SAAB JA-37 Di JaktViggen 1/48 Trangus

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
sten-arne
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 aug 2015, 13:43
Namn: sten arne b brunsby

SAAB JA-37 Di JaktViggen 1/48 Trangus

Inlägg av sten-arne »

Denne måtte jeg bare lage. Viggen er jo råtøff.

Da Tarangus offentliggjore at de skulle komme med en Viggen ble jeg glad, dette er ett fly jeg lenge har hatt lyst å lage. Den kommer to hovedutgaver, grå og 4tone cammo.

Det som fikk meg litt til å synke når den først etter mye om og men kom var prisen. Dette er ikke en modell som er hyggelig priset, til å være en 1/48 skala modell er den dritdyr. Men jeg tenkte pokker heller, jeg ville ha den. Det kom meg også for øret at det var fotoets cocpit til den, og når jeg åpnet eska og så igjennom delene så var det ikke lengre en tvil. Denne modellen trenger virkelig en kraftig oppdatering i cocpiten.

Men det skal Tarangus ha. Her følger det med til å lage mange forsjellige tidsepoker og varianter av Viggen. Fotoets settet jeg bestilte var til en JA37 Di , dette var den siste store oppdateringen som ble gjort, her er det avionikk og display fra Gripen og en del annet snadder. Noe som naturligvis fører til litt ombygging og justeringer.

Modellen er litt utfordring, det skal ikke legges skjul på. Maestromodel sin fotoets oppdatering er laget og produsert av Eduard, så kvaliteten sier seg selv. Det å få denne til å passe gikk ganske smertefritt ,men det er ikke en jobb som er gjort på en kveld . Det er en drøss med smådeler , jeg satt 2 kvelder bare med setet. Her kommer forresten oppdateringen virkelig til sin rett. Tarangus har ikke gjort noe bra jobb med utskytningsetet. fotoetsen gjør sitt til at kvaliteten her øker mange prosent og det blir ganske så presantabelt.

Så er det å få denne saken sammen. Her ble det mye banning. bakre del av skroget gikk greit, men front delene med luftintak og cocpithalvdeler var ikke noe morro. Her ble det mye fylling pussing og reskribleing. Det samme er måten som front og bak delen skal passe sammen, noe den overhodet ikke gjør. Men igjen , litt lettere overtaling så funker det meste.

Vingene gikk greit og det samme med understellet, selv om det er masse smådeler og stag her så var det ikke noe problem. ta tiden til hjelp, sammen med pinsett og en god skalpel. og lim naturligvis.

Med ett slikt prosjekt så er det viktig å gjøre research. Det er tro det eller ei en ørt med forsjellige varianter og oppdateringer av Viggen . Di varianten krevde endel antenner og RWR ,og litt annet snask. Canardvingene er også noe en skal være litt obs på , når Viggen står på bakken står disse altid i ned-posisjon. Så da var det fram med hammer og meisel, sort of speak, noe som ergret meg litt i etterkant var at jeg ikke tok løs rorene i bakkant av vingen. Men jaja. da har jeg noe til gode på neste (jo for ingen tror vel at jeg nøyer meg med en av disse..)

Så er et etterhvert tid for maling. Her er grå som er ord for dagen. Modellen ble først grunnet med 1200 mr surfacer , så forsiktig pusset til. Så er det en grundig omgang preshade, jeg bruker "German gray" , den er ikke så brutal som helt sort så den gir litt mykere effekt og når det gjelder skygging av paneler og områder noe en skal være litt forsiktig med. Mange tar helt fulstendig av og det blir ikke pent. "less is more" er det noe som heter. Iallefall. Til hovedfargene her brukte jeg Gunze akryl farger tynnet med Gunze 400 retardtynner. Denne er mye av det samme som Tamiya sin laquerthinner, men den har litt retarder i seg så malingen ikke tørker i lufta.
Nå ser maskinen nesten fabrikkny ut.. det kan vi ikke ha noe av. toppfargen her er tilsvarende FS 36320, i denne hadde jeg en LITEN dråpe med german gray. Ikke mye ,men akkurat nok til at den får en pittegranne mørkere skygge. Når malingen var tørr , gikk jeg på med første laget væring. Dette er Tamiya smoke som er kraftig tynnet ned og i airbrush med lavt trykk. denne jobbet jeg forsiktig inn i panael linjer og der hvor jeg ellers så på bilder at ville være ekstra møkkete. Så en rask overspray av hele modellen med smoke. Dette syntes egentlig ikke i det heletatt ,men det har sin forklaring.

Neste steg er å brekke opp den monotone gråfargen. Her tok jeg grunnfargen FS36320 i sin originale tone (rett ut av flaska med andre ord). tynnet godt ned og gikk til verks på panelene. Hvis man ser på Viggen (og mange andre fly) så ser man der paneler har blitt byttet ut, og det er forsjellige toner. Det kan være andre matrealer som er brukt eller også 100 forsjellige forklaringer. Det er ikke noe fasit på hvordan man gjør dette , her er det improvisasjon og bare se hvordan det ser ut på de ekte flyene. Og en grå overflate som dette bare ber om å ha litt lett variasjon.

Nå er det tid for dekaler. Jeg er ikke veldig imponert over dekalene fra Tarangus. disse ville ikke legge seg nedpå ,men heller krølla de seg vekk fra overflaten. Det gikk endel Microset på denne modellen. Jeg brukte endel dekaler fra TwoBobs jeg hadde liggende , endel av merkene til F17 er ikke med i settet , men de er å finne på twobobs arket.

Etter ett par lag med gulvvoks kommer vask.. eller skal vi si møkkvask. Jeg brukte Mig og AK sine tynnet med whitesprit. lagt på forsiktig og dratt ut i riktige retninger med en fuktig qtips eller litt bomull. Så når alt er på plass så er det fram med litt mattlakk. Viggen er MATT.. ingen tvil om det.

Jeg må si at jeg er veldig godt fornøgd med resultatet på denne. Det var ett morsomt bygg og ett av de morsommere jeg har gjort. Det var vanskelig å legge modellen fra seg på kvelden og det ble ett par laaaaaaaaaaaange dager ved byggebordet når jeg hadde en fridag.

Men her er hun da

JA 37 Di Viggen, 17-38 fra F17 Rønneby.
Bild

Bild

Bild




Litt bilder fra byggeprosessen:

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: SAAB JA-37 Di JaktViggen 1/48 Trangus

Inlägg av Lennart 12 »

Stilren och snygg JA 37, fina detaljer i cockpit //Lennart
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: SAAB JA-37 Di JaktViggen 1/48 Trangus

Inlägg av felle-j »

Riktigt snyggt!
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SAAB JA-37 Di JaktViggen 1/48 Trangus

Inlägg av Björn Fransson »

Bravo! Riktigt fin, du har verkligen lyckats med att få till målningen på ett realistiskt sätt!
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: SAAB JA-37 Di JaktViggen 1/48 Trangus

Inlägg av Paramedic »

Riktigt, riktigt fin Viggen.. :)
Skriv svar