Tarangus JA 37 Viggen DI [Klar sid.9]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

I helgen sprutade jag först lite postshade (ännu mer, då jag missar ställen hela tiden :lol: )
Sedan när det hade torkat sprutade jag klarlack för att försegla, svårt det där när man inte ser vad man sprutar på för något och hur mycket.

Idag fick jag på några dekaler. Men slutade relativt kvickt då jag skulle vilja ha lite av era tips.

Jag har MicroSet och MicroSol som jag plaskar på.
Men som ni förhoppningsvis ser på bilderna runt fyran och nian på vingarna så ser det ut som att där jag plaskat med MicroSet/MicroSol är det mörkare, och jag är orolig att det inte försvinner. Kört med luft på ett tag, och det verkar inte försvinna. (Har jag sabbat när jag varit lite väl generös med MicroSet/MicroSol ?)

När jag väl upptäckte att det inte försvann var jag lite mer försiktig med plaskandet och det blev ju bra.

Bild

Bild

Bild
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av antesyd »

Riktigt snyggt.
Vilka färger använde du? Ser ut att vara på pricken.

//André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

antesyd skrev:Riktigt snyggt.
Vilka färger använde du? Ser ut att vara på pricken.

//André
Tack ska du ha! :)

Ovansidan är FS 36320 (Gunze/Mr Hobby H307)
Undersidan är FS 36495 (Gunze/Mr Hobby H338)

För postshade har jag tagit samma färger med med några/Någon droppe vitt eller svart beroende på ifall man vill ha ljusare eller mörkare nyans.
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av antesyd »

Tackar
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Sådär!

Nu har jag fått dit alla dekaler. Dekalerna på de främre vapenbalkarna hamnade helt tvärtom emot vad de ska vara egentligen. Misstaget upptäcktes dock försent och nu får de helt enkelt sitta där. Man skylla på otydliga instruktioner men troligen är det bara skit bakom spakarna ;)

Har också precis klarlackat och förseglat alla dekaler.

Tar gärna emot tips och kritik om ni ser något som ser galet ut :)
Änsålänge är jag mycket nöjd med resultatet, men det är klart att man blir bättre hela tiden.

Bild
Bild

Nu åker dock Bygget på hyllan under ett par dagar/vecka då jag vill att klarlacken skall torka riktigt ordentligt innan man börjar vädra.

Planering ser ut som följande:
1. Flory Models Grime Wash
2. Sminka med Tamiya "ögonskugga" (?)
3. Applicera lite filtereffekter
4. Försegla med Mattlack.
5. Avsluta med smådelar såsom, Pitotrör, huv, ryggfenor osv. (Om jag gör sådana små grejer nu kommer de slitas sönder av klumpiga nävar)
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Idag fick jag på wash.

Och började även sminka lite. Men vet inte om jag blev lite överexalterad vid mina nya sminkprylar och drog på för mycket?
Bör jag tona ner det lite? (tänker på det röda jag lagt i)

Det skall på lite oljefläckar och smuts också, men lika bra att få några åsikter om jag ska tona ner lite eller fortsätta på samma spår.

Bild


//Johan
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av antesyd »

Kan man försegla "ögonskuggan" med klarlack utan att den smetas ut? Har inte testat den, men vädringspulver och torrpastell blir ju lite konstigt när man lackat.

//André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

antesyd skrev:Kan man försegla "ögonskuggan" med klarlack utan att den smetas ut? Har inte testat den, men vädringspulver och torrpastell blir ju lite konstigt när man lackat.

//André
Den är enamel baserad, så det borde gå att försegla med akryl. Upp till bevis
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av antesyd »

Tänkte mest på att när man sprayar lack så blåser så mycket bort och när man penselmålar kladdar man ut det.
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Vargaas
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 feb 2016, 20:08
Namn: Johan Olsson

Re: Tarangus JA 37 Viggen DI

Inlägg av Vargaas »

Ja, du menar så.

Just detta pigment är halvblött när man har på det, så det sitter förvånandsvärt bra, nästan så man får använda förtunningsprodukter för att få bort allt om man gjort något misstag.

det heter tamiya weathering master.
Skriv svar