STUG (STorsUrdeG) nya bilder 6/9

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

STUG (STorsUrdeG) nya bilder 6/9

Inlägg av BjörnK »

Halå där!
Dags för ännu en surdeg att komma ur garderoben, denna gång en StuG III ausf.G (early) från Dragon. Målad enbart med Vallejo (primer, model air och model color - angående diskussionen om färger. Jag tycker de är kanon, men ibland kör jag även Tamiya som jag också gillar). Vädrad med vallejo och div oljewashes.
Såhär långt är "bara" ovansidan ordentligt arbetad på. Ska väl lägga på lite damm och smuts och detaljmålning av småsaker. (Några saker är inte ditmonterade, bla ksp+sköld och lilla periskopet). Sedan lite grejjor på "bakluckan" i form av extra bandlänkar, någon låda och annan last. Det är i alla fall tanken - om man når dit får tiden utvisa! Sedan går jag loss på underredet!!!... Förhoppningsvis har jag den ytterligare några steg på vägen till nästnästa helg då den får följa med till dom stora vagnarna på Arsenalen!

Som vanligt är jag ytterst tacksam för konstruktiv kritik, hur skall man annars utvecklas!

//Björn

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Närbild på höger sidopanel.
Senast redigerad av BjörnK den 06 sep 2012, 22:53, redigerad totalt 2 gång.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av SvenYoung »

Haha, STUG = storsurdeg, den var bra!

Snyggt jobbat, Björn. Gillar den fina chippningen och nyansering av paneler. Ser fram emot vidare vädring :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Henrik R »

Ja, den ser riktigt bra ut! snyggt jobbat!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Joakim Hultman »

Väldigt snygg chippning!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snygg vädring men den ger upphov till en fråga.
Hann vagnarna bli så gamla att de blev så här slitna?
Var de inte sönderskjutna innan dess?

Uffe
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av SvenYoung »

Huva Ulf, nu öppnar du dörren för den urgamla vädringsdebatten ;-)
Senast redigerad av SvenYoung den 22 apr 2012, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Öken-Erik »

Tycer det ser riktigt snyggt ut.


Öken-Erik

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Stellan »

Wow, vilka nyanser, härligt jobbat.

Alltid svårt att komma med kommentarer innan vagnen är helt färdig. Det är ju så mycket som spelar in: ska det på mängder av last, ska det bli lerigt, schurtzens, hur mycket kommer att synas när det är klart osv. Diskussionen om hur skavda och blekta stridsvagnar egentligen blev kommer nog aldrig ta slut. Den biten får förpassas till det rent subjektiva och vilket manér som modellbyggaren/konstnären tycker att det känns bekvämt och passande att uttrycka. Finns ett gäng modellbyggare här på forumet som målar och framställer på ett sätt som jag kanske inte skulle skulle säga är helt realistiskt men som jag bara måste beundra för det fantastiska hantverket och det konsekventa uttrycket. Och det är i det ljuset som jag kan tycka att chippningen är lite väl jämn över alla kanter och former. Lite mer fokus på vissa områden och ett lite mer återhållsamt chippande på andra håll håller min nyfikenhet uppe. Andra må ha åsikter om det men det får stå för dem.
Stellan Schroeder Englund
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av BjörnK »

Tjenare!
Sven, Henrik, Joakim, Ulf, Stellan och öken-Erik! Man tackar för de positiva kommentarerna!
Men precis som Ulf påpekar. Jag har själv funderat på om den är något överdrivet sliten? (Kanske kördes den av fege Fritz och hans besättning, de fick grova bromsspår i kallingarna och backade från fronten och sa att de hade problem med ...."aufschprungsbeschtändnissgerät" och på så sätt överlevde vagnen otroligt länge).
Samma sak med Stellans kommentar om jämnhet i chippningen, också något jag funderat på och diskuterat med diverse mailkontakter.
Fördelen är i alla fall att chippningen går att ta bort än så länge. Vi får helt enkelt se vart åt det slutar!!!

//Björn
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: STUG (STorsUrdeG)

Inlägg av Janne Nilsson »

Ulf Lundberg skrev:Snygg vädring men den ger upphov till en fråga.
Hann vagnarna bli så gamla att de blev så här slitna?
Var de inte sönderskjutna innan dess?

Uffe
Jag skrev så här i annan tråd för ett tag sedan.
Jag tycker det är svårt att säga då att jämföra siffror inte säger hela biten. Om vi ser till den tyska logistiken.

Vagnarna användes ibland först som övning/utbildning innan de skickades till fronten.

Andra som "slogs ut" reparerades och kunde sättas in i strid igen. Jag vill minnas att upp till 2/3 kunde fixas till i stridbart skick igen. Det är därför förluster ibland överstiger antalet vagnar en enhet kan ha och även överstiger produktionen.

Andra skickas tillbaka till fabriken för avancerade reparationer och återvinning.

Det finns vagnar som hade en tjänstgöringstid på över fem år även om de var undantag. Ett halvår till ett år var definitivt inte ovanligt.

Sen finns det exempel på månadsgamla vagnar som är extremt slitna till 5-åriga som är i nyskick. Även om bägge varianter kanske inte är typexempel så förekommer det och allt där emellan. Vilket jag tycker lämnar fältet öppet till att mer handla om tycke och smak.

Att vara modellbyggare är inte alltid att vara historiskt korrekt. Ibland kan man överdriva eller underdriva olika saker för olika effekt och jag kan hålla med om att många fordon ser lite väl slitna ut. Framförallt så skulle jag gärna se lite variation från samme byggare ibland.

Faktum är att vi har så mycket dokumentation i form av bilder och uppgifter att man i många fall har bildbevis på hur sliten den vagn man väljer att porträttera faktiskt var.

Själv tycker jag inget är fel så länge man själv är medveten om när man överdriver eller underdriver.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar