1/144 Hurricane från Sweet!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av magnusf »

Slaget om Storbrittanien har fascinerat mig hela mitt liv, jag tror jag var 12 när jag första gången läste Len Deightons "Jaktpiloterna" (jepp, det finns en svensk översättning...). Bortsett från allt annat intressant i den boken så fick man också reda på att det var Hurricane och inte Spitfre som spelade huvudrollen den där sommaren och hösten för 75 år sedan. Och trots att jag vetat detta i över 30 år så har jag aldrig byggt någon Hurricane - dags att ändra på det nu!

Jag har plockat på mig ett antal av Sweets väldigt fina 144-skala modeller på senare år, en av dessa lådor innehåller två Hawker Hurricane från slaget om Storbritannien (för nytillkomna läsare: byggsatser i skala 1/144 av enmotoriga jaktplan innehåller ofta två modeller!).
Bild
Boxart, skitsnygg!

Bild
Dekalerna täcker ett urval äss, jag tänkte satsa på Ian R Gleed och Pete Brothers.

Bild
Två i lådan var det ja. Varav en i klarplast vilket är lite udda!

Bild
Till slut ett rejält dekalark!

Dagen till ära (15 september är "Battle of Britain day" i England) så bjuder vi även på...

Bild
en av Churchills "few"...

Bild
...och hans Hurricane...

Hälsningar

Magnus
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av Emil_Juhl »

Spännande litet projekt.
Gillar själv de där små 144'orna. Brukar ha några i lager för när man vill göra ett enkelt men roligt bygge.

Ser fram emot fortsättningen.
Mvh
Emil Juhl
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av Björn Fransson »

Vilka sötnosar! Smart lösning för att slippa en särskild sprue för den lilla huven! Du får väl göra en clear edition med scratchbyggd inredning. :mrgreen: Ser verkligen fram emot att följa detta! Och jag som inte hunnit fundera på 1/144-klassen till C4 ännu...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av magnusf »

Emil! Samma taktik som jag har, de tar dessutom inte upp så mycket volym i förrådet. Inte som färdiga heller för den delen...

Björn! Jo, apfiffig lösning för att slippa göra en separat klarplastsprue, som byggare är jag dock mindre imponerad... Jag kan rapportera att det är betydligt svårare än vad jag trodde att bygga en hel modell av klarplast: det är i det närmaste omöjligt att se skarvar och skavanker. Plus att plasten är rätt hård och skör!

Kommer en liten uppdatering ikväll...

Hälsningar

Magnus
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av easy_company »

Detta ska bli intressant att få följa Magnus!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev:[

Björn! Jo, apfiffig lösning för att slippa göra en separat klarplastsprue, som byggare är jag dock mindre imponerad... Jag kan rapportera att det är betydligt svårare än vad jag trodde att bygga en hel modell av klarplast: det är i det närmaste omöjligt att se skarvar och skavanker. Plus att plasten är rätt hård och skör!

Kommer en liten uppdatering ikväll...

Hälsningar

Magnus
Ska bli intressant att se skillnaden! Tror dock fortfarande att den där clear edition-lösningen är den bästa. En Merlin i 1/144, hur svårt kan det vara? ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av magnusf »

Sorry, uppdateringen släpade en aning... Ingen detaljering, jag pallar inte. Men det finns säkert ets ända in i kaklet för de här också!

Bild
Riktigt trevliga små snabbyggen är detta...
Bild
...i klarplast ser det rätt ostädat ut!

Bild
Färdig för primer! Jag använder de grå huvarna från den ena maskinen för att maska cockpit, temporärt limmade med MicroMask.

C4: Jag hade gärna varit där och spöat dig Björn men tyvärr måste jag pina mig iväg till Paris höstlovsveckan :) ! (Barnen fattade inte varför pappa var så villig att åka till Eurodisney - han har fått kalla fötter på tävlingsborden :) ).

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av magnusf »

Vänner! De här tappade alldeles farten i höstas men medan jag väntade på att lite andra prylar skulle torka så lyckades jag få lite rull på de här igen!

Bild
Jag är nästan säker på att det var det klart avtändande huvmaskeringsarbetet (återigen, är detta ett riktigt ord?) som fick mig att krokna för ett halvår sedan men nu är det tråkjobbet avklarat! Att blåsa på ett lager Sky var sedan väldigt enkelt...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av Stellan »

Märkligt hur förlorade lustar är lätt att hoppa på igen om man bara får glömma bort varför man inte tyade längre en gång i tiden. Kanske ett officiellt byggtrick numera.

Snygg Sky!
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/144 Hurricane från Sweet!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Kul att du gillar nyansen: jag lade mitt öde helt i händerna på Gunze den här gången! Gunze nr 74 - straight-out-of-the-burk!

Kan också hålla med om att det ibland kan vara nästan lika kul att plocka fram något halvt bortglömt och drygt halvfärdigt som att kasta sig över helt färsk plast :-) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar