Hobbyboss Tunnan, 1/52 - klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av easy_company »

Jag bänkar mig på bästa sittplatsen Björn och följer ditt Tunnan projekt med stort intresse! Men dekalarket var ju rena skämtet från Hobbyboss....
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Henrik R »

Japp, det ska ju bli lite spännande att se hur du snider nåt vettigt ur de där plastbitarna Björn! Gillar dina byggen väldigt mycket!
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Eriksson »

Hej Björn!

Såg din/ditt tråd/inlägg på Britmodeller forumet, och att en del tvivlade på dina uträkningar att den skulle vara i skala 1:52 och inte 1:48
Använd gärna några av mina nedanstående bildbevis och lägg in dem på Britmodeller, så får man se skillnaden med egna ögon!

Här är några jämförelsebilder av delar från AZ:as och Hobby Boss J 29F Tunnor, som tydligt visar storleksskillnaden.


Bild
HB nederst
Bild
HB nederst
Bild
HB till höger
Bild
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, jag tänkte precis kolla om det var OK att använda dem. Och kul att även du har dragit igång ett bygge! Vi får väl bygga ikapp. :) Har jobbat vidare med torrpassning, ihopmontering av vingar och kanaler och lite annat (bilder kommer) och kan säga att den här modellen är en ren fröjd att bygga. Jag betvivlar på att jag kommer att behöva använda spackeltuben överhuvudtaget. Dessutom är det stora och tydliga placeringstappar som ser till att cockpit och hjulhus hamnar på exakt rätt ställe.

Cockpit ser dessutom riktigt bra ut när jag stämmer av den mot de referenser jag har. Några enstaka förenklingar, men på det stora hela är den helt korrekt.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Eriksson »

Samma här Björn, har limmat vingarna och kommit en bra bit på cockpiten, men valde att ta AZ:s sidokonsoller (eller vad det nu heter) som jag tyckte såg bättre ut och gick fixa till med hjälp av avsågade och nedslipade HB delar, så det blev en AZ-HB mix.
Även stolen ser ut att kunna bli riktigt fin med lite trixande.

Kommer nog att bli ett riktigt roligt bygge det här, trotts att tok runt modellen!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

Då så. Det var inga större problem att plocka ihop den här. Valde att använda dekaler för instrumenten (den enda användbara delen av dekalarket) men målade sidokonsolerna. Men det hade nog funkat att använda dekalerna till dem också, de var tunna och fina.

Bild

Plåten ovanför utblåset behöver kapas en aning. Själva motorkåpan är egentligen för smal, formen är rätt från sidan, men sett underifrån påminner den mer om A/B/E-versionen. Men det kändes som överkurs att justera det också. Lägger hellre det krutet på en annan modell.

Bild

I övrigt var det bara att bygga på. Passformen är klockren, vissa delar behöver knappt limmas. Det enda spackel som gick åt var i nosen. Gränsen mellan huvens framkant och kroppen blir för skarp, på andra modeller har man låtit den delen höra till kroppen medan Hobbyboss valt att låta den hänga ihop med vindrutan. Så den skarpa övergången fick tonas ner lite. Extra plus för att klaffarna är separata, då de hänger ner på en parkerad Tunna. Dock är delarna anpassade för "flygande läge", så man behöver karva lite för att de ska passa i hängande läge. I övrigt behövdes bara lite slipning. Så här är vi nu strax dags för primer.

Bild
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Eriksson »

Här går det undan, snyggt jobbat i cockpit!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Erik_G »

Så de hänger ner på parkerade tunnor? Letade efter bilder som skulle svara på frågan åt mig, och alla bilder jag hittade visade dem uppfällda... Däremot vinklade jag höjdrodret lite, bara för att det gick :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av Björn Fransson »

Nja, jag ska nog inte vara så kategorisk där. Har sett båda varianterna, men det blir lite mer liv i den så här - och nu slapp man ju karva loss dem, så bäst att passa på. :)
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Hobbyboss Tunnan, 1/52

Inlägg av easy_company »

Vilket märke av färg använder du till din tunna Björn när du penselmålar och sen ska ta din airbrush?
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar