Ännu en HB Tunna i 1/52..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av Erik_G »

Tänkte bara slänga upp några bilder på min Tunna i ett utslag av "me too!"..
Jag drabbades, som så många andra som varit på exotiska platser, av magsjuka efter att ha varit i Malmö, så jag passade på att bygga lite medan jag ändå var hemma...
Har inte så mycket att tillägga till tidigare talare, men det är på många sätt en fin modell, men att mycket av det som är bra med byggsatsen förstörs av det faktum att den är i fel skala och att dekalarket är uruselt..

Bild

Bild
Cockpiten är trevlig dock, med helt OK dekaler till instrumenten. Stolen ser inte riktigt riktig ut dock. Jag har kompletterat stolen med utlösningshandtag av blytråd och säkerhetsbälten från Maestros sats för AZ Tunnan.


Bild
Passformen är bra. Lade en klick spackel fram på nosen samt lite i luftintaget, annars är passformen riktigt bra.

Bild

Bild
Landställen är väl så detaljerade man kan begära. Kompletterade med en bromsslang av blytråd.

Bild
Jag valde att inte använda de medföljande dekalerna, utan använde överblivna dekaler från andra byggsatser. Fastnade för en väderbiten måldragare från F3 med blekta gula dayglo-fält. Jag vet att det inte är helt korrekt eftersom jag inte har det röda antikollisionsljuset på ryggåsen och att jag har satt raketer snarare än målwinch under vingarna. Men jag tyckte maskinen såg bra ut och använde dekaler jag hade liggandes.
Lite småsaker kvar, och några skavanker som måste fixas innan den är klar.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av Björn Fransson »

Snablar, vad snabbt! Och snyggt! Men som sagt, modellen i sig är det inget större fel på.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av Björn Eriksson »

Grymt Bygge Erik! Skitsnyggt hela vägen!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av denstore »

Vad använde du för färg när du målade den? Ser jäkligt bra ut!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av Lennart 12 »

Kanonfin din Tunna" Erik, och snabbt byggt . Kul att du valde en måldragare också //Lennart
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av easy_company »

Hoppsan vad fort det kan gå att bygga, tyckte jag kände vinddraget ända hit Erik :) Snygg tunna och jag gillar verkligen märkningen!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av Erik_G »

Färgen är Vallejos "White Aluminium" med mattlack ovanpå. Den ser nog bättre ut på bild än i verkligheten (som vanligt). Har bara plåtat med mobilkameran än så länge.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av Henrik R »

Den blev ju riktigt bra Erik. Det skulle vara spännande att se den live!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av magnusf »

Den här flög förbi under radarn: skitsnyggt! Vad har du använt för metallfinish?

Hälsningar

Magnus
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Ännu en HB Tunna i 1/52..

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Mycket trevligt val av individ! Just den där har jag klättrat mycket på... :-)
Snyggt (och snabbt!) bygge! Själv drabbades jag av lite AMS trots att tanken var att bara värma upp inför Pilot Replicas J 29.
Andreas
Skriv svar