Sida 1 av 7

Hobbyboss Tunnan, 1/52 - klar!

Postat: 27 okt 2015, 21:59
av Björn Fransson
Jag har nog aldrig varit så kluven inför en ny svensk modell som jag är inför den här. Å ena sidan är det fantastiskt kul att stora tillverkare bryr sig om maskiner från lilla Sverige. Å andra sidan vill jag ju hellre att Pilot Replicas får sälja modeller än Hobbyboss. Så det var inte med enorm entusiasm som jag efter viss tvekan halade upp de erforderliga trehundrafemtio kronorna på C4 i söndags. Eftersom jag aldrig kommer att bygga den när Pilot Replicas väl släpper sin Tunna om några veckor, är det lika bra att dra igång direkt.

Först lite gjutstammar. Jag måste säga att jag är positivt överraskad. Formerna känns helt okej på det stora hela. Den enda större tveksamheten är nosen, luftintaget känns för stort och dessutom är den en aning tillplattad på sidorna i fronten.

Bild

Men givetvis finns det fler grodor. Huvudställets hjul är för stora och stolen är väldigt enkel och dessutom inte helt korrekt. Cockpit är förenklad och blandar korrekthet med fria fantasier. Dessutom är målningsbeskrivningen för inredningen helt uppåt väggarna. Enligt HB ska cockpit vara grå med svart stol och svart instrumentpanel. Om den som gjorde byggbeskrivningen hade orkat googla trettio sekunder hade vederbörande kunnat hitta bilder på en typisk Saab-cockpit i grönt och med omålad stol. Nåja.

Bild

Huven ser däremot fin ut medan Kalle Anka-dekalerna redan avhandlats i en annan tråd här på forumet.

Bild

Och tro det eller ej: Dekalerna är faktiskt ännu värre än de ser ut. Avnjut denna närbild på småtexterna som tycks vara i någon slags blandning av hindi och hieroglyfer:

Bild

Ytdetaljeringen är däremot desto trevligare.

Bild

Allt är gjutet i en lite märklig, lite mjuk, plast, jag minns den från Trumpeters MiG-23. Rätt obehaglig att jobba med, men med en viss fördel, små detaljer bryts inte av lika lätt. Alltid något.

På det stora hela är det en rätt simpel, men ändå hyfsad modell. Den kostar också bara två tredjedelar av vad Pilot Replicas gör - men det är också något som märks när man jämför dem. Den som lägger till några hundralappar kommer att få en bättre detaljerad, mer korrekt och bättre planerad modell. Dessutom sparar man då in de pengar som varje seriös byggare kommer att behöva lägga på aftermarkedekaler om han väljer Hobbyboss före Pilot Replicas.

Har börjat bygga så smått, fler rapporter kommer.

Re: Hobbyboss Tunnan

Postat: 27 okt 2015, 23:59
av Björn Eriksson
Kul Björn!

Även jag köpte denna modell på C4, min avsikt var att köra igång den direkt när jag kom hem!
Innan jag skulle köra igång bygget så plockade jag fram en av mina AZ Models 29:or och
började jämföra dessa och kunde då snabbt konstatera att Hobby Boss 29:a var väldigt mycket
mindre AZ:as,
Hurvida riktig AZ:as 29:a är storleksmässigt vet jag inte men den och NeoMegas 29:a är lika storleksmässigt.
Det hela tänkta bygget kom då av sig, och jag valde då istället att köra igång ett Jaguar bygge.

Re: Hobbyboss Tunnan

Postat: 28 okt 2015, 08:07
av Björn Fransson
Ja, jösses... Visst är det så. Gjorde en snabbmätning och Hobbyboss är i verkligheten i skala 1/53. Nåja. Då finns ju en Tunnan även för de som föredrar den skalan. :? EDIT. Det är nog ännu värre, en koll till visar snarare på 1/54. Suck!

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/54

Postat: 28 okt 2015, 12:20
av blytung
Och där crachade min hobbyboss j29 dröm. Dekaler, lite konstig form på nosen skulle jag kunna ta men en så pass stor diff på skalan där går min gräns . Fan " det man inte vet om" å så vidare. Vilken tur att det kommer en bra snart

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/54

Postat: 28 okt 2015, 13:01
av Björn Eriksson
Jag kommer nog att bygga den ändå, fast då blir det ju förståss i skala 1:54, dels för att den ser ganska fin och väldetaljerad ut
Blir bara lite problem att trixa till dekaler i den skalan, men det får lösa sig på något sätt.

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/54

Postat: 28 okt 2015, 17:45
av Björn Fransson
Det visade sig att jag glömt räkna in höjdrodret. Så skalan är 1/52. Lite bättre men fortfarande är den 1,7 centimeter kortare än den bör vara.

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Postat: 28 okt 2015, 20:25
av Erik_G
Fast till de positiva sakerna kan räknas att den går ihop snabbt och lätt, med ett minumum av spackel. Den innehåller även vapen, vilket få byggsatser med svenska förebilder gör (Eller hur, TARANGUS, PILOT REPLICAS!)..
HB´s Tunna skulle funka för "Det ser ut som en.." folket. De skulle rent av kunna kosta på sig en resin-stol och ett nytt dekalark å så hade de kunnat vara nöjda - om det nu inte hade varit för att skalfelet ställer till det. De som gör resinstolar och dekalark kommer nog göra dessa så de passar PR´s Tunna, dessutom, om PR´s Tunna kommer kosta som deras J21 så kommer prisskillnaden till HB´s fördel ätas upp bara man köper ett nytt dekalark.

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Postat: 28 okt 2015, 21:57
av Stefan S
Den passar då bra ihop med Lindbergs (Adams) Swedish Jet Dragon som är i 1/51 8-)

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 9&start=10

Bild
'
Stefan

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Postat: 28 okt 2015, 22:10
av Björn Fransson
Erik_G skrev:Fast till de positiva sakerna kan räknas att den går ihop snabbt och lätt, med ett minumum av spackel.
Jäpp! Har torrpassat och börjat bygga nu och allt klonkar ihop direkt. Och när vi ändå är inne på den positiva linjen, är gjutningen en fröjd. Inga sjunkmärken och inga taskigt placerade utskjutningsmärken så långt ögat kan nå. Återkommer med ordentliga byggbilder när cockpiten är klar.
Stefan S skrev:Den passar då bra ihop med Lindbergs (Adams) Swedish Jet Dragon som är i 1/51 8-)

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 9&start=10

Bild
'
Stefan
En sann klassiker! Det där fungerande muskedundret under buken går inte av för hackor. Har den faktiskt liggandes i högen. Man kanske skulle... :)

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Postat: 29 okt 2015, 00:05
av Björn Eriksson
Jaaaaa! Kör på att bygga Lindbergs "Jet Dragon" för att ställa upp den jämte HobbyBoss Tunnan om du har den liggandes i högen!

Positiva linjen!
Efter Eriks inlägg var jag tvungen att plocka fram mitt exemplar igen, och nu är bygget en bit på väg, och som ni säger ramlar
den ihop utan några problem, väldigt fin passform på den och den ser ut att bli väldigt fin!

Drar igång en parallelltråd, hoppas du inte tar illa upp Björn?