Airfix Spitfire Mk. Ia

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av felle-j »

För ett bra tag sedan började jag bygga på en Supermarine Spitfire Mk. Ia i skala 1:72 från Airfix. Nu äntligen är den klar! Återigen, kom gärna med tips på hur jag kan förbättra mitt modellbyggande. Då jag byggde själva modellen för några år sedan så är vissa saker inte alls bra, t.ex. huven så bortse från den. Det är mer målning och vädring som jag har fokuserat på här.

Bild

Bild

Bild

Det gick till en början ganska raskt framåt tills det var dags för målning. Jag hade tänkt airbrusha men hade inte rätt grejer just då så modellen lades undan. För ungefär ett halvt år sedan plockade jag fram den igen för att fortsätta där det senast tog stopp. Nu hade jag en fin airbrush och kompressor samt så hade jag köpt lite Gunzefärger för att för första gången prova att måla med detta fabrikat.

Med ett för mig fantastiskt målningsresultat som jag aldrig har uppnått tidigare blev jag riktigt glad och nöjd och såg framemot att få måla mer med Gunze. Lite missar här och var blev det, även senare under byggets gång oturligt nog. Råkade sent ut för ett fingeravtryck och även lite färg som hade slitits bort vid hanteringen av modellen, men det var ganska lätt fixat som tur var eftersom det inte var några stora skavanker.

Bild

Bild

Därefter var det dags för dekaler. Modellen var klarlackad och dekalerna gled på fint. Som vanligt fina dekaler från Airfix, kanske något tjocka men de duger. Jag hade vid vädringsprocessen otur med att jag råkade ha sönder en dekal, trots att jag hade klarlackat ovanpå. Tog nog i lite för hårt. Det var en liten bit av K:et på den vänstra sidan som släppte men det blev ganska okej fixat med en pensel och vit färg. Vädrade lite extra där för att det skulle smälta in. Att dekalen har gått sönder där är nog inget som man märker om man inte tittar noggrannare tror jag.

Vädringen bestod av en egengjord wash av oljefärg i vissa panellinjer, runt upphöjda detaljer och nedsänkta nitar. Panellinjerna på Airfix nyare modeller är ju så enorma så på de flesta ställen behövs det ingen wash för att främhäva dem. Sedan gjorde jag även lite annan vädring med oljefärg samt rinningarna ni kan se på undersidan och lite på ovansidan. Soten efter avgasrören och kulsprutorna är gjord med airbrush och Tamiya Weathering Master. Är inte så väldigt nöjd med avgassoten så den får jag jobba på att förbättra på framtida modeller. För att framhäva panellinjerna under dekalerna så drog jag försiktigt med en penna där i och suddade med suddgummi där det blev för mycket.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Detta bygge tog sin lilla tid, som med alla byggen konstigt nog, men jag är oerhört nöjd med denna. Under byggets gång var jag inte alls nöjd med ditt och datt men i slutet när allt var klart och jag såg helheten så märks inte det som jag inte var nöjd med. Detta kan jag nog klassa som mitt bästa bygge hittils. Främst på målnings- och vädringssidan då. Sjävla byggsidan är inte så mycket att komma med då det gjordes för några år sedan och ganska slarvigt. Huven som ni kan sen sitter ju helt åt pipsvängen men det får ni ha överseende med. Ett väldigt lärorikt bygge har det varit och det gillar jag. Alltid kul att utvecklas och lära sig nya saker och tekniker. Nu är det dags att fokusera på nästa bygge.

Bild

Bild


För de som vill se hela bygget från första början så finns en byggtråd här: http://modellbygge.ifokus.se/discussion ... tfire-mk-i
Senast redigerad av felle-j den 04 sep 2015, 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av magnusf »

Den här var riktigt fin tycker jag! Ett par steg framåt från din FW-190D-9 (såg att antennen kommit på plats!). Målningen har du fått till bra, speciellt kamot på vingarna är riktigt snyggt gjort. Extra plus även för den fint vädrade undersidan.

Jag säger som senast: fortsätt på samma spår (och limma huvarna innan målning men det är vi ju överens om sedan länge :) )!

Hälsningar

Magnus
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av Erik_G »

Tycker det ser väldigt bra ut. Jag är ju inte av den kalibern att jag skulle göra det bättre i alla fall :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, det var inte mycket att klaga på där. Målningen har du fått till MYCKET bra! De diffusa färgkanterna är verkligen spot on. Så jag skriver som Magnus, keep up the good work och limma - och torrpassa - huvarna innan målning.

Tittar man med extra kritiska ögon, finns spår av skarven på motohuven kvar. Så ett tips är att jobba med primer först, och om du redan gjort det, vara lite mer noggrann i kollen efter grundmålningen. Sedan kan jag personligen tycka att Airfix ganska djupa panellinjer blir lite väl tydliga när man har en för mörk wash. Men det är en smaksak och definitivt inget som är unikt för just din modell.

Men det ser verkligen bra ut, det är bara att fortsätta i samma spår. Det bästa sättet att lära sig mer är också det roligste: Att bygga mer! :)
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av felle-j »

Tack så mycket alla! Era ord uppskattas verkligen.

Magnus: Huven är limmad långt innan målning. Tre år säkert. Limmar alltid huven innan målning om den inte ska vara öppen men denna gång limmades det ovanligt slarvigt. Ska aldrig upprepas igen!

Björn: Jo det där på motorhuven har jag märkt men när färgen väl var på så orkade jag inte åtgärda det. Använder alltid primer men slarvade med efterarbetet med spackling denna gång. Det lönar sig sällan att vara lat här. Har även hänt några gånger under byggets gång att skarven på motorhuven har spruckit upp vid hanteringen, vilket kan ha gjort att glipan har blivit tydligare.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av Björn Fransson »

De där Spitfiremotorhuvarna är ibland svåra att få till. Har själv råkat ut för samma sak. Men det syns knappt, dessutom har du ju fotat modellen i ett obarmhärtigt ljus som avslöjar allt. Vilket också visar på hur bra jobb du gjort, alla missar hade synts.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av felle-j »

Sen ska ska det väl också vara ett lock till bränsletanken på motorhuven om jag inte har fel? Det har jag nog spacklat bort men gör kanske inte så mycket.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av easy_company »

Jag måste säga att din Spitfire ser bra ut Felix och din målning är ju klanderfri. Bravo!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Airfix Spitfire Mk. Ia

Inlägg av felle-j »

Tack Henrik för de fina orden. Verkligen kul att höra. :D
Skriv svar