Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
modelola
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 mar 2012, 02:59

Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av modelola »

Julen 2013 fick undertecknad Airfix fina men (mycket) gamla Stirling (1/72) av familjen i julklapp. Tycker inte det finns mycket som ger starkare byggdrift än när man får fina presenter av familjen!

Sena julaftonskvällen tillbringades därefter framför datorn där White Ensigns detaljeringset beställdes och diverse byggtrådar för Airfix Stirling lästes. Visade sig att det behövs göras en hel del för att få Airfix fina gamla dam ”up to standards”…

Våren 2014 tillbringades med att slipa, såga, skära, bygga om och bygga nytt in- och utvändigt. Airfix nya Lancaster B.II inhandlades för att studera Hercules stjärnmotorerna, Airfix-Stirlingens gamla… ja, vi ska nog inte prata så mycket mer om dem.

Lancastern byggdes sedan parallellt med Stirlingen.

Hopp fram till våren 2015 och efter mycket byggsvett, -blod och -tårar hade så Stirlingen börjat anta formerna av ett flygplan. Då kom Italeri med en helt ny Stirling så som sig bör enligt modellbyggarlagen. Italeris Stirling inhandlades och jämfördes med Airfix och vad jag åstadkommit hittills. Kom fram till att Italeris Stirling är en fin byggsats men kanske lite grov i ytfinishen, dock inte allvarligt. Beslut togs att inte överge Airfix utan även starta detta Stirling/Italeri bygge.

Hopp igen till vintern 2015/16 och byggena slutförs. Målning sker där märkningarna på alla tre planen målas med masker (förutom de minsta märkningarna där dekaler används) varpå lite arbete påbörjas på basplattor för planen samt lite småfigurer och fordon för att ge lite liv åt planen så småningom.

Airfix lady
Bild
Bild
Bild

Lancaster
Bild
Bild

Italeri lady
Bild
Bild

Egentligen kan jag rekommendera alla tre byggsatserna, Lancastern är genomgående mycket bra och ett fint exempel på en av de byggsatser ”nya” Airfix släppte för ett par år sedan. De två olika Stirling byggsatserna är bra (ja, även Airfix gamla faktiskt!) men med lite olika förutsättningar. Har satt ihop en kort lista nedan om för- och nackdelar jag upplevt med de olika byggsatserna (har inte använt dekalerna från de olika byggsatserna så dessa kan jag inte kommentera):

Airfix
+
Bra plast att arbeta med.
Bra generella dimensioner.
Bra passform för kropp och vingar
Många byggtrådar på nätet om hur man förbättrar byggsatsen.
-
Stort detaljeringsbehov då byggsatsen är mycket förenklad, detaljer saknas, är fel eller alltför grova (t.ex. noskanontorn, skevroder).
Klara delar alldeles för grova för att kunna användas.
Få detaljeringssatser tillgängliga.

Italeri
+
I stort sett bra generella dimensioner (finns lite frågor runt kroppssnitten i främre och bakre kroppen på nätet).
Bra detaljeringsgrad (inredning, kanontorn, landningsställ m.m.).
Hyfsat bra passform på stora såväl som små delar.
Bra fotoets-detaljer medföljer byggsatsen.
Många detaljeringssatser (Eduard främst) tillgängliga.

-
Irriterande detaljfel, t.ex. feldragna panellinjer och indikationer för klaffar, beroende på version man väljer måste man själv spackla för att dölja fästen för delar till andra versioner.
Plasten lite hård och skör därigenom besvärligt att skära ut de indikerade fönster, hål och luckor för resp. modell av Stirling som man vill bygga.
Skört huvudställ (precis som hos förebilden!).
Dekaler finns med för ”Luftwaffe-Stirlingen” men inga konverteringsdetaljer för t.ex. den skadade nosen följer med byggsatsen.

Ovan är alltså mina intryck, säkert inte fullständiga listor på för- och nackdelar men de som jag stött på i byggandet. Lite fler bilder finns på Uppsala forumet:

http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsu ... ut689.html

Ola
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av Stellan »

Mållös av beundran vad man kan hitta på med både rejält gamla byggsatser såväl som hur man får till en snygg moden brittisk bombare. Fina färger och kontraster.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av magnusf »

Vilka sagolika modeller! Jag tror det är många som drömmer om att bygga EN fyrmotorbombare (jag bland annat...) men att ro de här tre i land är starkt! Har tittat länge på bilderna!

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Mycket snygga byggen och fantastisk målning! Bra jobbat med maskerna!
/F
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av Joakim Hultman »

Jösses, en sådan snygg och imponerande skara bombplan! Det går knappt att tro att Stirlingen är en gammal Airfix.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Airfix Stirling, inte ofta men ser den byggd, ännu mer sällan ser man den bra byggd. Jag brottades med den som grabb men gav upp.
Hatten av och djup bugning för ett riktigt bra bygge och snyggt målningsjobb på det.
Uffe
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av Daniel_A »

Mycket fina byggen. Det syns att det är omtanke i varje liten detalj. Starkt jobbat!

/Daniel
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av MartinN »

Wow, snyggt!!

/M
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt fina modeller //Lennart
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Bomber Command (the Roar of Hercules...)

Inlägg av Lars Ekström »

Otroligt snygga byggen. Härligt att se denna trio. Gjorde samma resa med Airfix Hp Halifax för några år sedan och har Strirlingen kvar på hyllan i väntan på inspiration som kanske kom nu!!
//Lars
Skriv svar