J21N Nattjakt

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Ulf Lundberg »

Underbar idé.
Kör!
Uffe
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Joakim Hultman »

Du har bara byggt cockpit än så länge, men det är redan en häftig konvertering!
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Nicklas Karlén »

J 21N, då ser jag framför mig antenner i nosen som en Me 110 eller så.

Jag får kanske se om jag har en 21 liggandes någonstans.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Daniel_A »

Och nu kommer den mest spännande biten - att montera den bakre huven så det blir bra. Vill minnas att modellens huv i sig inte är så rolig att få på plats. Nicklas, det blir en liten bulle på hakan som på Night Lightningen.

/Daniel
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Daniel_A »

Oj, vad jag fick leta bakåt efter den här tråden. Nu är jag tillbaka vid byggbänken igen efter ett renoveringsprojekt i 1:1. Man har liksom inte samma behov av att bygga saker när man arbetat med händerna. Dessutom har jag fuskat på ett parallellt bygge av en Spitfire som har känts roligare. Men nu är det dags att lägga in en högre växel och börja rapportera lite igen.
Det enda jag pysslat med på den här är otaliga försök att få huvdelarna att sitta fast och rätt. Detta har resulterat i några bad i t-röd. När de till sist satt så var några delar immiga och så spröda att de gick isär vid ett poleringsförsök. Tur att man är ute i fantasins gränsland på detta bygge, så allt är ju tillåtet. Eftersom jag inte bygger mycket i denna skala så fanns det inte så mycket klara spilldelar i bra-att-ha-lådan. Så hittade jag den bakre delen av huven från en "Kate" i 1:48. Den kändes lite mer lagom trots den större skalan.

Ganska lättsågat.
Bild

Lite mer sidomaterial för att den ska passa.
Bild

Även framtill behövde jag bygga på lite.
Bild

Så äntligen på plats. Bredvid ligger nästa steg i projektet. Radomen som ska innehålla radarn. Fälltankar har jag gott om så material var enkelt hittat. Problemet blir att få den att sitta fint under nosen och samtidigt tillåta noshjulet att fällas ut.
Bild

/Daniel
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Stellan »

Det där kommer att bli så himla läckert! Ditt bygge sporrar mig att ta nya tag med mitt projekt.
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Daniel_A »

Dags att lägga på en rem eller två om denna ska bli klar till 08-Open om knappt två veckor. Har ju annat som ska bli klart också. Efter lite spacklande och slipande blev det panellinjer och några nitar på kroppen och ikväll blev det ihopmontering av de större delarna.

Den känns längre och smäckrare med radomen framtill. Den kommer att omsluta en del av det långa nosstället också. Ska bli kul att se hur de "gifter sig", om man ska citera vilken modern tv-kock som helst.
Bild

Sätter man en gubbe där tanken ska vara så måste man ha bränslet någon annanstans. Alltså blir det ytterligare en bulle undertill.
Bild

Har funderat en del på färgen. Grundplanen var att göra den helt svart, men eftersom det här nog är en modifierad A-1:a så har jag hört rykten om att de bara målades svarta på undersidan och delvis på ovansidan. Tanken var att ett helsvart flygplan skulle synas för bra på marken dagtid och därför ville man ha lite grönt kvar. Denna maskin var en av dom som inte hade rundlar på ovansidan av vingen. På sidorna av kroppen kan den gula bården på rundlarna ha målats över för att minska synligheten, men det har jag inte fått bekräftat ännu. Samma gäller en del vita märkningar och bårder. Jag tror att bara tre maskiner gjordes om på det här sättet. Alla på F9.

/Daniel
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Johan Elvin »

Häftigt och inspirerande bygge Daniel.
Borde den dock inte tillhöra F1, då större delen av nattjakten huserade där?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Daniel_A »

Johan Elvin skrev:Häftigt och inspirerande bygge Daniel.
Borde den dock inte tillhöra F1, då större delen av nattjakten huserade där?

/Johan

Hmm. Ska kolla lite nogrrannare på dekala...förlåt...jag menar i de gamla dokumenten. Jag kanske läste fel ;-)

/Daniel
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Björn Fransson »

Det här blir bara bättre och bättre! Radomen är ju underbar! Själv har jag fastnat lite i en slip- och spackelorgie på flottörerna, men snart är det dags att måla. Bra inspiration detta!
Skriv svar