Modellen är byggd "out of the box" så en del detaljer är nog grövre än de borde vara, men jag är ingen fartygsexpert och aspirerar inte på att bli det heller så det kändes mest rätt så. Det enda som ersattes var klarplastdelarna med Humbrol Clearfix.
Bild

Bild

Bild

Har även inhandlat Airfix engelska Vosper torpedbåt i samma skala, men det dröjer nog innan jag ger mig på den....
Bild

Tack för titten och limma lugnt.
Göran Nilsson Söderholm
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: En liten pojkes dröm, Airfix E-boat 1/72

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hatten av för att du fick ihop den här gamla byggsatsen.
Snyggt byggt och målat.
Jag har den liggande i min stack och nån gång ska hon byggas. Det vore snyggt att ställa henne bredvid min Revell S-100 båt som jag byggde 2004.
En av anledningarna till att jag inte börjat på henne, är att det är så mycket förbättringsjobb jag vill göra på henne, att det bitvis kommer att handla om scratchbygge. Till byggsatsens försvar skall dock nämnas, att figurerna är bra. Jag använde dem på min S-100.
Din lösning att helt enkelt bygga henne rätt ur lådan verkar rationell. Jag tänker på samma sätt, när jag bygger flyg.
Får vi se henne i Göteborg eller på nästa OPEN?
Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: En liten pojkes dröm, Airfix E-boat 1/72

Inlägg av magnusf »

Himla fint bygge Göran!

Det går uppenbarligen att göra mycket med bara "vanlig" bygg- och målningsskicklighet :-) !

Och kul att till slut få till sitt drömbygge...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En liten pojkes dröm, Airfix E-boat 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Ser riktigt fint ut, härlig historia också. Det är något speciellt med de där gamla drömmarna. Kul att se att det går att göra något så bra av en gammal modell.

Det här får mig verkligen att fundera på om jag inte ska ta se till att tag i den där Airfix-kanalsvävaren...
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: En liten pojkes dröm, Airfix E-boat 1/72

Inlägg av Göran NS »

Man tackar för berömmet :oops:

Åker jag på någon tävling så följer hon med, F10 memorial och C4 är alla fall spikade, Kungälv om tiden finns.

Har aldrig sett Airfix jättesvävare byggd någon gång så det hade varit riktigt häftigt om du "tog tag" i det Björn, heja heja! :-)

Så många häftiga modeller återstår att byggas och så lite tid :?
Göran Nilsson Söderholm
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: En liten pojkes dröm, Airfix E-boat 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag gick själv och suktade efter denna modell när jag var yngre. Himla kul att se den fint byggd!
Skriv svar