Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av felle-j »

Tar och lägger upp min första tråd här med ett av mina byggen. Inget som mäter sig med många andras byggen här men vill dela med mig av det ändå. Kom gärna med lite tips på hur jag kan utveckla mina framtida byggen!

Nu äntligen är min Focke Wulf Fw 190D-9 från Hasegawa klar! Det är en lite äldre byggsats i skala 1:72 men den har små fina nedsänkta panellinjer så uråldrig är den inte. En ganska bra byggsats med fin passform. Finns säkert bättre D-9:or på marknaden men denna duger fint.

Det var säkert nästan två år sedan jag påbörjade denna men det dröjde ytterligare ett år ungefär innan modellen målades och då såg det ut som på bilden neda. Inte alls bra. De gröna färgerna är fel. Tog bara några Model Master kulörer som jag hade hemma som såg ut att bli bra. Den ljusa gröna blev väl okej men inte den mörka.

Bild

Det var bara att göra lite research på vad för färg det skulle vara och införskaffa denna. Det tog några månader innan jag hade köpt Gunzefärgen men när jag väl hade den med de korrekta kulörerna så blev resultatet oerhört mycket bättre som ni kan se.

Bild

Sen rullade bygget på i en ganska seg men jämn takt utan några större tokigheter. Var tvungen att måla om någon gång på nosen när klarlacken inte ville sig men inte värre än så. Slutresultat blev såhär:

Bild

Bild

Bild

Dekalerna var tunna och fina men jag hade lite problem med korsen på vingarna. Dekalfilmen blev väldigt synlig trots klarlack och dekalvätskor. Vet inte om det kanske beror på luft under dekalen. Samma sak hände på min Bf 109:a. I alla fall så gillar jag att man fick med ett helt hakkors i denna byggsats och inte några små streck som skulle pusslas ihop som.

Bild

Bild

Spiralen på spinnern gjordes med väldigt tunna remsor av maskeringstejp och en klick maskol på spetsen.

Bild

All vädring är gjord med oljefärger och airbrush. Har aldrig använt oljefärger till vädring förr så det var med stor spänning jag såg resultatet växa fram. Funkar riktigt bra tycker jag och fortsätter gärna att använda sånt till olika sorters vädring.

Bild

Bild

Jag är ganska nöjd med bygget även om det kanske blev lite mycket vädring på sina håll. Ser lite grötigt ut tycker jag. Det har varit ett roligt och lärorikt bygge och det är huvudsaken!
Jan Gaude
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av Jan Gaude »

En grann kärra du fått ihop Felix... :)

Spinnern blev ju riktigt fin också!

Hoppas man får se den "live" på nästa byggmöte.... :D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av magnusf »

Hej Felix!

Hasegawas D-9 tycker jag fortfarande är den bästa modellen av den maskinen i skala 1/72: bra val :-) !

Eftersom du ville ha tips så kommer här några från mig:

*) Målningstekniskt tycker jag du är helt rätt på det, fortsätt så!

*) Försök få modellen att "se mer detaljerad ut". Det innebär inte att man måste peta dit en massa extra detaljer utan mer att försöka nyttja det som redan finns på modellen. Man kan försöka måla paneler i något avvikande nyanser eller skugga/slita runt till exempel luckorna på kroppen som öppnades och stängdes av mekarna. Ett annat ställe man kan greja lite med är spännena för panelerna på nosen.

*) Det är mycket diskussion för och emot washer, själv gillar jag att framhäva panellinjerna lite grann rent generellt för att bryta upp intrycket av stora enfärgade ytor.

*) Försök få till en renare montering av huven. Huven är ofta make-it-or-break-it!

*) Antenn-wire!

Oavsett mina punkter ovan så tycker jag du byggt en fin FW!

Det där med att få modellerna att se detaljerade ut med hjälp av målning är pansarbyggarna duktiga på, snegla på dem!

Dekaler är ett j-a gissel! I ditt fall så skulle märkningen på kroppen vara ganska enkel att skära till som en mask i tejp, sedan hade du kunnat måla märkningen och slippa allt dekalelände! Funkar om man orkar :-) !

Hälsningar

MAgnus
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av felle-j »

Tack Janne och Mangus!

Det där med att försöka få modellen att se mer detaljerad ut genom målning ska jag tänka på. Ska snegla lite på pansarbyggarna haha. Tror nog att min Spitfire som jag bygger nu och som nästan är färdig är lite bättre på denna front.

Försökte endast att framhäva panellinjerna med washen på denna modell, så som du brukar göra. Smetade inte in hela modellen med en wash utan duttade bara på panellinjerna så att den utspädda oljefärgen flöt ut där. Pin-wash tror jag att det kallas.

Huven tabbade jag mig nog lite med på denna modell. Dock så monterades den för nästan två år sedan så det är inte så konstigt att det är lite halvdant. Ska tänka mer på att få till en snygg huv i framtiden!

Justja, antenn-wire är viktigt! Har aldrig haft det på en modell förut så jag brukar inte tänka på det men det höjer ju självklart utseendet på modellen. Hur brukar du göra? Är det för sent att fixa nu på denna?

Hade det här varit en modell av det lite större och dyrare slaget som jag hade satsat på för att verkligen få till så bra som möjligt så hade jag nog använt mig av målningsmasker men till byggen av den här nivån får dekaler duga. Skulle ändå gärna vilja få till deklarna så bra som möjligt.

Tack än en gång för tipsen Magnus! Uppskattar det verkligen och ska ta åt mig dem för att förbättra framtida byggen. :D
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av easy_company »

Snyggt målat Felix!
MVH/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av felle-j »

Tack Henrik!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av magnusf »

Hej igen!

Antenntråd! Jag brukar köra old-school: varmdragen sprue! Dra den riktigt tunt, färga in den genom att dra den genom en droppe svart eller mörkgrå färg och sätt dit den med snickarlim, oftast fäster jag en ände i taget och riggar upp tråden på något medan limmet torkar. Därefter kan du sträcka den genom att hålla till exempel en uppvärmd nål eller en liten skruvmejsel i närheten av tråden, den drar då ihop och sträcker sig på ett rent magiskt vis :-) !

Dekaler varierar mycket i kvalitet och uppförande: har du lackat blankt och använt dekalvätska så är det nog inte så mycket mer att göra. Ibland kan det hjälpa att pressa med en trasa doppad i riktigt varmt vatten men det är ungefär lika kul som det låter... Färska eftermarknadsdekaler brukar funka riktigt bra, samtidigt har jag goda erfarenheter av Hasegawas dekaler också tycker jag.

Hälsningar

Magnus
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av felle-j »

Hej!

Det där med en varmdragen gjutstam har jag hört talas om förr. Det ska jag prova!

Dessa dekaler hade nog några år på nacken. Vill man ha bättre resultat kan det kanske vara värt att köpa nya eftermarknadsdekaler som sagt.
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Felix, vill du testa att måla markeringarna nästa gång så prata med mig om masker. Det är enkelt för mig att göra dem och det är enkelt för dig att använda dem med bra resultat. Vi ses på nästa byggmöte! :)
/Fredrik
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Hasegawa Focke Wulf Fw 190D-9 1:72

Inlägg av felle-j »

Ja det vore väldigt kul att prova måla markeringarna istället för att använda dekaler. Håller nu på med en schweizisk Bf 109 som jag skulle kunna måla markeringarna på. Vi ses! :D
Skriv svar