F9F-8P Cougar 1/48 klar men fortsätter...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

F9F-8P Cougar 1/48 klar men fortsätter...

Inlägg av Henrik R »

Fasen..jag klarar inte av att inte göra någonting, det känns bara konstigt. Jag drar helt enkelt igång ett "minibygge" i skalan 1/48. :-)
Med Minibygge menar jag rätt ur lådan!.Ja ni läste rätt, Jag måste försöka mig på en "AMS" detox. Kanske det här bygget hjälper..
En Kitty Hawk Cougar blir det!. Men VARFÖR Kitty Hawk, varför måste ni bryta ned flygplanet i små små delar. Kitty Hawks JAS39 är även den i märklig uppdelning av kroppen. Jag tänker bygga fotospanings versionen och den innehåller miljarder delar. Nåväl jag hoppas den här Cougaren går att bygga utan att man tappar sugen...

Bild

Den här versionen blir det..Vitt och rött..
Bild

Bemärk den nu torrpassade kroppen. Om man vill få ihop den utan att använda 10 kilo spackel så krävs det att man sätter ihop den "off instructions" så att säga.
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 12 apr 2016, 22:54, redigerad totalt 2 gång.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av Joakim Hultman »

1/48 måste ju verkligen kännas litet för dig vid det här laget. ;)

Mycket fulsnygg kärra du hittat också! Ska bli kul att se den färdig.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av Henrik R »

Joakim, ja den är rätt så fulsnygg.

Well...Som tur att jag läst på om den här Kitty Hawken..Den har fått mycket kritik för nosen som inte passar alls och att kroppen är delad med 6 bitar. Det är spackel som gäller enligt alla. Men när jag metodiskt studerade alla delar så insåg jag rätt snart att om man lägger ned lite extra tid på alla skarvar så går det nog att lösa utan massa spackel..Jag hatar nämligen spackel:-). Man måste helt enkelt strunta i ritningen och fundera ut själv vilka delar som måste limmas med varandra. Botemedlet är förstås torrpassning.

När man löst cockpit och hjubrunn var det att slipa till den övre främre kroppshalvan mot den bakre kroppshalvan, som i sin tur är limmad med vingrötternas halvor, som måste passas in i den främre delen...phu!!, allstå hänger ni med?
Bild

Sen var det "bara" limma dit underdelen. Mycket torrpassning på den och se till att limma den i etapper. Börja bakifrån.Ser ni!! Den blir rätt så skarvfritt utan spackel. Nice!!
Bild

Kameranosen bör inte limmas efter ritningen..Där vill Kitty Hawk att man ska bygga kameran och limma yttersidorna mot kameraramen.
Detta är inte bra, för då blir kameranosen för liten mot resten AV kroppen, den kommer inte passa alls. Bygg därför kamernosens yttre delar för sig utan innehåll och limma dit bitarna mot varandra.Typist nog tog jag ingen bild på det, men när väl kameranosen sätts på mot kroppen så passar den utan problem. Själva kamerorna byggs som en sepparat enhet och limmas centrerat på kroppens främre del. Här tror jag många byggare gjort fel genom att följa ritningen och bygga kameranosen som en hel enhet.

Bild

Vidare så behövd det byggas styrningar till vingarna som inte har någon som helst anliggningsyta mot kroppen mer än själva vingens tunna plast.Detta räcker ju inte. Ska du ha uppfällda vingar så OK, men om vingarna är utfällda så vill jag nog ha lite mer bärighet.
Bild

Typ så här blir den om man har torrpassat ordentligt, då är den bara limma dit skiten.
Bild

Sen kommer den här modellens WTF!!, det är alltså 2 frästa spår rätt igenom vingarna på båda sidorna. Detta är för att om man har uppfällda vingar så limmas en klack in i det området för att styva till det hela. Men hur många bygger den med uppfällda vingar egentligen? 3 av 10? Låt oss karva ur det om vi vill ha det så. Kitty Hawk -1.
Bild

Ordnung mach gut.. Plasticardus maximus fixar biffen!
Bild

Bild

Även i den här mindre skalan mår modellen bra av att detaljera plastbitarna lite..
Bild

Nu är det inte mycket kvar. Lite sista smörjelsen innan den rullas in i krematoriumet...eh jag menar lackboxen...
Bild
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt jobbat! Det där är modellbygge och inte modellmontering...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av jfall »

Håller med Urban, snyggt jobbat ser riktigt bra ut :D Ska bli kul att se färg på den.

Jakob
Jakob Fall
AP
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av Henrik R »

Ja, lite motsträvighet bör man nog stöta på när man bygger! Det ska bli intressant att börja lägga färg på den rackaren nu!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av Ulf Lundberg »

Typiskt Henrik-Bygge.
Fort går det och bra blir det.
Ser fram emot att se det rödvita färgschemat med nedblekta färgtoner.
Uffe
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av easy_company »

Härligt arbete du gör med kärran, ser fram emot fortsättningen Henrik!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Här går det undan , ser riktigt bra ut som vanligt //Lennart
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: F9F-8P Cougar 1/48

Inlägg av Janne.S »

Speedy Gonzalez! När Henrik bygger står fantomen stilla :)
Snyggt, önskar kag var lika duktig på stt slippa spackla.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar