Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Johan C »

Björn Fransson skrev:Vilken kul grej! Och riktigt snyggt! Tänk om de kunde göra en Drakenpanel också! :)
Tack Björn! Ja du, en Drakenpanel vore rena drömmen!
Robert A skrev:Riktigt nice finish du fick på den. Kanske dags för en själv att påbörja sin.
Hoppas verkligen att Eduard släpper flera, en 109E-4 och G-6 skulle vara trevligt.

En fråga om horisont instrumentet tror det är K32 i manualen, har du bytt eller gjort något åt det blåa området? Tycker din ser lite skuggad ut medan den man får i lådan är helblå.

//Robert
Tack Robert! Dom har ju en 109E-panel som följde med i någon sats, men den är inte utgiven som ett eget kit. Hoppas det kommer snart, men jag vill ännu hellre ha en 190D-9 panel! 8-)

Horisontinstrumentet har jag fixat till ett eget. När jag läste eduards egen "tidning", Info eduard march 2011, där dom bygger den här panelen såg jag att en av byggarna bytt ut instrumentet. Och efter en stunds funderande kom jag på hur han gjort! I boken German Aircraft Interiors 1935 - 1945 vol 1 finns bild på just ett sånt här horisontinstrument, så jag skannade in bilden, förminskade till rätt storlek, skrev ut den på vanligt papper och la dit den bakom glaset istället! Hur enkelt som helst och ser mycket bättre ut ;)
Om du skulle vilja göra samma sak på din panel så kan jag maila över bilden, den ligger på hårddisken någonstans...

/Johan C
Johan Carlbom
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Henrik R »

Riktigt snygg!! Den där skämmer ju inte alls! Hatten av!
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Robert A »

Tack för tipset Johan, har boken själv så det löser sig. Ska bara kanske photoshopa så att horisonten ligger vågrätt :)
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Janne.S »

Heltenkelt skitsnyggt!!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Lennart

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Lennart »

Verkligen snygg panel,du har fått fin finish på den. Finns det ingen Viggen bräda ? :D Lennart
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Johan C »

Tack alla för de positiva kommentarerna! Kul att ni gillar den lilla panelen. Och glöm inte att komma till Art in miniature i Göteborg 15-16 september så får ni se den live... ;) Nu fick jag in lite reklam för utställningen också!
Robert A skrev:Tack för tipset Johan, har boken själv så det löser sig. Ska bara kanske photoshopa så att horisonten ligger vågrätt :)
Hmm, där sa du något Robert. Trodde att instrumentet var elektriskt och låg i det här läget när strömmen var avslagen. Det kanske är så att instrumentet som jag kopierade hade legat så länge att horisonten har hamnat i det läget, men i ett flygplan kanske det aldrig såg ut så? Här krävs det nog lite mer forskande och det kanske blir till att modifiera lite på min panel.

/Johan C
Johan Carlbom
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Robert A »

Tror fasiken att det är som du säger att den ska stå på snedden när elen är avslagen. Såg det nu på en sida i boken där de visar en 110 cockpit.

//Robert
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Fräckt!! Lagomt vädrad, mycket snygg!

MVH/Per-Erik "Pekka" Hedberg
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Johan C »

Robert A skrev:Tror fasiken att det är som du säger att den ska stå på snedden när elen är avslagen. Såg det nu på en sida i boken där de visar en 110 cockpit.

//Robert
Nämen så bra, då var jag inte ute och cyklade i alla fall! :)
Per-Erik Hedberg skrev:Fräckt!! Lagomt vädrad, mycket snygg!

MVH/Per-Erik "Pekka" Hedberg
Tack Per-Erik, kul att du gillar brädan!

/Johan C
Johan Carlbom
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Eduards bf 110 instrumentpanel i skala 1/4 - äntligen kl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Då är det bara resten av flygplanet kvar att bygga. :twisted:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar