ME 163 1/32 är nu klar sida 2!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

ME 163 1/32 är nu klar sida 2!

Inlägg av Henrik R »

Jaha då börjar jag ett nytt 32 bygge efter AIM göteborg. Och närmare bestämt Meng:s Messerschmitt 163 Komet. Meng är ju stora på pansar och även här verkar dem riktigt trevliga att jobba med. Detaljnivån är hög, så pass hög att man egentligen inte behöver eftermarknads fotoets eller resinbaljor. Men nu hade jag både resin balja och all fotoets man kan tänka sig behöva samt Barracuda studios utsökta resinhjul till dollyn. Bara boxarten är värt pengarna. Den är snitsigt gjord med ett fodral. Snyggt.

Bild

Bild


Då så..Cockpit in progress liksom. En factoid: Cockpitbaljan ÄR faktiskt en T-stoff tank. När man tänker på det, Rätt farligt med detta instabila bränsle.
bränslerören från huvudtanken går genom bakre väggen ned till höger och vänster sekundärtankar.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 05 okt 2015, 18:15, redigerad totalt 2 gång.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: ME 163 1/32

Inlägg av Henrik R »

Tjo!

Det är en del ganska märkliga och komplexa moment man ska göra för att få ihop kroppen. Man kan säga att man måste fästa alla bitar på en gång för att få detta att funka.
Det går t.ex inte att limma dit cockpiten och vänta med det andra eller göra ett annat moment, utan allt måste snidas till direkt liksom.
Jag tillverkade en "svetsskarv" på T-stofftanken som löper tvärs över. Den gjordes av stretch sprue tekniken som jag lade i lim. Sen tryckte jag med ett spetsigt föremål.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: ME 163 1/32

Inlägg av magnusf »

Det var ett välfyllt litet ägg det där :-) ! Jag har några sådana här i 1/72 liggande men det är bara att inse: man ska nog upp i 32 för att få lite size på prylarna :) !

Hälsningar

Magnus
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: ME 163 1/32

Inlägg av easy_company »

Skoj att se detta annorlunda plan byggas och det ser riktigt lovande ut så långt Henrik.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: ME 163 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Skön metallkänsla på målningen! Läskig maskin det där. Att någon överhuvudtaget vågade sig upp i den är svårt att begripa. Det krävdes nog att befälen pekade med mer än hela handen där.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: ME 163 1/32

Inlägg av Henrik R »

Magnus, även i 1/32 tycker jag den här är riktigt liten..Ser man den ens i 1/72? :-)
Ja Henrik den här är nog så annorlunda man kan komma tycker jag. Totalt livsfarlig men enligt piloter som flygit den, helt underbar i luften.
Tack Björn, ja befälen i denna konflikt var nog lite mer än hårda mot dessa stackars piloter.

Hur som helst jag har lyckats slå ihop kroppen och märker att den inte går ihop utan våld. Den här modellen kräver faktiskt rätt mycket tålamod har jag märkt. Speciellt vingrötterna, dom passar riktigt dåligt. Det tog en stund att få bukt med detta. Men jag känner nu att jag är rätt nöjd med det endå. Lite mer snidande så är det fin-fint.
Landningskenan är däremot klar. Vi får se hur det blir med resten :-) Jag har i alla fall bestämt vilket kammo jag ska måla individen med.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: ME 163 1/32

Inlägg av Robert A »

Själv har man den gamla tristar/dragon satsen liggandes med en aires cockpit men måste säga att meng satsen lockar!
Snyggt och snabbt jobbat för övrigt.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: ME 163 1/32

Inlägg av Henrik R »

Jaha, då har det hänt lite i tomteverkstaden. Nu är man en del erfarenheter rikare, Mengs Komet har krispiga detaljer men själva konstruktionen av modellen kan diskuteras tycker jag. Den var inte så rolig att slå ihop, samt att byggbeskrivningen säger inte ett dyft om vilka versioner som har vilka saker, utan det får man mer eller mindre gissa sig till och hoppas att bilderna inte är felaktiga. Brett Green skrev en härlig bra review om Meng när den kom ut om dess brister och fel,samt att han byggde den också, men jag tyckte han var lite väl snäll mot Meng.(kanske för att han fick bygga en åt meng själva?). Hur som helst nu börjar den ta form nu. Själva målningsarbetet är igång och det är snart dags för dekalering, sen slutvädring.

Luckorna till automatkanonerna hade Eduard gjort i fotoets, dom var lite bättre än mengs originaldelar.
Bild

Der unterside..Med flappsen ute!
Bild

Då äre dags för lackering!
Bild

Bild

Början på en måttlig mottling....hmm
Bild

Trävingarna måste få lite struktur i form av en visuell effekt. Syns kanske inte så bra på dessa bilder..

Bild

Bild

Deine schplinter !!
Bild

nåväl, det var det jag hann med just nu. vi får se hur det blir till nästa uppdatering..
Bild

Bild
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ME 163 1/32

Inlägg av Gabriel »

Wow, du har lyckats bra hittills med bygget och med färg på blir den sjukt häftig!
En härlig förebild är det ju också, jag måste ta itu med att bygga en själv (dock i 1/72 :D ).

/Gabriel
radek
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2014, 15:30
Namn: radek jakubiak

Re: ME 163 1/32

Inlägg av radek »

Vad galet läckert! Henrik hur gör du de där färgavskavningarna på skenan? Hårspray? I så fall vad är det för underliggande färg?
Skriv svar