Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bultenibo
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 apr 2012, 11:53
Ort: Fagersta

Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av bultenibo »

Hallå allesammans!

Har just hittat till det här fantastiska forumet och tänkte presentera mig i ord och bild. Jag heter Tony, är 40 år fyllda och har sysslat med modellbyggande sedan 2006, då jag tog upp hobbyn efter ett uppehåll på 15 år (ingen ovanlig "formkurva" vad jag förstår). Jag sysslar nästan uteslutande med 2VK i skala 1/35, mest enskilda fordon, men det har även blivit några dioramor och en och annan gubbe genom åren. Jag har en viss förkärlek för lite udda fordon, gärna inom kategorin "Beutepanzer".

De senaste åren har jag framförallt hängt på Finescale modeller's sida, men har verkligen saknat ett svensktspråkigt forum och blev därför riktig glad när jag hittade IPMS! Hursomhelst tänkte jag introducera mig genom att posta lite bilder över mina alster.

Först ut är ett exemplar av (tre kända) av en tysk Sd.Kfz 265 befälsvagn, som erövrades utanför Moskvas portar i december 1941 och modifierades av ryssarna (de kastade ut radioutrustningen och klämde in en 20mm automatkanon) och satte in den ryska offensiven i april 1942. Modellen är Italeris gamla trotjänare, men med aluminiumpipa och fotoetch. Den glada ryssen i tornet är en gammal Verlinden.

Ännu än gång: trevligt att ha hittat hit! :D

/Tony aka Bultenibo


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av SvenYoung »

hej Tony.!

Välkommen till forumet! Vilken trevlig introduktion du skrev, och en fantastiskt fin modell. Gillar verkligen din finish, har själv lite förkärlek för pansarmodeller som är målade lite halvblanka, ger en mycket fin metalliskt tung effekt. :-)

Ser fram emot att se mer av ditt arbete, och välkommen än en gång.

Om du bor i närheten av Strängnäs borde du komma på IPMS Stockholm's bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj, där kommer många byggare samlas och tillbringa en härlig helg tillsammans. Mer info finns här:

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... p?f=2&t=88

Å så hoppas vi att se dig och dina byggen på C4-Open i Malmö sista helgen i oktober:

http://www.c4-open.nu/
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av MiniStuff »

Välkommen Tony! Ju fler desto bättre. :D

Mycket fin vagn, och lite ovanlig, kan inte påminna mig om att jag trillat på en sån tidigare - som rysk alltså.

Ja kom till bygghelgen som Sven talar om!

Markus
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av Öken-Erik »

Byggare av udda fordon gillas starkt och är det "omvända beutes" så blir det extra plus i kanten.
Tycker dessutom den ser hur trevlig ut som helst.
Var har du referenser till denna (och andra?), skulle gärna vilja ta del av dylikt material.
Och som Sven skriver, missa varken "Arsenalen helgen" eller C4-OPEN!

Öken-Erik :-)

CU@C4
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Välkommen till IPMS!

Kul att se en ny byggare på forumet. Snygga modeller!

Om du vill träffa modellbyggare i alldeles levande livet kan jag rekommendera att du går men i en IPMS-Lokalförening.
Du hittar dem här:
http://www.ipmssverige.org/startsida/

För mig var det ett lyft att gå med i en klubb. Inte bara för att jag blev så mycket bättre modellbyggare utan mest för alla intressanta människor jag träffar och alla kul grejer vi gör tillsammans. Närmast kommer bygghelgen den 5-6 maj som Sven redan tipsat om. Därutöver ordnar vi byggmöten, utställningar, tävlingar och gör gemensamma resor till tävlingar och muséer.

Återigen, varmt välkommen,
Ulf Lundberg
Ordförande i IPMS-Sverige
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av 103driver »

Fenomenalt fin vädring. Bara att lyfta på hatten. Välkommen!

Lasse
bultenibo
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 apr 2012, 11:53
Ort: Fagersta

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av bultenibo »

Hallå igen!

Tack så hjärtligt för alla välkomnande kommentarer! Känns redan som hemma! :D

Byggarhelgen på Arsenalen är ju en lysande idé, Strängnäs ligger inte mer än en 12 mil från hemorten (Fagersta). Det hade varit perfekt om jag tyvärr inte redan hade gjort planer på att att spärra in mig i ett arkiv i Lund de två första veckorna i maj. :( C4 Open har jag hört talas om tidigare, så den borde jag definitivt åka på. Har inte varit runt på några modellmässor- eller möten tidigare, så det nog är dags att vidga horisonterna...

Öken-Erik
: Omvända Betuepanzer är nog min absoluta favorit, så de blir det fler av...

Den första referensen till befälsvagnen kom i form av en färgbild på en rysk sida som jag hittade för flera år sedan:

Bild

Enligt sidan byggde den på en publikation som jag dock inte lyckades får tag på: M. Kolomiets, I. Moshchanskiy, "Trofei v Krasnoy Armii", Frontovaya Illustratsiya/Frontline Illustration, 1/2000, Ed. 2, Moscow, 2001.

Sedan gick det ett par år innan jag av en slump hittade en ny rysk sida, som jag lät översätta: http://vetrabotnik.narod.ru/Texts/TWW/U ... r/T008.htm

På denna beskrevs hur tre Sd.Kfz 265 hade konverterats vid fabriken MZOK VIM (All-unionen för jordbrukets mekanisering i Moskva) under vintern 1941/42. Beskrivningen byggde både på arkivstudier och memoarer av två arbetare vid fabriken: S.A.Svirina och K.V.Murashknna. Tyvärr fanns det inte någon bild på vagnarna, så jag hade mycket lite att gå på. Här är det relevanta stycket, översatt till grovhuggen engelska:

"In February 1942, three commander tank on the chassis Kl.Pz.Bfwq Pz.Kpfw.l Ausf.B arrived at VIM (in documents referred to as 'the German radiotank without machine-gun turret '). Initially, the repair of the tanks was not interesting because the tanks did not have guns and the radio equipment was malfunctioning. At the same time the Red Army needed a well-armed machine, so the factory announced a competition to equip them with artillery armament. There were not much choice, because VIM had only 40 20-mm cannons and air TNSh motor ShVAK guns and five 45-mm tank cannon model 1938. The winner of the competition became I.Belikov (other sources Belyakov). He suggested removing all of the electronics, but instead of guns to install a 20-mm cannon SHVLK. The first tank was converted in early March 1942. In its frontal armor increased cut through the embrasure in which the eight bolts inserted molded mask gun. The mask was Bob "pear shaped" with a gun equipped with a trigger handle and shoulder rest. After the test gun armament installation added a screw stopper, and in this way two cars sent to the front. Their further fate is unknown."

Det som jag finner fascinerande med just denna vagn är att den så pass tydligt speglar två motsatta doktriner när det gäller pansarkrigföring: den tyska med sin betoning på god kommunikation och taktisk överlägsenhet (manifesterad i denna rullande sambandscentral) och den ryska som förlitade sig på överlägsen eldkraft. Att ryssarna dumpade radioutrustningen och klämde in den grövsta automatkanonen som fanns till hands tycker jag speglar dessa skillnader väl.

/Tony
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av Öken-Erik »

Och det häftet, fast i polsk översättning stod naturligtvis här hemma i bokhyllan! LOL
Texten däremot är ny, mitt häfte är helt på polska bortsett från bildtexter så den tackar jag djupt för, verkligen intressant konvertering.
Om du nu befinner dej nere i Lund så vill jag önska dej välkomen på våra (IPMS Öresunds) byggmöten va torsdag (www.c4-open,nu).

Öken-Erik

CU@C4
bultenibo
Inlägg: 39
Blev medlem: 25 apr 2012, 11:53
Ort: Fagersta

Re: Ny på forumet -presentation i ord, bild och byggsats!

Inlägg av bultenibo »

Öken-Erik:

Tackar för inbjudan! Det skulle vara kul att få träffa ett gäng entusiaster på en och samma gång. Var håller ni hus i Lund? Jag har ganska dålig koll på staden utanför Lundagård, men eniro är ju min vän så jag ska nog kunna hitta...

Tony
Skriv svar