Merkava III C (Academy 1:35)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Urban Gardini »

Till slut så är årets första bygge avklarat. Ett bygge som har kämpat mot mig hela vägen så det har stundtals varit en jobbig resa men till slut så vann jag över byggsatsen trots att den verkligen kämpade emot mig. Det är även mitt livs första stridsvagnsbygge med en modern vagn då jag endast har byggt WWII tidigare. Det är ett OOtB bygge då jag inte kände för att kosta på den här byggsatsen någon även om den absolut skulle tjäna en hel del på andra band och PE till tornkorgen och de bakre lastkorgarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av MiniStuff »

Snyggt! Urläcker helt enkelt
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av magnusf »

Ska det vara pansar ska det vara Merkava! Snyggt Urban!

/Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar! Den kunde ha blivit bättre men jag orkar inte fixa mer med den. Jag är dock ändå nöjd med resultatet trots alla småmissar.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Erik_G »

Seriöst jobb med antislip-texturen!

Har samma modell liggande i ett sorgligt påbörjat skick hemma. Skulle bygga den som en Merkava III Dor Dalet med Legends konvertering, men överdelen av chassiet i resin är skevt och dessutom så är det något för kort så det blev inget bra. Funderar på att använda byggsatsens överdel istället, och modifiera litegranna med resindelen som förlaga.

Eller så köper jag MENG´s nya Mk IIID..

/E
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar! Det var inte så märkvärdigt att fixa till beläggningen. Dessvärre så missade jag lite med den då jag efteråt såg att sektionen runt och på förarens lucka inte ska ha non-slip beläggning. Fan men det får vara...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Robin Nilsson »

Avgasutblås på Merkava III: Det kommer inte avgaser ur alla hålen, några blåser det ut luft ur. Jag tror att detta görs för att späda ut värmesignaturen, en större varm yta istället för en mindre men hetare.

En "grön"
Bild

En "sandfärgad"
Bild

inte lika tydlig (dessutom skitig)
Bild


De små runda groparna på gallret i tornkorgen tror jag är utskjuts-märken från gjutningen av plastmodellen ;-)

Shalom / Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 18 apr 2012, 14:13, redigerad totalt 3 gång.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Urban Gardini »

Fan att jag inte visste om det när jag vädrade. Tror också att det är utskjutsmärken men de är inte lika framträdande för ögat som för kameran så jag missade dem helt enkelt.

Jag är dock nöjd med färgen som är direkt ur burken, Lifecolor #UA035. Men det skulle vara läckert att göra min IV Lic "grön" men jag har inte sett nån bra färgblandning/färdig färg på den.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Robin Nilsson »

Den där "gröna" som förståsigpåarna säger att den inte finns :-)
Joodu, då plockar nog experterna fram tjära & fjäder .....

Tips: Digitalfotografera modellen innan du börjar måla och kolla bilderna på datorskärmen, man ser mycket som man skulle missat annars :-)

När det gäller Mk IV: Hobby Boss är bättre detaljerad på ett antal punkter MEN !!! den har FEL placering av bärhjulen. De ska sitta mitt emot varandra och inte förskjutna à la genomgående torsionstavar. Academy har gjort detta rätt. Det går att fixa med en massa sågande, jag har en bild någonstans men den enkla utvägen är att bygga Academys.
/ Robin
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Merkava III C (Academy 1:35)

Inlägg av Urban Gardini »

Tycker den "gröna" är läcker men jag har förstått att Merkavafärger är ett veritabelt minfält. Det är Academy's version som jag har. Ganska lustigt så mycket som man svär över Academy's modeller när man bygger dem, lik fullt så köper man hela tiden nya Academy...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar