Bf 109E i skala 1/4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Bf 109E i skala 1/4

Inlägg av Pål Björkman »

Ja inte hela kärran förståss :lol: ,men väl del av kontoret. Eduards senaste tillskott i instrumentbrädeserien, finns än så länge bara som bonusmodell i deras Royal Class utgåva av den nya 1/48 Emil.

En produktutveckling och förbättring jmf med 110:an. Som till en början också bara fanns med som bonus modell i Royal Class utgåvan av 110 C. Den nya instrumentbrädan lär komma som Limited Edition kit om ett år eller två.

Bild

Intressant att även Revi siktet följer med, en modell i sig. Undrar genast vad Eduard har i kikaren ;) Deras senaste infoblad spekulerar om en framtida tredje modell. Kan det bli en 190 eller 262 eller.....
/Pål

Här kommer ett par nya foton för jmf. Delvis med 110 brädan och med en känd färgburk.
Bild

och sidovy på Revi 12C
Bild

/Pål
Senast redigerad av Pål Björkman den 18 apr 2012, 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Bf 109E i skala 1/4

Inlägg av Robert A »

Om de släpper en 109G-6 instrument bräda blir det ett givet köp!
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Bf 109E i skala 1/4

Inlägg av Johan C »

Mycket snygg bräda Pål! Skulle kunna tänka mig att skaffa Royal Class Emilen bara för att få brädan :)

Kul att man får med Revisiktet den här gången, det gör det hela ännu intressantare. En fortsättning med en fw 190 D bräda skulle inte sitta helt fel...

/Johan C
Johan Carlbom
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Bf 109E i skala 1/4

Inlägg av Pål Björkman »

Hej Johan
Tack. Ja det var en kul bekanskap och en förbättring jmf med 110 brädan. Jo visst sved det lite med Royal Class, men askens innehåll gav ett rejält plåster på plånboken :o . Det är två hela 109E som kan byggas med tidig eller sen vinge i olika versioner. Tolv olika dekalalternativ medföljer samt Brassin 109 E resinhjul. Därpå följer bonusmodellen på instrumentbrädan och en specialgraverad kaffemugg med nummerserie 1-1500. Eduard har i sin jakt på våra pengar ordnat en specialauktionssida där man auktionerar bort fem Royal kits nr 0001, nr 0109, ? , nr 1000 och nr 1500. Sjuka priser sist jag var inne o tittade uppemot 280 USD Vad gör man inte för nr 0109 ? Själv har jag nr 287 och är jättenöjd :lol:
/Pål
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Bf 109E i skala 1/4

Inlägg av Johan C »

Pål Björkman skrev:Eduard har i sin jakt på våra pengar ordnat en specialauktionssida där man auktionerar bort fem Royal kits nr 0001, nr 0109, ? , nr 1000 och nr 1500. Sjuka priser sist jag var inne o tittade uppemot 280 USD Vad gör man inte för nr 0109 ? Själv har jag nr 287 och är jättenöjd :lol:
/Pål
:lol:

Själv är jag inte något samlarfreak som tycker att en numrerad upplaga är viktigt så att buda där skulle aldrig falla mig in. Skulle också vara nöjd med nummer 287 eller vilket nummer som helst i serien... :P

Tänkte också passa på att fråga hur du gjorde för att få till den tunna vita ringen på knapparna i beväpningspanelen (tror att panelen är till beväpningen, det är den delen med fyra röda lampor och fyra svarta knappar). Har du målat ringarna på frihand? Satt igår och fixade med just den delen i mitt bygge av bf 110-brädan och funderade på hur fasen jag skulle kunna få till den vita ringen.

/Johan C
Johan Carlbom
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Bf 109E i skala 1/4

Inlägg av Pål Björkman »

Hej Johan
Ledsen att det dröjt med svar
Tänkte också passa på att fråga hur du gjorde för att få till den tunna vita ringen på knapparna i beväpningspanelen
Ja i just det fallet målade jag först en vit rundel och när den var torr, en mindre svart rundel ovanpå. Går att stansa ut dekalfilm oxå.

mvh Pål
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Bf 109E i skala 1/4

Inlägg av Johan C »

Pål Björkman skrev: Ja i just det fallet målade jag först en vit rundel och när den var torr, en mindre svart rundel ovanpå. Går att stansa ut dekalfilm oxå.

mvh Pål
Tack för svaret, tror jag provar varianten att måla ringen enligt ditt tips. Jag har inga tillräckligt små stansar för att göra ringarna från dekalfilm, det är kanske dags att skaffa ett sånt där "punch & die" set? ;)

/Johan C
Johan Carlbom
Skriv svar