Hobbyboss Tunnan, 1/52 - klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

easy_company skrev:Vilket märke av färg använder du till din tunna Björn när du penselmålar och sen ska ta din airbrush?
/Henrik Persson
Nja, så mycket penselmålning blir det nog inte. Planen är att grunda med Tamiyas aluminium på sprayburk och sedan fixa själva målningen med antingen Tamiya eller Vallejo med airbrush. Mina favoritmärken är egentligen Gunze och Xtracrylics, men just nu är det slut i lådan på de färgerna så då får jag göra slut på lite annat.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

Så var det målat. Alclad och det där med omålad metall är inte riktigt min grej, så det sparar jag till Pilot Replicas tjugonia. Lyckligtvis hade F 3 några grönmålade Tunnor, så det får bli en sådan:

Bild

Lite chippning på det (betydligt roligare än att maska paneler).

Bild

Fast på undersidan kommer inte ens jag undan den omålade metallen. :) Är lite osäker på de gröna vingspetsarna, men en bild i Tunnanboken antyder att det kan ha varit så. Dessutom hade de samtida grönmålade Lansarna gröna vingspetsar på undersidan.

Bild

En röd nosring på den här, sedan är det inte mycket kvar.
Urban Gardini
Inlägg: 1278
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Urban Gardini »

Nog tycker jag att du klarar av NMF med tanke på hur fin undersidan blev! Snyggt och kul med en Tunna som är målad.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Gabriel
Inlägg: 648
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Gabriel »

Målningen har du fått till snyggt. Jag håller med Urban, väldigt imponerande metallfinish på undersidan. Ser fram emot slutresultatet. :D

/Gabriel
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Eriksson »

Ser ju väldigt fint ut det där Björn!

Har du lagt ljus och mörk primer under först för att få till nyans skiftningarna på alcladen
eller har du använt olika alcladnyanser eller kanske både ock?
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av magnusf »

Det blir ju en Tunnan av den också, även om den kanske krympt lite i tvätten... Hur fin som helst!

Skaffade några av Vallejos nya metallfärger på Hobbymässan i helgen, har inte provat men det kanske kan vara ett alternativ till Alclad för oss akrylfegisar?

Hälsningar

Magnus
johan45
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 maj 2012, 19:03

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av johan45 »

Angående undersidan (vingar och stabben) så kom det en Teknisk Order (TO) i början på 60-talet
som angav att alla kvarvarande fpl. 29 skulle målas "ljusgrå eller silver"!
Det underlättar för oss modellbyggare :D
Vissa Tunnor fick även undersidan av flygkroppen målad, fast jag kan inte minns att TO angav detta?!

mvh
Tor Karlsson
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, alla! Bara upploppet kvar nu. :) Det är faktiskt en väldigt trevlig modell det här. Nosen är inte helt 100 (luftintaget är lite för stort), men problemet är mindre när huven kom på än det såg ut att vara från början. I övrigt känns formerna riktigt bra och det finns egentligen inga större bloopers än skalan. Den är bra som ett mellanprojekt, modellen i sig räcker långt, med huven stängd klarar man sig bra utan att detaljera extra. Funderar lite på att hänga på två Sidewinders, jag har några lavetter från Draken liggandes. Risken är dock att skalan ställer till det, antagligen är de typ 3-4 millimeter för långa, vilket kan synas lite väl mycket. Lite som om att ha för stora skor på sig.
Björn Eriksson skrev:Ser ju väldigt fint ut det där Björn!

Har du lagt ljus och mörk primer under först för att få till nyans skiftningarna på alcladen
eller har du använt olika alcladnyanser eller kanske både ock?
Nja, jag är ju ingen Alcladkille (utan hör till det som Magnus kallar akrylfegisar), det här är målat med mitt eget NMF-recept; grundmålning med Tamiya bare metal på kanna, sedan ett tunt lager Tamiya aluminium blandat med ljusgrått och därefter har jag sprayat olika paneler med en tunn mix av Tamiya aluminium, grått och gun metal. Funkar hyfsat på en undersida i alla fall (bilden är faktiskt lite väl smickrande).

Dock, när det gäller just Tunnan (och även Draken) är jag lite tveksam till Alclad. De byggen jag sett med de färgerna är ofta väldigt metallblanka, vilket funkar utmärkt på många maskiner. Men om man tittar närmare på dessa svenskar är de definitivt inte blanka. De är snarare ljust grå med metallfeeling, därtill en ganska matt sådan. Den här bilden av en metallblank S 35E fångar det hela rätt bra:

Bild

Ljus och omgivning spelar förstås roll och det är svårt att bedöma färg från bilder (och det är inte alltid de ser så här grå ut). Men ändå; som synes är den lika mycket ljusgrå som metallblank. Och varje gång jag ser en omålad svensk slås jag av hur matta och grå de faktiskt är.
Senast redigerad av Björn Fransson den 06 nov 2015, 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Eriksson »

Intressant Björn!

Jag ska nog testa mina alcladfärger i alla fall, men lägger kanske på en tunn clearutspädd grå dimma ovanpå och efter det en matt klarlack!
så får vi se vad det blir för resultat av det.

Det är fullt tillåtet att testa lite idér på denna modell!

Håller helt och hållet med dig om att det är riktigt trevlig modell att bygga samt att den känns fantastiskt rätt formerna!
Efter den första besvikelsen har denna modell faktiskt växt i mina ögon, då inte skalamässigt förstås.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

Björn Eriksson skrev: Efter den första besvikelsen har denna modell faktiskt växt i mina ögon, då inte skalamässigt förstås.
Ja, och det är ju lite synd att den inte gjort det. :D Men jag håller med dig, den är betydligt bättre än väntat.
Skriv svar