Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Håller på med fjäder vaggorna till vagnen . ´Fjäderpaketet gör jag genom att linda 0.5 mm lödtråd runt ett 5 mm pc rör, som jag innan penslat etylacetat på . Det blir fina "gängor när man sedan tar bort löd tråden från röret. Syns dålig i bilden tyvärr .Metoden är utmärkt även på mindre dimensioner av rör, och genom att skära bitar vid varje gänga , kan man göra egen kätting av Pc. Bara att trycka samman dem lite så det blir ovala . Går utmärkt även på mindre dimensioner. Kanske något för dig Ulf ? Metoden funkar bra även genom att tejpa lämplig tråd över ark, delar m.m , så stryka på lim och låta torka. Ta bort tråden och det blit kvar en fin linje eller struktur i Pc arket. Dukrkplåt" har jag gjor med samma metod, fast med gasbinda. Lägg gasbinda på Pc:n flöda med lim och låt torka. Ta bort gasbindan och vips" så har man struktur på arket . //Lennart
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Som sagt: Ser förbålt snyggt ut.
Lova att posta regelbundet, så man kan följa alla steg och lära sig nåt.
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Ulf !
Jag gör så //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Så var det då dags att börja tillverka hjulen. Jag ritar upp diametern med en passare, använder sedan en nålpassare och vrider försiktigt runt tills jag fått ett djupt spår i Pc:n . Det bli utmärkt att lägga knivspetsen i , och genom att vrida plast arket runt samtidigt som man skär så elimineras risken att det blir ovalt i ställer för runt. Borrar så ett centrumhål, med 1, 2 och 3 mm borr. Axlarna skall vara 3 mm . Monterar samman hjullen efter jag skurit ut dem på en lång skruv med lås mutter,fästad i en träskiva. Låser så pass att det går trögt att vrida runt. Ställer en fil på ena sidan på högkant och roterar det hela med tummen. När samtliga hjul är filade jämna så finputsar jag med våtslip. Det finns säkert andra metoder, men denna fungerar för mig . Gör likadant sedan med den inre hjuldelen som slitbanans löt" skall ligga på .//Lennart
Bild
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

På tunt PC funkar det att skära ut cirklar med enbart passare. Vässa spetsen på passaren först. Sen är det bara att snurra på tills biten lossnar.
Det är värt att köpa sig en passare med ställskruv, så att radien inte ändras medan man jobbar.
Som sagt: Kul tråd att följa.
Kämpa på!
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Det har jag aldrig testat , måste provas !
Jag har ett antal olika passare , men denna har av någon anledning blivit favoriten .
Tack Ulf, jag gnider på :) //Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Fick ihop hjul och vaggor idag . Har bara gjort broms stag och bromssko det som syns, och yttre lager hus. Går ju en massa stag och länkarmar under vagnen, men eftersom det knappast syns när flak och ram kommer dit så skippar jag det . //Lennart
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Lok bygge"

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt!
Imponerande att du får till allt så symmetriskt och enhetligt.
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Lok bygge"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Ulf !
Jag böjer pc över en liten fyrkantig träbit efter en mall jag ritat på ett ark. Lägger dem brevid varandra och tejpar samman dem.Kollar så när delarna är sammanfogade att höjd, bredd och längd är lika med skjutmått. Lägger slutligen stållinjalen över och kollar så det är linjärt.
Det kommer att ta plats det här :) Lennart
Bild
Bild
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Lok bygge"

Inlägg av Viktor »

Amazing!!!
Limma lugnt!
Skriv svar