SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
sten-arne
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 aug 2015, 13:43
Namn: sten arne b brunsby

SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Inlägg av sten-arne »

Nytt svensk på gang.. denne gangen en SAAB Lansen

Tøft fly egentlig, større en jeg trodde og sånn jeg ser det på ingen måte ulikt en Hawker Hunter. Litt av de sammen linjene, bare at den er mye større en Hunter.

Dette er Tarangus sin utgivelse. Settet er type "limited run". plasten er svært tykk, detaljene er vel.. ikke helt optimale. Skal ikke gå nærmere inn på det. Det rekker med å si at dette ikke er det beste settet jeg noengang har sett.

I første omgang var det en utfordring å få modellen sammen. cocpiten er ikke så halvgæli. Men resten er alt annet en enkelt. det ble mange runder med grønn og pussing før jeg fikk det sånn noenlunde presantabelt. En sak til på denne er å rescrible paneler. De som er der er veldig tykke og grunne. men jeg har risset dem opp litt sånn at de ser iallefall litt bedre ut. Selv om man ikke akkurat skal ha grand canyon på modellen.

Så kom malingen, her har jeg brukt aluminium og dark aluminium fra AK på undersien, så er det blanding av ymse tamiya grønnfarger på toppen. Stortsett Olive green og Nato Green. Her kommer det litt mer higlights. De sorte har jeg bare brukt blank sort, men kommer å maskere dette opp igjen og tone ned noe med andre sortfarger.



So far so good..

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av sten-arne den 21 aug 2015, 05:33, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *WIP*

Inlägg av Björn Fransson »

Ser jättefint ut. En sak bara: Lansen hade aldrig svarta vingspetsar. Jag gjorde själv först samma sak på min, men flera gamla Lansen-piloter påpekade att det aldrig var så. Däremot är vingspetsarna på vissa maskiner gröna även på undersidan. På vissa bilder ser de mörka ut, men det har mer med slitage att göra. Dessutom är de svarta på boxens målning, men det är alltså fel, de ska vara i samma gröna färg som resten av ovansidan.
sten-arne
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 aug 2015, 13:43
Namn: sten arne b brunsby

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *FERDIG*

Inlägg av sten-arne »

Takker Bjørn, jeg har gjort endringen du sa. og gjort denne ferdig inatt.

Vel. jeg har ikke tenkt å si så mye om denne ,men Tarangus bør ikke dømmes på hvor dårlig denne modellen er. Den er virkelig elendig. Limited run med myk veldig tjukk plast, lite detaljer og totalt mangel på passform. Her får man kjørt seg, for ikke å snakke om hvor mye putty og filing som går med. Vi snakker mengder.


Jeg har ingen problem å anbefale Tarangus Viggen , men denne Lansen, sammen med Safir, vil jeg ikke anbefale med mindre du ønsker en utfordring, og er veldig glad i å pusse.

Bild

Bild

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, det är inte den lättaste modellen att bygga. Men jag tycker att du har fått till den väldigt bra. Grattis till ett snyggt bygge!
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Inlägg av Gabriel »

Det är alltid kul att se svenska förebilder i modell. Resultatet blev väldigt bra! Först dina två Viggen och nu Lansen, då kanske jag kan hoppas på att du kommer bygga Draken också? :)

Gabriel
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Nu tycker jag du är lite väl kritiskt till modellen faktiskt.
Visst, det är en short run modell med lite tjockare plast så om man förväntar sig en Tamiya klass på den så blir man ju besviken, men tar man den efter vad det är så tycker jag att den är riktigt bra.
Dock ganska dyr efter vad man får i lådan, men det är en annan diskussion.

Tycker du har fått till et bra resultat.

/Johan
Som kommer bygga flera Tarangus Lansar i framtiden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
sten-arne
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 aug 2015, 13:43
Namn: sten arne b brunsby

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Inlägg av sten-arne »

Gabriel skrev:Det är alltid kul att se svenska förebilder i modell. Resultatet blev väldigt bra! Först dina två Viggen och nu Lansen, då kanske jag kan hoppas på att du kommer bygga Draken också? :)

Gabriel
takker :)

Jeg har laget iallefall en Draken i det siste, kan poste den her. Svensk Foto Draken, har en dansk også en plass. Har ett par til liggende som skal bli en svensk J i grått og en enten finsk eller østerisk.
sten-arne
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 aug 2015, 13:43
Namn: sten arne b brunsby

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Inlägg av sten-arne »

Johan Elvin skrev:Hej
Nu tycker jag du är lite väl kritiskt till modellen faktiskt.
Visst, det är en short run modell med lite tjockare plast så om man förväntar sig en Tamiya klass på den så blir man ju besviken, men tar man den efter vad det är så tycker jag att den är riktigt bra.
Dock ganska dyr efter vad man får i lådan, men det är en annan diskussion.

Tycker du har fått till et bra resultat.

/Johan
Som kommer bygga flera Tarangus Lansar i framtiden.

Ja jeg er litt nådeløs på denne, Når det er såpass mye wierd ting med den som selv på en limited run burde være en ganske grei sak å få riktig som for eksempel motoren og den ekstremet dårlige passformen, og når som du sier prisen i tillegg er veldig høy, Så får den litt slakt fra min side. Jeg har kjøpt to stk som jeg begge fikk til kraftig redusert pris. Jeg ville aldri kjøpt disse til full pris, som var nesten 700 kr her i Norge.

jeg har en -B modell også her, denne kommer jeg til å lage mye mer sliten en denne. mer slitasje i malingen og noe mer væring.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: SAAB J-32 A Lansen 1/48 Tarangus *Ferdig*

Inlägg av Henrik R »

Jag har varit lite Off från forumet ett tag, man missar mycket fina flygetyg. Den blev ju mycket bra endå.
Skriv svar