Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av magnusf »

Ulf! Tack för upplysningen :-) !

Dessvärre gick det här åt skogen (även om det ser OK ut på bilden nedan). Det funkade inte med stretched sprue, jag lyckades inte spänna upp det där spindelnätet så som det var tänkt. Vissa sträcktes fint medan andra smälte och ytterligare några var lite trötta fortfarande... Suck...

Bild

Nu ska jag leta fram den där rullen med elastisk riggningstråd som Tobbe tipsade om långt innan jag började med de här dumheterna. Nej, jag är inte envis alls...

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av Joakim Hultman »

Övriga flygplanet ser dock exemplariskt vackert ut. :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av magnusf »

Drygt tre år senare...

Luften gick ur de här projekten när det var dags att rigga. Med lite planering så skulle jag ha borrat hål rakt igenom undervingarna för att kunna dra igenom trådarna och låsa dem med en droppe lim. Tyvärr var planeringen ute på lunch när jag började så helt plötsligt satt jag med frihandsriggning på tre mikroskopiska dubbeldäckare. Dumt. Dumt så in i h-e. Så det var faktiskt helt naturligt att de här slutade på skämshyllan!

Nu ska de dock få en andra chans med elastisk riggtråd. Det blir inte heller så jäkla enkelt men några centimeter närmare möjligt kanske det hamnar...

Bild
Ena änden kan man alltid limma med superlim men hur fasen gör man med den andra som man måste förspänna och som ska fästa under dragbelastning? Anders påstår att han lyckas med superlim, det gör inte jag. Oavsett vilken sort jag provat så får jag inte eländet att bita och då har jag ändå borrat små hål som jag petar ner trådänden i. Nu har jag resignerat och kör med UV-lim istället, det är också krångligt men jag tycker ändå det funkar lite bättre. Jag kom en liten bit på väg igår.

Förhoppningen är att färdigställa åtminstone en av de tre nu!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av Stellan »

Ett alternativ är ju att du ski..r i att rigga och går vidare...

Ett annat alternativ är att du biter i det sura och borrar hålet rakt igenom ändå och åtgärdar efteråt.

Om du 1) pillar in lim i hålet och 2) doppar trådänden i accelerator ,alternativt vatten, så fäster den nästan omedelbart. Har du då spänn i gummitråden borde det bli bra när du släpper den.

Jag vet inte hur du försökte spänna den strätchade spruen men jag brukar värma en ytterst tunn nål som inte håller värmen så länge utan bara tillräckligt för att jag ska hinna föra den nära tråden och på så vis sträcka den. Brukar lyckas sträcka ganska ordentliga slack.
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av Henrik R »

Det låter skumt. Jag tycker den elastiska tråden(i mitt fall Van der rosten) biter i instant. däremot bångnar tråden om man doppar änden i cyanolimmet. Lima med fördel där tråden ska sitta .
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av magnusf »

Jag måste varit ganska less på de här för att inte investera de sista stackars timmarna för att få dem färdiga. Nåja, bättre sent än aldrig!

Stellan och Henrik! Det ser skumt ut utan riggtrådar, dessutom blir modellerna rätt ointressanta tycker jag. Så det är bara att bita i det där sura äpplet :) ! Jag har provat alla tricken du beskriver Stellan med accelerator osv men får det lik förbaskat inte att funka med CA. Nu spelar det ingen roll eftersom UV-limmet hjälper men det är irriterande att jag inte får ordning på det när andra lyckas! Jag använder normalt sprue men fick inte det heller att fungera den här gången, det var för många trådar på för liten volym för att man skulle kunna sträcka dem säkert. Eller jag lyckades i alla fall inte! Men skit samma, nu går det framåt i alla fall :) !

Bild
Tysken med huven är (nog) klar, hittar nog något som måste duttas någonstans innan jag stänger projektet...

Bild
...medan tjecken saknar både vindruta och stoppning kring cockpit!

Bild
Närbild på riggningen!

Trevlig kväll!

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av Stellan »

Fan Magnus...när vi andra gubbar pillar med Wingnut i 32 så drar du åt andra hållet med 144. Inte rättvist...
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av magnusf »

Eduard i 1/144 - för vi som är fattiga och närsynta :) !

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av magnusf »

Nu sätter vi punkt, tre år och ett riggningspsykbryt senare :) !

Bild
Det blev en hel liten staffel av de här...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är väldigt fina men ohyggligt små byggsatser. Riggningen höll på att ta knäcken på mig, jag har en Gloster Gladiator från Mark 1 som jag INTE kommer att kasta mig över imorgon direkt :) ! Däremot så är jag väldigt sugen på Eduards Avia i skala 1/72, en sådan ligger på den mentala inköpslistan.

Och nu mot något helt annat...

Magnus
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av nasos79 »

Alltså, Magnus... Wow!
Tittar man på dina färdigställda modeller så tror man att de är minst i 1/72! Hade inte följt bygget från början och var tvungen att gå tillbaka för att begripa skalan och det underbart detaljerade jobbet du har gjort. :shock:
I pay my respects! Otroligt snyggt jobbat!
Skriv svar