Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Puh, blev rätt ok då vattnet torkade upp...
Lite snäva märken vid svängen, men det får vara så denna gången.
Bild

Fyllde på med gräs fram till track-spåren, och med vagnen torrprovad verkar det ju funka ihop:
Bild
Bild
Bild

Drösvis av "note to self" i bygget:
- Köra lera först (och skippa papier maché - leran dög fint).
- Sand/grus efter leran för att undvika vattensplash som måste fixas i efterhand.
- Ta gräset sist för att det skall bli färgmatchat per patch.
- Och wellpapp är kanske inte världens bästa basplatta, har jag konstaterat ännu en gång.

Efter att ha fixat bort splashmärkena på vägen kanske det är dags att kleta lite lera på underredet av vagnen och lite kringskvätt i gräset vid track-spåren, och limma fast vagnen på plattan.
Och sen är det figurmålningsdags, vilket jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning.
Snart klar, på gott och ont.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av Lerxzt »

Ser riktigt bra ut :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av hurtone »

snyggt
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av magnusf »

Vagnen blev skittuff och plattan blev helt OK, framförallt så VÅGADE du ge dig på det. Synd med kartongen men det går ju alltid att göra en ny om man känner för det!

Hälsningar

Magnus
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat med allt. En liten detalj på plattan bara. Jag antar att spåren i gräset är uppslitna av vagnen medans den har kört och ställt sig i position. Om vagnen har slitit upp dom där spåren borde de finnas en massa gräs blandat i spåren och klumpar runt omkring. Jag skulle lägga till det bara så ser spåren lite mindre artificiella ut. Men för att vara första försöket tycker jag att det ser hur snyggt ut som helst :D
Jakob Fall
AP
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Tackar!

Magnus: Klart man måste våga testa - det är för mig största nöjet med byggandet att klura ut hur jag kan lösa grejer med saker jag har tillgång till.
Jag tänkte försöka rädda plattan genom att sätta dit nåt slags sarger som döljer att den slagit sig. Får väl se om det funkar...

Jakob: Jo, spåren kommer jag göra annorlunda nästa gång.
Hade redan tänkt göra lite lätt lersplatter bredvid på denna, men kan ju förstås limma dit nån liten gräsklutt här och där nere i spåren också.

Då jag kollade bilder var det inte så mycket gräs i leran dock. Fast det här är ju lite mer uppkört än på min platta.
Bild
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet

Inlägg av fieldflower »

Tamejtusan att jag blev klar. Trodde jag aldrig!

Har fasat för ansiktsmålningen i månader, men då jag väl satte igång var det inte så himla jäkligt, och resultatet blev klart över min förväntan. Inte för att jag nått perfektion på något sätt, men för att vara första figurerna nånsin är jag nöjd.

Såhär blev det, med lite imaginär story:

Helmut und Fritz snackar lite skit innan de sätter igång med arbetet:
Bild


Den blonde och blåögde Helmut kanske tycker att Fritz kunde sköta allt arbete själv, vilket framgår av hållningen och den rena uniformen:
Bild


Vy längs de uppkörda spåren fram till vagnen:
Bild


Samtalet från lite avstånd:
Bild


Och fokuserar man om ser man den lilla koltrasten som undrar vad det är för konstig pryl som kört på *hans* gräsmatta:
Bild


Men om den kör upp jorden så man hittar fräscha maskar är den säkert snäll och bra...:
Bild


Business end. Better move on :shock: :
Bild


Klatschig vinkel på en skitig krigsmaskin:
Bild


Fritz's uniform är inte riktigt lika ren och snygg som Helmuts, men så är det att tjänstgöra i trängen:
Bild


Men Fritz är glad ändå, med mössan käckt på svaj:
Bild


Den där tomhylsan hamnar väl i diket kan man tro. (Ignorera samtliga närmast självlysande ejector marks):
Bild


Lersplatter, men annars ganska rent och snyggt där bak. Och vagnen är ju inte så farlig heller...:
Bild


Så blev den. Hyfsat nöjd för att vara första modellen sedan tonåren.
Glömde en massa grejer längs vägen, framför allt målning av småpryttlar innan de limmades dit så det inte gick att måla, men inget katastrofalt för den ambitionsnivå jag har.

Synpunkter, tips, trix, etc emottages med glädje och tacksamhet!
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Inlägg av Joakim Hultman »

Det blev bra, i synnerhet med tanke på att det är din första på väldigt länge! Extra modigt att ge dig i kast med en vignette, dessutom.

Har inget att tillägga, då du själv tycks ha kommit på och nämnt sådant som skulle kunna göras bättre till nästa gång. :)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Inlägg av Andre B. »

Gillar modellen skarpt. Och något jag känner att du lyckas få till rätt är den "blöta jorden/leran" på både vagnen och i spåren. Spåren ser så blöta ut som de gör i Europa och jag får säga det att spåren efter grävmaskinerna på bygget i närheten innehåller heller inte mycket gräs. så du är nog rätt ute där.
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Newbie - presentation och första projektet - Klart sid 6!

Inlägg av fieldflower »

Tackar!

Jorden är helt och hållet tur då jag inte (ännu/någonsin) vet vad jag pysslar med.
Det är helt enkelt matjord och vitlim, och det bara blev sådär...:lol:

På vagnen är den bättrad med lite tjockt blandad oljewash, men i spåren är den bara som den blev.
Skriv svar