Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

När jag strax före påsk insåg att MiG-21:an faktiskt skulle bli klar till Open, gick det förstås inte att bara softa lite på upploppet. Kanske hinner man med en till? Och varför inte fortsätta på temat? Trumpeters tvåsitsiga MiG-15 grävdes fram ur stashen och SBS Decals nya ark inhandlades från Max. Lite svettigt blev det när den visade sig vara restnoterad, men lyckligtvis damp det ner häromdagen. Dess lodjur visade sig för övrigt även passa 21:an, vilket var en trevlig bingo.

Cockpiten pimpades med Kuivalainens ets. Eftersom det var förmålat, var det bara att anpassa sig till dess blå färg.

Bild

Bild

Modellen har en helt löstagbar bakkropp och en motor, men de fick vara den här gången. MiG-15 är snyggare med bakkroppen på. Passformen var typisk Trumpeter för tio år sedan. Med andra ord passade inget helt perfekt men det var heller inga större svårigheter att få ihop det mesta. Lite spackel på undersidan av vingarnas infästning i kroppen krävdes, plus den del kamp med nosschaktet och en lucka bakom det som inte passade särskilt bra alls. Resten löste sig med trimning av delar, idogt torrpassande och en del slipning.

Bild

Luftbromsar och klaffar får var öppna, detta inte så mycket av hänsyn till originalet som av ren självbevarelsedrift. :) Huven får även den vara öppen, men det beror inte på att den är dålig. Tvärtom, det hela verkar passa fint och den är riktigt tunn och fin, betydligt bättre än den betydligt nyare 21:an.

Och sedan var det bara att måla. MiG-15 verkar ha varit någon slags mellanting mellan omålad aluminium med någon slags tunn färg ovanpå. Vete sjutton exakt hur det var i verkligheten, jag bara avbildade det som det såg ut.

Bild

Efter primern grundades allt ännu en gång, denna gång med Tamiya aluminium på kanna. Sedan var det premiär för Vallejos nya aluminium och jag säger bara Halleluja! Vilka färger!!! Grunden är White aluminium, men på några ställen har jag använt vanliga aluminium och på andra ställen White aluminium blandat med lite svart respektive vitt.

Lite lack, vädring och dekaler på denna, så ska väl även den kunna få hänga med sin yngre brorsa till Solna.
Senast redigerad av Björn Fransson den 11 maj 2016, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48

Inlägg av Robert A »

Här är bilder som jag tog för ca 2 år sedan i Vesivehmaa på finska MU-2. Tänkt konvertera tamiyas till UTI version med en konverteringssats av någon tjekisk tillverkare själv.. när det nu kommer ske. Hoppas att eduard skulle skala upp sin 1/72 :)


http://s751.photobucket.com/user/Raymon ... g-15%20UTI
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Robert A skrev:Här är bilder som jag tog för ca 2 år sedan i Vesivehmaa på finska MU-2. Tänkt konvertera tamiyas till UTI version med en konverteringssats av någon tjekisk tillverkare själv.. när det nu kommer ske. Hoppas att eduard skulle skala upp sin 1/72 :)


http://s751.photobucket.com/user/Raymon ... g-15%20UTI
Tack! Perfekt referens för småtexterna som inte fanns med på arket. Dekalerna från SBS Models är för övrigt fullständigt briljanta, de bästa jag någonsin jobbat med. Distinkt tryck, lövtunna men ändå inga problem att få dit. En originell detalj är att det finns med dekaler för fem individer. Och då menar jag verkligen dekaler för fem individer. Totalt trettio kokarder med andra ord. Är dock inte helt hundra på att jag kommer att bygga alla fem. :)

Bild
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48

Inlägg av Robert A »

Köpte själv deras dekaler för 1:72, bra att de verkar ordentligt tryckta.. många skräpdekaler som trycks. Hin Håle man blir sugen att påbörja eduard 1:72 sats nu ;)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Bra färg på kokarderna också. Finska kokarder är ofta för mörkblå, men de här ser helt okej ut.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Vi tar väl den andra finsk-ryssen när vi ändå är igång:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En lite märklig modell det här. Egentligen är det inget som passar helt och hållet. men likväl är den väldigt lättbyggd. Se bara till att torrpassa och finslipa delarna innan monteringen och acceptera lite slutslipning, framför allt på undersidan, så har du en riktigt behaglig byggupplevelse. Ytdetaljeringen är superb och den tunna fina huven överglänser vida Trumpetarnas MiG-21 trots att den senare är betydligt nyare.

Bild

Dekalerna från SBS Decals (småtexter från Eduards MiG-21-ark) är fantastiska att jobba med. Tunna, fina och vältrycka. Ingen silvring så långt ögat kan nå.

Bild

Bild

Vallejos nya aluminiumserie har fått mycket beröm - och det helt välförtjänt. Perfekt finish och härliga att jobba med! Mersmak!

Bild

Det var det, det! Nu återstår bara att få till den där superdetaljerade finska MiG-21bis som jag planerat i typ tre år och samlat på mig högvis med ets till... :)
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av MartinN »

Vilken karamell!

/M
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av magnusf »

Tvåsitsaren är kul, kolla in proportionerna mellan huven och övriga flygplanet: maskinen är LITEN!

Väldigt snygg metallfinish, jag har skaffat de där färgerna jag också. Bröt du dem med vanlig Vallejo Model Air?

Hälsningar

Magnus
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av Robert A »

Plockade upp eduards big sin set till finska 21-bis satsen och såg nyligen att barracudacast släppt lite resin med till satsen :)
Men man blir tvungen att bygga en tidig bis då de senare hade annorlunda radioutrustning och instrumentering i cockpit.. nato standard har jag för mig.

Om du vill ha bra referenser är APALI MIG-21 bis bok att rekommendera men kan vara knivig att få tag i.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Ännu en finsk tvåsitsig ryss: MiG-15UTI, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av Fredrik L »

Oj, va' fint! Mycket övertygande metallfinish, gillar den skarpt!

/Fredrik
Skriv svar