J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS - Klar (för länge sedan...)
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
- Namn: Jens Lindell
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Blä, va´trist, hade också ett par B17-tofflor som låg och skräpade...
Tröstar mig med att din är bättre spacklad och med glasnos!
F ö tror jag afghanerna hade ett enormt behov av sjöflygplan, eller nåt annat skojigt!
Jens
Tröstar mig med att din är bättre spacklad och med glasnos!
F ö tror jag afghanerna hade ett enormt behov av sjöflygplan, eller nåt annat skojigt!
Jens
Daedalus Models
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Jens, ett av försöken som gjordes var med en centralt placerad flottör och mindre dito under vingspetsarna. Det berättade i alla fall en av mekanikerna, Jan-Olof Aponida, för mig då jag forskade i saken för några år sedan. Måste vara sant för jag har hört det själv. Det var för övrigt på 21 R som man gjorde så då uppsprutet i luftintagen minskade med en flottör.Hobby-Importen skrev:Blä, va´trist, hade också ett par B17-tofflor som låg och skräpade...
Tröstar mig med att din är bättre spacklad och med glasnos!
F ö tror jag afghanerna hade ett enormt behov av sjöflygplan, eller nåt annat skojigt!
Jens
Stellan Schroeder Englund
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Jag läste för något år sedan att man till och med gick längre än så. Det byggdes en prototyp av J 21:an som flygbåt för att undvika det extra luftmotståndet från flottörer. Vingarna flyttades upp en bit och en mer rundad undersida byggdes. Därtill monterades en vanlig stjärtfena baktill på flygkroppen medans en jetmotor monterades i vardera vingarna där tidigare bommarna suttit, en mycket udda skapelse.Stellan skrev:Jens, ett av försöken som gjordes var med en centralt placerad flottör och mindre dito under vingspetsarna. Det berättade i alla fall en av mekanikerna, Jan-Olof Aponida, för mig då jag forskade i saken för några år sedan. Måste vara sant för jag har hört det själv. Det var för övrigt på 21 R som man gjorde så då uppsprutet i luftintagen minskade med en flottör.
/Gabriel
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Ja, tänk vad de höll på. Faktum är att man fortfarande håller på, och då med JAS 39...undrar hur det kommer att sluta.Gabriel skrev:Jag läste för något år sedan att man till och med gick längre än så. Det byggdes en prototyp av J 21:an som flygbåt för att undvika det extra luftmotståndet från flottörer. Vingarna flyttades upp en bit och en mer rundad undersida byggdes. Därtill monterades en vanlig stjärtfena baktill på flygkroppen medans en jetmotor monterades i vardera vingarna där tidigare bommarna suttit, en mycket udda skapelse.Stellan skrev:Jens, ett av försöken som gjordes var med en centralt placerad flottör och mindre dito under vingspetsarna. Det berättade i alla fall en av mekanikerna, Jan-Olof Aponida, för mig då jag forskade i saken för några år sedan. Måste vara sant för jag har hört det själv. Det var för övrigt på 21 R som man gjorde så då uppsprutet i luftintagen minskade med en flottör.
/Gabriel
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
- Namn: Jens Lindell
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Nå, min variant skiljer sig lite mer än så, till att börja med har jag gjort lite konverteringar av annat slag, så jag är inte bekymrad över att vara en sämre kopiator av andras snygga byggen.
Men byggtakten är lite låg, är en frustration att se spackelmissar och skevhet på avstånd, men när jag är på avståndet att kunna åtgärda problemen, räcker inte synen till!
Fast jag tycker hela grejen är skitkul, bara man lägger ribban på sin egna förmåga och satsar på egna nöjet och inte på att försöka impa på andra!
Men byggtakten är lite låg, är en frustration att se spackelmissar och skevhet på avstånd, men när jag är på avståndet att kunna åtgärda problemen, räcker inte synen till!
Fast jag tycker hela grejen är skitkul, bara man lägger ribban på sin egna förmåga och satsar på egna nöjet och inte på att försöka impa på andra!
Daedalus Models
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Den enda du behöver impa på är dig själv. Det är min utgångspunkt för min hobby i alla fall.Hobby-Importen skrev:Nå, min variant skiljer sig lite mer än så, till att börja med har jag gjort lite konverteringar av annat slag, så jag är inte bekymrad över att vara en sämre kopiator av andras snygga byggen.
Men byggtakten är lite låg, är en frustration att se spackelmissar och skevhet på avstånd, men när jag är på avståndet att kunna åtgärda problemen, räcker inte synen till!
Fast jag tycker hela grejen är skitkul, bara man lägger ribban på sin egna förmåga och satsar på egna nöjet och inte på att försöka impa på andra!
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
- Namn: Jens Lindell
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Lite tuff uppgift, jag är väldigt svår att impa på!mStellan skrev:Den enda du behöver impa på är dig själv. Det är min utgångspunkt för min hobby i alla fall.Hobby-Importen skrev:Nå, min variant skiljer sig lite mer än så, till att börja med har jag gjort lite konverteringar av annat slag, så jag är inte bekymrad över att vara en sämre kopiator av andras snygga byggen.
Men byggtakten är lite låg, är en frustration att se spackelmissar och skevhet på avstånd, men när jag är på avståndet att kunna åtgärda problemen, räcker inte synen till!
Fast jag tycker hela grejen är skitkul, bara man lägger ribban på sin egna förmåga och satsar på egna nöjet och inte på att försöka impa på andra!
Tror jag nöjer mig med att bygga och ha kul under tiden!
Jens
Daedalus Models
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Jens, det är många som inte ens har kul då de bygger så det är inte et så tokigt mål i sig själv.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Då har jag kommit igång med inredningen. Spanaren låg på en brits vars främre del var utdragbar. Entrén var för övrigt en lucka på planets vänstra sida, vilket för övrigt förklarar assymetrin i glasnosens båda sidor.
Dock var säkerheten ett stort problem, någon katapultstol var ju inte möjlig för spanaren. Det hela löstes med sedvanlig Saab-snillrikhet genom att propellern på denna version var bortskjutningsbar. Det innebar dessutom att piloten inte behövde någon katapult han heller, vilket ledde till att denna version hade en vanlig stol, vilket ju sparade en del slantar. Piloterna lär dock inte ha varit helt nöjda med upplägget. Britsen var för övrigt uppblåsbar och kunde i nödsituationer användas som gummiflotte.
Och så var glasnosen (som hela tiden får mig att tänka på Gorbatjov) på plats. Lite slipning och målning, sedan ska vi väl få ihop denna till lördag.
Dock var säkerheten ett stort problem, någon katapultstol var ju inte möjlig för spanaren. Det hela löstes med sedvanlig Saab-snillrikhet genom att propellern på denna version var bortskjutningsbar. Det innebar dessutom att piloten inte behövde någon katapult han heller, vilket ledde till att denna version hade en vanlig stol, vilket ju sparade en del slantar. Piloterna lär dock inte ha varit helt nöjda med upplägget. Britsen var för övrigt uppblåsbar och kunde i nödsituationer användas som gummiflotte.
Och så var glasnosen (som hela tiden får mig att tänka på Gorbatjov) på plats. Lite slipning och målning, sedan ska vi väl få ihop denna till lördag.
Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS
Den ser snabb ut. Jisses vilka kontraster det kommer bli i tolkningen av J21 på annorlunda vis.
Stellan Schroeder Englund