F-105G Thunderchief 1:32 och stegarna nu klara!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

F-105G Thunderchief 1:32 och stegarna nu klara!

Inlägg av Henrik R »

Som jag alltid säger..Det är dumt att ligga på latsidan. Det är bara börja på nästa bygge så man inte glömmer bort hobbyn. Valet av modell blir faktiskt inget "mindre" än en F-105 Thunderchief, en G dessutom. Den här rackaren användes flitigt i Vietnamkriget och agerade som Wild Weasel. Det blir liksom lite av mitt tema för bidragen på Open 2016. Min F-16 är en Wild Weasel också så att ha dem samlade på en och samma plats sen blir kanske kan bli maffig. Alltså...Den här modellen i 1:32 är GIGANTISK. Det är svårt att föreställa sig hur stor den är utan jämförelse. Men det kommer jag till senare.

Bild

Som vanlish så kommer jag köra Aires hjulbrunnar och cockpit. Fasen!! Jag tror jag lider av AMS helt och hållet. Jag borde bygga den rätt ur lådan, men det är så svårt att motstå detta Varm plats! :-)

Det börjar i alla fall dåligt. Resinet har slagit sig rejält i lådan. Den främre gaveln i cockpit såg ut som en banan.Det måste vi fixa till..Då är det bara börja laga mat!
Bild

Bild


Efter nån minut så har resinet återgått till sin normala struktur!
Bild
Senast redigerad av Henrik R den 26 jan 2016, 18:27, redigerad totalt 2 gång.
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av dandersson98 »

Det här ska bli spännande att se :) och som sagt, liten är den inte. Den är till och med något större än F-15 så det gäller att hitta plats för den.

Ett tips när du bygger den är att även hitta någon bra lösning till landningsställena, framförallt dem som sitter i vingarna är i vekaste laget, både själva landningsställena och punkten där man ska fästa dem (förhoppningsvis är dem i resin bättre). Jag köpte ett par landningsställ i metal för att lösa problemet med dem veka landningsställen men upptäckte försent att där man ska fästa dem också gav vika, slutade med att jag byggde en enkel plastställning som får sitta under stjärten för att allt inte ska falla ihop.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Urban Gardini »

Men om man vet om det i förväg så borde det ju vara möjligt att förstärka infästningspunkterna framtill och använda SAC ställ till den.

Jo, liten kommer den inte bli, nej, den kommer inte ens att bli stor utan den kommer bli större...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Henrik R »

Jo, precis, det där med landställen har man både läst och sett själv är att det är en svag punkt. Resinbrunnarna gör sitt kan jag ändå säga. De stärker upp rätt bra. Men jag kommer förstärka med en metallhylsa över infästningen.

Bild


Nu är själva kontoren klara. Det är ju 2 gånger mer jobb med 2 kontor, än med att bara karva 1 stol och en balja.

Bild

Bild

Bild

Bild
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Gabriel »

Dina cockpits är alltid bland de absolut snyggaste jag sätt, och den här är inget undantag! Jag blir helt paff när jag ser det arbete du lagt ner på detaljmålningen. ;)

/Gabriel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Henrik R »

Tack Gabriel! Kul att bygget gillas! Härnäst så ska hjulbrunnarna fixas till och även de enastående veka landställen :-)
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Joakim Hultman »

Häftig kärra! Och den kommer bli mycket tjusig, om resten av bygget blir i samma klass som cockpiten. ;)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Lennart 12 »

Snygg bygge som vanligt. Vilken härlig cockpit . Byggde Monograms 1/48 G variant för ca 25 år sedan, och halva nöjet var att måla alla detaljerna i den baljan. Det hade ju fina gjutningar av cockpitdetaljerna . Likaså deras F-100 , var ett nöje att bygga . Fint gjort Henrik//Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Henrik R »

Tack Lennart! Precis Monograms modeller är riktigt bra i cockpitarna trots 1000 år på nacken. Det har jag alltid gillat med monogram. Jag byggde ju Monograms gamla F-101 Voodoo förra året, visserligen så använde jag eftermarknadsstolar, men tillförde inget extra alls.

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-105G Thunda Chef 1:32

Inlägg av Henrik R »

Det händer lite i tomteverkstan..När man passerar steget med all resinbös så känns det faktiskt som en lättnad. Då börjar det gå utför. En sak som skrämde mig i början i bygget var vingrötterna mot kroppen som såg ut att hata varandra. Men efter lite focus och en herrejösses tid med passning så blev fusionen 100%, inte en glipa. Och det kommer inte behövas något spackel alls, inte ens på undersidan. Coolt!



Vingen monteras fördelaktigen innan man limmar ihop kroppshalvorna.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Resinet måste få plats!
Bild

Bild

Bild

Bild

Så nu ser den faktiskt ut som en gädda!!!
Bild
Skriv svar