STUG (STorsUrdeG) nya bilder 6/9

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Andreas Grewin »

Grymt läckert! Fasiken vad du har blivit duktigt! :D Älskar toningarna och rinningarna.

Stellan har en poäng angående chippningen. Den är lite för konsekvent. Ett tipps är också att chippa med pensel, så att du får några lite större fläckar. På så sätt kommer vagnen inte att se lika "prickig" ut. Dvs. att du målar ihop en del av de små prickarna av chippningen till större. Ser också att du använt en ljusare färg under, skulle bättra på bara på ett par ställen där den ljusa färgen är lite väl uppenbar.

Kommer du damma ner den sen lite ovanpå också? Själv gillar jag att pensla lite lätt med våta pigment.

Ser fram emot fortsättningen!
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av BjörnK »

Tjenare Andreas!
Tack för komplimangerna och tipset med penseln. Ska testa lite, har laborerat lite under kvällen med att ta bort lite av chippningen och ska lägga till lite större flak på valda ställen... som sagt tidigare, vi får se vart det slutar. Självklart ska den smutsas ner med lite damm... Och skit i de nedre regionerna!

//B
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Robin Nilsson »

Ulf Lundberg skrev:Snygg vädring men den ger upphov till en fråga.
Hann vagnarna bli så gamla att de blev så här slitna?
Var de inte sönderskjutna innan dess?

Uffe
Den frågan är inte politiskt korrekt, den var väldigt kontroversiell för några år sedan när en dylik kommentar var som att bruka fula ord i Herrens hus. Tiderna ändras väl, för inte så länge sedan såg jag ett inlägg där en känd debattör framförde åsikten att han nog tyckte att det var lite väl mycket vädrat ibland och att det nog kunde påstås att 'less borde vara more' ibland.
Ibland blev de faktiskt uppfräschade också, nytt kamouflage för nytt insatsområde / ny årstid.
/ Robin
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Öken-Erik »

Nja, det är väl snarare så att vi diskuterat detta så mycket o så länge och då kommit fram till att det finns mer än en sanning.
Det största problemet för några år sedan var väl snarast att man påstod att "så kunde det inte se ut". Idag vet vi bättre.
Det finns hela skalan på vagnar (liksom flygplan mm), från fabriksnya till rena skrothögar, det finns massor bilder på detta, så bevisen finns där.
Det finns dock, skulle jag vilja säga en majoritet, framförallt bland pansarbyggarna som gillar "den slitna looken" och därför bygger dylika fordon. Detta är inte inkorrekt även om det kanske inte är typiskt, dvs dom flesta vagnarna var bättre bibehållna, mindre slitna och inte fullt så skitiga.
Men det finns ingenting som säger att en byggare måste bygga en "typisk" vagn.
Det handlar primärt om vad byggaren vill visa och vad han tycker är roligt.

Öken-Erik

CU@C4
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Pyret »

Nu är det tråkigt att det debatteras om detta i en "in the works"-tråd men ett snabb och icke komplext inlägg i detta är att det ofta talas om att vagnar inte hann bli så skavda och fula men en sak är säker, efter mina många år på pansarförband.

Stridsfordon blir smutsiga och de blir smutsiga fort och även efter tvätt blir de aldrig rena. Som regel vädras vagnar fel(fult ord) då de är sjukt slitna men helt dammfria och rena. Det är egentligen helt tvärtom.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Öken-Erik »

Jo, det är det här med "fel" som kan bli konstigt.
Det finns massor av bilder på extremt slitna vagnar, där färg chippat loss i stor omfattning tex och rent teoretiskt kan dom efter detta blivit utsatta för regn el likn.
Men jag vill ge dej rätt i att vi sällan ser väldigt dammiga vagnar i modellform, förmodligen för att det inte är lätt att få till så att det ser "bra" ut.
Men det är svårt att jämföra tjänst i fred i Sverige under 2000 talet med tjänst under brinnande världskrig för sextio-sjuttio år sedan, materialen var annorlunda, avstånden längre, färgen sämre, striderna hårda mm, mm. Vissa saker är dock samma, som just detta med dammet.
En sak som jag ofta tar upp är tesen att en lucka aldrig har interiörfärgen på insidan (oftast vit), detta kan en del klanka ner på, men faktum kvarstår, det finns bilder med detta!
Ergo, regler fanns men följdes inte alltid.
Samma sak gäller uttalanden som en förbandschef hade aldrig tillåtit ett dylikt slitage, en så dålig/skräpig eldställning osv.
Men ändå ser vi foton på det!
Alltså, det är en sak att säga att det är på ett visst sätt, ett helt annat att säga att det INTE är på ett visst sätt!
Om man gör det måste man ha riktigt bra på fötterna!

Öken-Erik
CU@C4
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av 103driver »

Jag är, som de flesta vet, helt purfärsk och långt ifrån torr bakom öronen när det gäller byggande av pansar. Jag har dock byggt mycket annat, så principen är densamma oavsett om man bygger ett utedass i miniatyr, en moped eller en tysk stridsvagn. Att debatten är känslig det har jag förstått, men varför den är känslig har jag däremot inte förstått. Många är ju extremt noggranna med hur vagnen ser ut, att alla delar är korrekt återgivna och även byter ut vissa delar mot ets för att det ska vara så exakt och realistiskt som möjligt. Då borde ju även vädringen vara realistisk.

Även om jag, kanske när det gäller pansarfordon, ännu inte fått fingerfärdigheten och skickligheten att återskapa en realistisk vädring, så är detta (i mitt tycke) lika viktigt som att rätt lådor sitter på vagnen. Vissa delar nöts mer än andra och jag som byggare får fundera på vilka delar som ska nötas extra mycket. Det är inget som bör lämnas åt slumpen, lika lite som exakt rätt färg måste användas.

Men det är ju tillsyvende och sist byggarens val och känsla som ska respekteras oavsett om den är realistsk eller ej. Men för Guds skull, inget är väl så heligt att det inte kan diskuteras....

Lasse
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Öken-Erik »

Du har helt rätt Lasse!
Klart vi måste kunna diskutera det och jag ser inget problem i det, jag ser inget som helt kontroversiellt i det heller.
Det viktiga är att vi respekterar varandras åsikter ock kan "agree to disagree", och detta anser jag att vi gör.

Öken-Erik

CU@C4
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Janne Nilsson »

Debatten får väl tas där och när den dyker upp? Men det fanns en inte allt för gammal tråd.

Bra sammanfattning av Erik. Pyret gör samma observation som jag att man borde se mer smuts än chipping, och att smutsen borde täcka den mesta chippingen.

Men en fråga om smak. Själv gillar jag variation i mitt byggande och finnish.

En del tycks dessutom glömma bort att en modell även kan se orealistiskt ren ut?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av BjörnK »

Jag tycker inte att någon har fel i sina åsikter eller tankar omkring slitage/vädring, men jag skulle mycket tacksamt ta emot mer feedback och konstruktiva förslag på hur just min modell kan bli bättre (och därigenom även jag som byggare)!  På det sättet undviker vi en allmän debatt som, precis som andra säger, redan ägt rum i andra trådar samtidigt som jag som byggare kan förklara hur jag tänkt mig.  Tips på bra länkar till bilder/tekniker uppskattas också.
Skriv svar