J21-Utmaningen: Grönlingen. (Klar! s.3)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

J21-Utmaningen: Grönlingen. (Klar! s.3)

Inlägg av Joakim Hultman »

Strax före jul kom självaste jultomten, misstänkt lik Stellan, och stack ned en påse med Hellers J21:a i handen på mig. "Du ska vara med i J21-utmaningen!", konstaterade tomten.

Jaha. Jag hade ju egentligen inte tänkt haka på, men om nu självaste jultomten beordrar mig till det så är det väl bäst att lyda så att jag inte får lutfisk i julstrumpan resten av livet.

Bild
På det här viset ser den alltså ut just nu.

Idén till bygget har jag skamlöst stulit från en annan byggare, vars bilder på sin Me 109 beach-buggy road warrior nånting nånting fick mig att tänka att visst fasen skulle J21:an se ännu bättre ut än en Me 109 konverterad på det där viset.

Det ska alltså bli någon slags racerbil av den, med stora mönstrade däck och feta avgasrör.
Bakgrundshistorien har jag inte kommit alltför långt med ännu. Den ska ha tillhört prins Bertil, som ju kallades för "motorprinsen", och enligt rykten finns den kvar i hovstallets samlingar än idag.

Men vad kallades fordonet? Varför fick prinsen den? Förslag emottages.
Senast redigerad av Joakim Hultman den 21 apr 2016, 19:31, redigerad totalt 2 gång.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Lars Befring »

OOoooo Racing-Grön med STORA svarta kylare på sidorna?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Stellan »

Lars Befring skrev:OOoooo Racing-Grön med STORA svarta kylare på sidorna?
Du är inne på helt rätt spår, Lars. SAAB Racing Green användes ju även på SAAB 92 och på fenan på de tidiga 32 Lansen. Så kan vi stänga den diskussionen en gång för alla.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Stellan »

Joakim, du får lutfisk till förrätt. Sedan vankas GRÖNsaker till huvudrätt.

SAAB tillverkade två exemplar av bilen. Den ena finns kvar i hovstallet, jag har sett den själv, å den andra packades tidigt ned i en box...och försvann sedan under märkliga omständigheter. SAAB 21 gav senare form åt modell 92 som Erik Carlsson (Carlsson på taket) hade framgångar med i rallysammanhang. Han körde ju även 94 och 96 med framgång.

PS, bilen kallades Grönlingen efter den lilla fisken som bla finns i Igelbäcken i Solna. Mycket passande då The Battle of SAAB 21 står i Solna den 16-17 april.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Joakim Hultman »

Lars Befring skrev:OOoooo Racing-Grön med STORA svarta kylare på sidorna?
Jag har funderat i banorna kring grönt, och jag överväger starkt att acceptera Stellans namn "Grönlingen", vilket skulle göra det än lämpligare. Men några större kylare har jag inte haft i åtanke. Utseendemässigt är jag redan nu hyfsat säker på hur jag vill att den ska se ut.
Stellan skrev:Joakim, du får lutfisk till förrätt. Sedan vankas GRÖNsaker till huvudrätt.
Du kan va en lutfisk!
SAAB tillverkade två exemplar av bilen. Den ena finns kvar i hovstallet, jag har sett den själv, å den andra packades tidigt ned i en box...och försvann sedan under märkliga omständigheter. SAAB 21 gav senare form åt modell 92 som Erik Carlsson (Carlsson på taket) hade framgångar med i rallysammanhang. Han körde ju även 94 och 96 med framgång.

PS, bilen kallades Grönlingen efter den lilla fisken som bla finns i Igelbäcken i Solna. Mycket passande då The Battle of SAAB 21 står i Solna den 16-17 april.
Jag tycker att allt detta låter fullt rimligt. Kanske erhöll prinsen bilen som gåva från SAAB, för sina insatser som kapten för motortorpedbåt under den tyska dinosaurieinvasionen av Sverige.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Lars Befring »

Jocke, ett av problemen med 21:an var ju kylningen, så du behöver en rätt rejäl kylare om Prinsen inte ska koka redan under uppstarten... hmm... all plats där beväpning och noshjulet fanns... där har du utmärkt plats för en kylare! en kool grill och några utsläpp så e saken biff...
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Stellan »

Här är beviset på sammanhanget mellan 21 och 92 http://www.conceptcarz.com/view/photo/5 ... photo.aspx
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Stellan »

Kylningen satt i stubbvingarna baktill som även var bärare åt bakaxeln. Öppningarna finns där redan, Jocke.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Stellan »

Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: SAAB J21 Racerbil

Inlägg av Joakim Hultman »

Lars Befring skrev:Jocke, ett av problemen med 21:an var ju kylningen, så du behöver en rätt rejäl kylare om Prinsen inte ska koka redan under uppstarten... hmm... all plats där beväpning och noshjulet fanns... där har du utmärkt plats för en kylare! en kool grill och några utsläpp så e saken biff...
Utrymmet som tidigare huserade noshjul och beväpning rymmer istället en vattentank för kylning.

Stellan, tack för länkarna! Den mörkgröna färgen ser ju riktigt trevlig ut.
Noterar för övrigt hur mycket guck det verkar vara på J21:ans hjul, på bilden tillsammans med 92:an. :)
Skriv svar